Jump to content
Annons

[löst] Problem med MIDI-keyboard


Hellpig

Recommended Posts

OK, så har jag efter lång tids funderande gått och köpt en midi-synth, en CME UF6. Jag har inte något midi-ljudkort utan tänkte köra via USB. Detta går tydligen ganska bra med betoning på "ganska". Det är uppenbart att en VST synth i Cubase tar emot en insignal (ser mätaren röra på sig när jag spelar på keyboarden) men ... inget ljud.

Jag har försökt trixa en del med inställningarna i Cubase men får inget ljud. Ljudkoret som sitter i datorn är ett Realtek HD Audio. Och JA! Jag vet att detta inte är ett höjdarkort men det borde väl kunna spela upp ljudet från en Midi-keyboard...

Vore tacksam för svar då det just nu känns som jag sitter här med ett aluminiumskal för 2600 :-

😳

EDIT:

Jag har fortfarande inget ljud efter ett par timmars experimenterande... men jag har lite felmeddelanden som jag kan återge här:

Vid uppstart (av Cubase SX) eller ändringar i MIDI/VST setup har jag fått följande felmeddelanden ett antal gånger:

"Realtek HD Digital Input. ErrCode: FF9-5-004 (80004005). Info: the device could not be opened".

Borde väl inte spela någon större roll eftersom input finns från UF6:an...?

"Samplerate could not be set. This may be due to the sampleclock bring set to external sync."

Borde inte vara fallet då den såvitt jag kan se står satt till Internal!

Har även ändrat samplerate till 48000 Hz utan att det hjälper. Tydligen skall midi spelas upp via "Microsoft Wavetable SW Synth" men det kommer inget alls... Åhh, trött man blir då! Orkar inte pula mer med detta just nu men hoppas att någon åtminstone har någon ledtråd att ge mig under kvällens lopp.

mvh

Magnus

Redigerat av Hellpig
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej och välkommen till klubben.. Sitter även jag med en CME UF6 som vägrar funka, fast jag använder inte Cubase (utan Tracktion2). Får signal, men inte ljud.

Ska dock få hjälp av en datorkunnig på Söndag, återkommer med svar om löser sig. Glöm inte att skriva om du finner en lösning själv..

😱 fan, jag vill ju göra musik

MVH Edvin

Link to comment
Dela på andra sajter

Ser fram emot söndag då... förhoppningsvis. 😠

Jag tror, i alla fall i mitt fall, att det kan vara mitt usla ljudkort som är boven i dramat. Skall dock fortsätta leta lösning nu under lördagen så om jag kommer på ngt så postar jag det här. Vad sitter du med för ljudkort förresten?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ser fram emot söndag då... förhoppningsvis.  😛

Jag tror, i alla fall i mitt fall, att det kan vara mitt usla ljudkort som är boven i dramat. Skall dock fortsätta leta lösning nu under lördagen så om jag kommer på ngt så postar jag det här. Vad sitter du med för ljudkort förresten?

Har ett audiophile 2496.

Rapid Wanker:

Det är inte monitorlyssning som är mitt problem i alla fall :/ tack ändå!

Redigerat av grojn
Link to comment
Dela på andra sajter

Well, till att börja med så får jag väl erkänna att jag är helt grön på det här området 😏

Mitt problem var att jag, efter att ha tilldelat ett VST instrument till en kanal, inte satte midi out på det instrument (alltså där man ställer in det för den specifika kanalen man spelar in på). Svårare än så var det inte alltså och sedan funkar det. 😮 Hmm, nu skall man bara få ihop något som låter vettigt med...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...