Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Morsning! 😄

Det finns sÀkert mÄnga trÄdar om vilken mick som skulle passa bÀst till uppmickning av förstÀrkare mellan Shure SM57/58 och Studio Project B1.

Men jag har inte hittat nÄgra svar sÄ dÀrför startar jag en ny trÄd om det.

Det jag hade tÀnkt att göra Àr att micka upp min förstÀrkare med en bra mick, och kunna spela in sÄng med samma mick! Har hört mycket gott om Studio Project B1 micken, men inte provet den sjÀlv. Shure SM57 har jag provat till bÄde sÄng och uppmickning och sÄ, funkar riktigt bra. Men ryktena om Studio Project B1 fÄr mig att tveka pÄ vilken av mickarna jag ska lÀgga pengarna pÄ, bÄda mickarna ligger i ungefÀr samma prisklass.

Är helt vĂ€rdelös pĂ„ mickar och sĂ„dant, hade hoppats pĂ„ att fĂ„ hjĂ€lp av er 😎

För att kunna hjÀlpa mig kanske ni behöver veta vad jag hade tÀnkt spela in och sÄ. Det innehÄller mycket crunch och en aning dist i det jag ska spela in pÄ gitarr fronten. Kör pÄ en boss metal zone mt-2 igenom en Peavy stÀrkare.

//Emmmir 😄

Annons
Postat

Jag gillar att micka gitarrstÀrkare med SM57, andra gör det inte. Anledningen till att SM57 funkar bra till distade gitarrer Àr att dom Àr lite trögare pÄ att reagera vilket gör att man slipper alla jobbiga transienter.

Till sÄng hade jag nog valt B1. I vissa sammanhang kan det va skitsnyggt att sÀtta en SM57 framför sÄngarn, i vissa fall Àr det helt vÀrdelöst.

Postat

Sm57 Àr mycket bra till uppmickning av stÀrkare mÄste ja sÀga!

Tar inte upp sĂ„ mycket skit i diskantregistret 😉

B1:an Àr bÀst till sÄng.

Sm57 Funkar ibland och ibland inte. (som VacUm sa)

Alltihop Ă€r en smaksak! 😎

Jag skulle valt Sm57 om jag vore dig! 😄

Fast nu Ă€r ju jag inte dig... 😳

Dig in! 😄

Postat

Det Àr ocksÄ ganska vanligt att man nÀrmickar förstÀrkaren med en SM57 - och kör med en kondensatormic som avstÄndsmic - och kombinerar inspelningarna frÄn dem för att fÄ ett fylligare ljud... Det bÀsta Àr alltsÄ att skaffa bÄda micarna.

Till sĂ„ng skulle jag inte drömma (annat Ă€n kanske mardrömmar... :rolleyes: ) om att anvĂ€nda en SM57 - men det Ă€r som sagt, en smaksak. Studio Projects B1 fungerar dĂ€remot ypperligt till sĂ„ng - och du kan hĂ€mta smakprov pĂ„ hur det kan lĂ„ta, pĂ„ min testsite, om du vill. 😆

Postat

Till hÄrdare och distad sÄng sÄ funkar SM57:an finemang men för exempelvis lugnare och mysigare alster sÄ krÀver den ruggigt mycket i efterproduktionen för att passera genom kvalitétsfiltret.

Postat

köp bÄda tvÄ!

Dom Àr ju inte sÄ dyra. Ge faan i biran en kvÀll eller tvÄ sÄ Àr saken biff. :rolleyes:

Postat

HÄller med föregÄende talare.

Men Ă€r det bara en som du kan göra dig rĂ„d med sĂ„ tycker jag b1:an Ă€r att föredra. Den funkar ju pĂ„ i stort sett allt. SM57an dĂ€remot Ă€r riktigt bra pĂ„ nĂ€rmickning av stĂ€rkare och slagverk. Men vist tusan lĂ„ter b1an bra pĂ„ en stĂ€rkare med- för att inte tala om akustisk gitarr, eller sĂ„ng 🙁

Postat (redigerat)

Jag rekommenderar SM57:an om du ska micka upp instrument. Jag har en sjÀlv och den Àr min riktiga arbethÀst. Man kan anvÀnda den till lite allt möjligt. SÄ sent som idag anvÀnde jag den tillsammans med en AKG kondesatormick till en akustisk gitarr. Bra till det mesta, men till sÄng...njae. DÄ skulle jag satsa pÄ en kondensatormick. Har inte sjÀlv prövat Studio Projekt, men den fick ju bra i tidningens test. Tror att det finns en trÄd pÄ forummet om den ocksÄ om du vill veta mer.

EDIT: SM 58 skulle kunna vara ett alternativ om du vill kunna bÄde sjunga och micka upp stÀrkare. Har bara anvÀnt den live, men jag tror nog den kan funka i en studio ocksÄ.

EDIT 2: En annan sÄngmick jag kan rekommendera Àr ADK. Har mÄnga billiga varianter. Vet dock inte hur lÄgt i pris dom gÄr, men dom jag testat(En för 3000:- och en för 8000:-) lÀt riktigt bra. Tror det finns för kanske 1500:-

Redigerat av The Edge
  • 3 veckor senare...
Postat

HÄller med om att SM57 Àr en arbetshÀst, den gör alla möjliga jobb och rÀddar dagen för det mesta. Dock Àr den dynamisk, vilket innebÀr att du bör ha den nÀra ljudkÀllan i alla lÀgen, annars lÄter den skrÀp!

Kondensatormiken kan du ha pÄ lite vad som helst, t.ex. ack.gitarr pÄ lite lÀngre hÄll sÄ att ambience frÄn rummet kommer med m.m.

PÄ förstÀrkare kan jag inte tÀnka mig mycket annat Àn en dynamisk mick, det lÄter bara sÄ rÀtt! Har provat allt möjligt pÄ alla möjliga sÀtt.

Det Àr en annan stor skillnad mellan SM57 och B1. Upptagningen pÄ SM57 Àr i stort sett "Dead ahead" alltsÄ rakt fram. B1 Àr betydligt bredare, vilket Àr smakfullt om rummet lÄter bra och man har lite mer avstÄnd till miken. Har du ett kass rum (akustiskt), surrande prylar runt omkring sÄ vill du inte ha en kondensatormik.

Kolla gÀrna lite alternativ till SM57, det finns ju kinatillverkare Àven dÀr! Den kan dessutom med fördel köpas begagnad (om man hittar nÄgon som Àr dum nog att sÀlja), eftersom de Àr i det nÀrmaste odödliga...

SM58 som föreslagits Àr sÄ vitt jag vet en SM57 med puffskydd - sÀkert bra i hemstudion!

Lycka till!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.