Jump to content
Annons

Att plocka är enklare på el-gitarr?


MFC

Recommended Posts

Jag var inne och gitarronan.... spelade lite elgitarr i den lokala affären här i Växjö och kunde (för min egen del iaf) konstatera att det plötsligt var enklare att plocka strängar med plektrum på elgitarr än vad det är (för mig) att plocka strängar på en akustik med plektrum.

Någon som kan bekräfta eller berätta om sina erfarenheter kring skillnaden?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Personligen tycker jag nog tvärtom. Det är ju i regel mer spänst i en akustisk (stålsträngad) gitarr och den svarar ju i regel på ett mer balanserat sätt.

Å andra sidan skulle ju väldigt få komma på sig själva med att plocka på elgitarr utan plektrum, medans många gör det utan plektrum på akustisk.

Jag antar att du hängde på musikcentralen förresten, det är i mitt tycke den bästa affären i Växjö att sitta och spela i.

😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Personligen tycker jag nog tvärtom. Det är ju i regel mer spänst i en akustisk (stålsträngad) gitarr och den svarar ju i regel på ett mer balanserat sätt.

Å andra sidan skulle ju väldigt få komma på sig själva med att plocka på elgitarr utan plektrum, medans många gör det utan plektrum på akustisk.

Jag antar att du hängde på musikcentralen förresten, det är i mitt tycke den bästa affären i Växjö att sitta och spela i.

😆

Ja, jag menade musikcentralen.. :-P

Redigerat av MFC
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker också att det är lättare på elgitarr om det är en planka iallafall. Ofta sitter inte strängarna så högt ovanför greppbrädan och ju lägre de ligger desto lättare blir det att spela och även att plocka tycker jag fast de ska ju inte ligga för lågt för då blir det en massa missljud från strängar som skaver och så. Min lilla Daisy Rockgitarr är iallafall mycket lättare att spela på än min akustiska.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har lite problem med plektrum eftersom jag måste ha handen på ett visst sätt, typ stödja med lill och ring fingret på plektrumskyddet längre ner när jag plockar.. inga problem för någon annan kanske med för mig så är det något mongo-fel i min hand så den får skakningar, nerv i klämm eller något. När jag testade på elgitarr fick jag dock inte samma effekt. Det var liksom inte lika ansträngande att spela med plektrum på elgitarr, fast detta är ju en högst personlig reflektion och synpunkt men så är det för mig iaf..

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...