Jump to content
Annons

Diablo Swing Orchestra - Velvet Embracer


  

28 röster

  1. 1. Diablo Swing Orchestra - Velvet Embracer

    • 1
      2
    • 2
      0
    • 3
      2
    • 4
      7
    • 5
      15


Recommended Posts

Nice att du gillar det.

Angående sången så tycker inte jag att den gör den sen inte riktigt i bakgrunden. mycket av energin i musiken kommer just från sången så min uppfattning är att den måste ligga rätt högt. Sen så kan ju alltid samspelet mellan musik och sång bli bättre. Men det är ju därför man gör demos. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Med risk för att tjata dig och alla andra här till döds så måste jag än en gång framhålla detta verks storhet 🙂

Lyssnade på den nu på morgonkvisten och vips var allt bra igen 😄

När ni gör det "stora" inspelningen av detta så försök för guds skull att hålla trummorna åt det håll ni har nu! Tänk om det vore Trigg ´n Klick ljud a´la Pantera eller vilket numetal band som helst. Då skulle detta inte vara lika briljant. Håll det åt det här hållet men sikta på trycket! lite som zeppelins sound vs nicke anderssons på wolverine blues. 😛

Detta är helt jävla suveränt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här lät ju bra 🙂

Lite Nightwish över hela låten.

Lyft fram stråkarna ännu mer tycker jag. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Eliasson: Tja med såna kommentarer lär jag ju inte tröttna 😎 Vad gällande trummor så behöver du inte oroa dig, våra preferenser är ganska långt ifrån metal. Tack för kommentarerna, det värmer.

Nelerion: Håller med om rösten! 😄 Full pott tackar vi för.

Nad Sylvan: Kul att höra, power är ju bra. Ta och lyssna på vår andra låt här på forumet. Power utlovas! Wedding march for a bullet

Gurtcci: Japp, du är inte den förste att dra liknelsen mellan oss och Nightwish. Vi lär nog få leva med det även om det absolut inte är något vi strävar efter att låta som.

Angående stråkarna så håller jag med dig. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Skön låt 🙂 kul med något annorlunda:)

Håller inte med om Nightwishparallellen. Operaröst(som faktiskt är operaröst) Och distgitarr gör det inte till fjollmetal.

Det här låter ju som opera med Metalinslag istället för metal med operainslag.

Sköna strängar. luftiga.

Gitarrerna tycker jag man kunde varit utan. eller långa ackord istället för hackmat.

Nånting låter lite burkigt.. vet inte om det e rummet eller vad...

lite mindre högbas och mer botten hade nog gjort susen i mina öron.

Kanon ansatts 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

PetePizza (oregistrerad)

Normalt så skulle jag säga att "Chansen att jag slänger på en platta med opera-sång är väl ungefär lika stor som att Drottning Silvia lyssnar på Eddie Meduza."

Men detta har nog fasen fått mig att tänka om!! 😳😉🙁

Riktigt grymt faktiskt! Det är bara att gratulera till en läcker inspelning och produktion med så mycket snygga ljud och duktiga musiker! Favoriten är nog cellon trots allt... 🙂

Lycka till i fortsättningen!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Distorted man: Lite av min åsikt också. Sången är liksom någonting vi bygger låten runt inte tvärtom.

Komentarerna anående stråkarna håller jag med om. Gitarrerna kommer inte ändras i arr men istället kommer de förhoppningsvis passa in lite bättre i ljudbilden i nästa mix.

Tack för lyssningen.

PetePizza: Tackar! Alltid kul att höra att någon har tagit till sig låten som normalt inte lyssnar på liknade musik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för rösten och lyssningen! 🙂

Nu har vi äntligen fått ett datum för inspelningen. 19 dec smäller det! Jihaa!!! 😎

Blir väl färdigt under februari/mars hoppas vi. Lär väl posta några snippets vad det lider.

Link to comment
Dela på andra sajter

🙂😎

Helt klart COOLT... Super sång..

Får en första känlsa av Freddie Mercury och Queen 😄

Men jag tycker det är lite för mycket diskant över hela mixen, spretar och låter vasst. i alla fall i mina öron (lurar)

Lite mera botten (bas) så blir det bra.

Albert.D

Link to comment
Dela på andra sajter

Hackeman: Tack! Som sagts några gånger så tycker man ju det är extra roligt när folk med helt andra preferenser gillar musiken.

Albert.D: Roligt att höra. Queen, det tar jag som en komplimang. Gillar bombasmen i deras musik. Angående önskan om mer botten kan jag inte annat än hålla med dig. Men vänta bara - när vi är klara med fullängdaren kommer du få en massa bas i magen.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Grymt bra! Tycker att gittarerna är bättre här än på den andra låten ni lagt upp. Mer metal på nåt sätt. Trummorna är möjligtsvis lite lågt mixade enligt (inte hi-haten och cymbalerna) min smak, särskilt virveltrumman. Basen skulle kunna lyftas fram en liten aning mer också! Sången är verkligen grymt bra och ger låten det där lilla extra. Nu vet jag att jag genast kommer att bli nedröstad av typ alla men jag skulle verkligen älska om trummorna var lite mer metal-stil.

Redigerat av Jejje
Link to comment
Dela på andra sajter

Trummorna är för låga och hela mixen behöver mer bas men det problemet kommer vi inte ha på fullängdaren. Tyvärr så kommer trummorna inte låta metal där heller men de kommer att bli tyngre med mer tryck.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Inte min grej det här. Så är det sagt.

Tycker egentligen om möten mellan stilar. Dock rock (hård, metal eller vad den nu är) och opera och tycker jag mig aldrig hört något spännande möte mellan. Det smälter inte ihop till en helhet i mina öron. (Har inte heller aktivt sökt efter det skall sägas.)

Nu kanske inte mötet är något självändamål i denna eller andra låtar. Dessutom är det väl mest en smakfråga ytterst, men jag skall fortsätta babbla lite till.

Tycker att det är det operaaktiga och de klassiska som får stryka på foten. Låten domineras nästan helt av "hackande" gitarrer. För mig tar de bort kraften i låten. De ligger väldigt högt samt spelar mycket. Visst finns det kraft och dynamik i låten t.ex i sången, om man hade hört mer av stråkarnas insatser m.m. Bara att det är under långa stycken begravt istället för framlyft.

Problemet tycker jag här mest är gitarrerna. Fast även att stilen alltid tycks vara beroende av att ha en massiv ljudmatta som fyller upp låten fullständigt med undantag av intro och något mellanspel. På något sätt känns det som om man inte litar på att något annat kan vara starkt. När låten väl satt igång på högvarv så finns det inte så mycket utrymme kvar att uttrycka sig i under större delen av låten. Effekten blir att det händer inte så mycket - fast det ju egentligen gör det 🙂

Hade varit spännande att höra låten med betydligt mindre gitarrdominans i ljudbilden. Mer luft och andning i låten. Mer påtagligt hörbara stråkinslag tror jag hade gett kraft och orginalitet. Visst hörs de men inte i jämförelse med gitarrerna. Väldigt synd då stråkarna spelar betydligt mer intressant än det mer konventionella gitarrliret.

Kom på att jag nästan inte hör någon bas(gitarr). Visserligen har jag en kvaddad hörsel men jag brukar kunna höra bastoner. Det saknas bas i ljudbilden.

Så slutligen, till skillnad från andra tycker jag inte att det låter fett, inte heller tungt. Snarare låter det mycket och lite övermättat. Det tycker jag i och för sig om det mesta i denna och liknade genrer, men det är jag nog rätt ensam om.

+ för trumljudet vilket låter mer riktiga trummor än det brukar när jag hör liknande heavy saker. Kunde kanske ha fått kännas ännu mer. Bidra mer till tyngden.

+ för fantaskt fint cello- och även violinljud.

+ Starka och vågade mellanspel på stråkar.

+ Skickligt spelat.

+ Det finns många goda idéer i låten.

ps. Hoppas det även gör gott med lite kritik.

ps.2 Nu blir jag sågad av alla gitarrister och heavyfantaster. Är lite rädd.

Link to comment
Dela på andra sajter

ps.2 Nu blir jag sågad av alla gitarrister och heavyfantaster. Är lite rädd.

inga sågningar här inte ... förutom att du har fel :rolleyes:

...skoja bara

***

hur går det med erövringen av världen Claypool? Har Rick Rubin hört av sig än? Han har ju några andra av dom bättre artisterna i sitt stall?

tjing

Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok claypool 🙂 ..fick vibbar av tidiga ELO..om du känner till dem 😳 ..opera-rösten är intressant o annorlunda!..låter som Finlands bidrag till MF..o då menar jag det positivt..dvs udda 😉 ..oops det här är ju nästan en ny musikstil (kolla diskussionen på Gallup!!!!)...stråkbreaket är suveränt!..det här måste ni spela på ngn tuff bar 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Valdez: 😄 Tack så mycket. Bümpar är ju alltid trevliga.

Ragge: Merci! Ja SOAD är riktigt sköna, dock lite besviken på melodisnickradet på senaste plattan.

Dåligt Gehör: Det gör gott med kritik, speciellt konstruktiv sådan! Att gitarrerna tar så stor plats beror nog, som jag skrivit någonstanns, att det var 3 st gitarrister som mixade. Jag håller dock inte med om att sången ligger för lågt, den tycker jag hörs bra men ger dig rätt angående stråkarna. De lever ett alltför undanskymt liv i bakgrunden.

Som jag tidigare skrev så har även basen gått och lagt sig i den här låten, vi hade planer på att göra en ommixning av alltihop men iom att vi ändå ska spela in allt på nytt valde i att lägga tiden på att repa istället.

Jag ber att få återkomma med en uppfräschad version vad det lider så hoppas vi att den faller dig bättre i smaken.

Återigen, tack för konstruktiv kritik och utförliga kommentarer. 🙂

Vallagen: Du byter ju avatar som jag byter kalsonger nuförtiden. 😲 Angående erövringen av världen så är det just nu inspelningen som tar fart den 19 dec som ligger i fokus. Vi har 6 veckor inplanerade alltsomallt, sen får vi se om tiden räcker till.

Det är dessvärre tiyst från Rick, men det kanske ändrar sig när vi är klara och erövringen har börjat på allvar. 😛

Falk: Jodå, ELO har jag hört men antagligen inte så mycket som jag borde iom att jag inte känner igen så värst mycket av vår musik i det. Ska ta och införskaffa mig lite plattor av dom. Angående ny musikstil så ber jag att få återkomma när inspelningen är klar då en av låtarna i klassen swing/rock/opera är klar. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Alltså shit det är är fan riktigt bra och udda!

Jag hatar normalt sådan här musik. Hatar är ett starkt ord men ofta när jag hör riktigt hård musik känner jag bara att jag i allmänhet hatar musik 😕 . så inte i detta fall.

Hålelr emd de flesta föregående om gitarrerna och stråkarna som ska ner resp. upp. Mer basgitarr med tack.

Lycka till

Link to comment
Dela på andra sajter

Här har någon vart och grävt lite... 😛 Kul!

Altzi: Japp, det är inga toner man tar i först taget. Krävs lite övning där.

Humor: Tackar! De förslag som du nämner är tagna i beaktning nu när vi spelar in fullängdaren. Gitarrerna tar ett steg tillbaka, basen kommer höras och det blir mer stråkar åt folket!

Sedan kan jag rapportera från studion att alla trummor är klara. Vi börjar med gitarrer på måndag den 16 jan och håller på 2 veckor. Ska bli skitkul.

Link to comment
Dela på andra sajter

Träning!? 😲 Vi snackar könsoperation här 🥰

För en annan kanske, det finns ju de som klarar de där höjdtonerna galant. 🥰

Rekommenderad lyssning: Microcuts med Muse

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...