Jump to content
Annons

v-amp 2


babuu

Recommended Posts

Annons

V-Amp2 är ingen multieffekt utan en förstärkarsimulator. Dock finns det en multieffekt inbyggd i den.

Ska du använda den enbart för inspelning i din hemstudio bör du titta lite på Pro-modellen. Största skillnaden är att den har digitala utgångar vilket är att föredra (om du nu har digitala ingångar på ditt ljudkort).

Själv har jag en V-Amp 2 (ej Pro) som fungerar helt underbart. Använder den till inspelning samt live-gig kopplad till mina keyboardar. Tar även med mig den till olika lokaler när jag lirar gitarr.

Enkel att transportera, enkel att koppla upp, enkel att sköta, låter kanon, billig att köpa. 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

vamp låter ok om man rattar lite.. men den brusar desto mer... så för er bruskänsliga, köp en pod :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok tack för tipsen, nu blir jag lite mer tveksam, är det så att ljudet behandlas digitalt även i V-Amp 2? Då blir det ju faktiskt en D/A-omvandling och en A/D-omvandling i onödan, och kanske är det som gör bruset.

Men Pro:n har ja inte råd med....... så får se hur jag gör.

/babuu

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok tack för tipsen, nu blir jag lite mer tveksam, är det så att ljudet behandlas digitalt även i V-Amp 2? Då blir det ju faktiskt en D/A-omvandling och en A/D-omvandling i onödan, och kanske är det som gör bruset.

Men Pro:n har ja inte råd med....... så får se hur jag gör.

/babuu

Alla förstärkasimulatorer (typ V-Amp, Pod etc) behandlar signalen digitalt.

Link to comment
Dela på andra sajter

V-amp 2 är skit dålig, köp den inte.

Om man tror att en V-Amp gör så man spelar gitarr bättre, så är den skitdålig!

Är man däremot ute efter ett praktiskt och enkelt sätt att få 32 förstärkare och multieffekt för en billig peng så är V-Amp:en klart intressant.

Du får gärna förklara på vilket sätt du tycker V-Amp 2 är skitdålig. Inte bara vräka ur dig...

Link to comment
Dela på andra sajter

Äger själv en V-amp 2 och är hyffsat nöjd med den, även om jag överväger att köpa en pod framöver, då ekonomin är lite bättre. Om man lägger ner lite tid går det att få ett ganska bra ljud, med betydligt mer värme och närvaro än de förstärkarsimulatorer jag testat från exempelvis Zoom. Ägde en Zoom 606 (tror jag den hette) tidigare, och ljudet i den var stendött och digitalt. Med tanke på priset är V-amp 2 inget dåligt köp, skulle jag säga, men det beror ju på vart man lägger ribban...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen!

Tänkte bara berätta att jag trots allt valde att slå till! Och än så länge är jag myyyycket nöjd! Mycket är ju förstås att den va så jäkla billig, men ja tycker också att den låter fantastiskt, är lätt att använda och man kan variera ljudet väldigt. Bruset är helle inget problem, den har en grym noise-gate funktion som ligger pre-amp och inte påverkar ljudet men dödar allt brus, även om du kör fetaste disten med fetaste gain:en. Det konstiga bara är att de flesta förinställda ljud knappt använder funktionen, men det är bara att gån in och koppla på noise-gaten så blir det brus-löst, grymt!

Så jag är helnöjd!

/babuu

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köpte den vanliga V-Amp 2 med analog utgång. Som nybörjare på detta kommer den duga åt mig i många år, och det kommer bara vara jag som sätter gränserna för hur det kommer låta.

Men sedan måste jag invända mot att V-Amp 2 inte gör att man spelar bättre - det är sjukt, den gör att jag låter mycket proffsigare! Konstigt, men sant.....

/babuu

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har har både en V-amp 2 och en Pod 2 (Vampen på jobbet). Jag tycke helt klart poden är bättre och en beggad pod 2 kostar som en vamp så sattsa på den i stället det skulle jag helt klart ha gjort.

Link to comment
Dela på andra sajter

jonte_70 (oregistrerad)

Hej!

Hade från början en v-amp 1.0, inköpt ca 2001-07...var väl sisådär nöjd. Med för ca 3 veckor sedan köpte jag en v-amp 2.0 pro och det var faktiskt ett otroligt lyft i ljudbilden

Link to comment
Dela på andra sajter

POD'en är mycket bättre än V-amp i mitt tycke. Man kan faktiskt få POD'en att låta som en riktig förstärkare. Tycker att V-amp'en saknar den finessen. Visst, några få ljud låter helt ok. Men i det stora hela så tycker jag att POD'ens ljud är mycket mer autentiskt. Skulle hellre gå för en beggad pod än en ny V-amp...

Men om inköpet redan är gjort så önskar jag dig lycka till med vampan (haha). 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med dej Mårten! Köp en POD istället för V-amp (fasst du Mårten verkade ju gilla min Vamp 😉). Men jag tycker i alla fall att du ska satsapå en POD istället för ljudkvalitén blir så mycket bätre med en POD. Fasst det är ju pris skillnaden också. V-amp:en ligger ju välldigt billigt just nu och det gör ju inte POD:en. Det besta är ju om du tar dej tid att testa dom båda och fattar dit eget beslut!

hade!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med dej Mårten! Köp en POD istället för V-amp (fasst du Mårten verkade ju gilla min Vamp 😉). Men jag tycker i alla fall att du ska satsapå en POD istället för ljudkvalitén blir så mycket bätre med en POD. Fasst det är ju pris skillnaden också. V-amp:en ligger ju välldigt billigt just nu och det gör ju inte POD:en. Det besta är ju om du tar dej tid att testa dom båda och fattar dit eget beslut!

hade!

Men lill-jocke ha du hittat hit?! 🙂

Jag kan inte spela imorgon eller på ett par dar, föresten.

Jag tyckte det var roligt med din V-amp eftersom jag kom åt lite mer effekter än dist och reverb på min stärkare... 🙂

Jo absolut ska man testa sig fram, och prisskilnaden är väsentlig. Jag skulle dock föredra en riktig förstärkare och nån multieffeffekt dosa. Men det är ju bara min tekopp...

Link to comment
Dela på andra sajter

Men lill-jocke ha du hittat hit?! 

Jag kan inte spela imorgon eller på ett par dar, föresten.

Haha jo själv klart! Denna sida var ju as bra den! 🙂

Okey.. men vi hörs!

Aja, jag har hittat en som säljer en POD för ett skapligt pris tycker jag! Den kostar vell som en V-amp ny, visst?

Här är den: GMF, POD säljes!

hade!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...