Jump to content
Annons

New Modern Angels - The Light


android

Recommended Posts

* LÅTNAMN: The Light

* ARTIST/GRUPP: New Modern Angels

* GENRE: Elektronisk pop

* LÅTLÄNGD: 4:28

* KOMPOSITÖR: Linnéa Brun, Christian Andersson

* PRODUCENT: Christian Andersson, Linnéa Brun

* INSPELNINGSÅR: 2005

* FORMAT: mp3 128kbps

* STORLEK: ~4MB

* STATUS: förhoppningsvis klar

* LÅTLÄNK: här (gamla versionen)

New Modern Angels - The light (v2)

En nygammal låt (har funnits halvfärdig i datorn i närmare två år nu), som vi trots att den inte riktigt är 100% klar har släppt iväg i en "rough version" bl a på vår hemsida, så jag vet att vissa av er redan har hört den.

Nu ska vi försöka fixa till det sista, så kommentarer på mix, mastring, ja egentligen ALLT är mycket välkomna!!

Vi har bitvis rätt så mycket spår på den här, så jag har en känsla av att det behöver EQas en del på diverse ställen för att få bort "gröten"...

Texten är förresten inte heller helt klar, som det är nu upprepas ena versen två ggr.

Redigerat av android
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

skön marsh-takt.

en riktig gåshuds-låt det här, riktigt riktigt snyggt. jag gillar verkligen den där tjejens röst.

Om man ska tillföra något då.

kanske, bara kanske, blir den där snarerollen som kommer hela tiden lite tjatig.

jag kan inte bestämma mig om den verkligen är störande eller inte.

i mina öron är den inte särskilt grötig, för min del får den gärna vara lite rörig i refrängen och finishen, det passar i den sortens musik.

men en sak stör jag mig som FAN på. 0:16! Nergången i arpegion låter som ringsignalen på min telefon här hemma, jag slet av mig lurarna för att svara. :rolleyes:😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, tack, det var ju trevliga kommentarer. 😳

Snare-rollen är nog tänkt att va repetetiv och lite suggestivt irriterande sådär... 😆

Jag var lite inspirerad av "Die Propheten" med Das Ich när jag gjorde den trumgrejen tror jag... Men jag ska tänka på saken... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Har ju hört denna tidigare och F-N VAD BRA DEN ÄR! Helt klart min favorit bland era låtar 😉

Har inte stört mig på snarerollen de gånger jag lyssnat på låten tidigare och tycker helt klart du kan behålla den. Den försvinner ju dessutom ett tag i breaket.

Inget att anmärka på mixen som låter bra i mina lurar. (Skulle isf vara att rösten skulle kunna höjas ngn millimeter men det kanske bara sabbar låten så...skit i det) 🙁

Tror jag lyssnar på den en gång till...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker den är bra. Inte min typ av musik riktigt, men det är en sjysst låt =)

Jag funderar på om man kanske skulle göra något mer med sången, kanske variera med ett par olika effekter (men såklart inte överdriva).. jag får för mig att något saknas där, ibland tappar man inlevelsen lite. Men det är ju bara vad jag tycker =)

Sticket som kommer in 3:16 är klockrent, riktigt snyggt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Basen tycker jag nog kan göras lite tydligare, låter lite muffligt där nere. Härligt när det händer lite med trummor och arpeggion vid 2:35, det är en snygg stegring. Men låten i sig är väldigt repetetiv och sätter sig inte så lätt, den känns som om den vill ha lite driv, speciellt mot slutet, men efter 4 lyssningar jag fortfarande inte kännt det, stampar inte ens takten... 😎 Vet inte vad det är som saknas.

+

Stora plus för sånginsats, snygg röst och mycket välsjunget.

Skönt trumkomp om man bortser från att snaren blir lite tjatig ibland

2:35 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Fin sång. Men låten lunkar på och det känns som man väntar på att något ska hända. Gillar stoppet (sticket) innan refrängen...saknar lite driv i låten bara. Slutrefrängen skulle kunna vara fetare med nåt skönt syntljud eller så. Annars en bra låt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack, trevligt med mer kommentarer... 🙂

Sången ska trixas lite lite till med, ändra lite på EQ och effekter... Och sedan har vi upptäckt att vissa nivåer på syntharna blev lite mysko i mixningen, glömde t.ex. totalt bort en grej som är mycket lägre än vad som är tänkt... 😛

Och så ska jag testa att skära lite i grejerna nere i basen, så att synthbasen blir lite tydligare. Tror att ena cellon ligger och trängs med den som det är nu...

Ska också testa att lägga på en synth till på slutet, jag har gjort det live, men inte på inspelningen av nån anledning...

Återkommer med en ny version... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker upplägget i denna låter helt tattigt med tanke på hur mycket ni verkar gå in för det. Hade det varit 2 ungdommar som satt o lekte i sina föräldrars källare så hade jag tyckt det var mer lovande. Try harder..

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker upplägget i denna låter helt tattigt med tanke på hur mycket ni verkar gå in för det. Hade det varit 2 ungdommar som satt o lekte i sina föräldrars källare så hade jag tyckt det var mer lovande. Try harder..

Hmmm, okej....?

Kan du förklara lite mer vad du menar?

Link to comment
Dela på andra sajter

För det första så kommer röst och instrument in alldeles för rakt på så det känns överrumplande, det hade kanske varit ok om det var mer inovativt. ..och sen "OJ, WOW.. ett zappljud!" lixom.. tattigt till tusen för det var knappt "frekkt" i "woodpeckers from space" på 80-talet. Sen följer inte rösten med i ljudbilden mellan 0:49-1:30 min in i låten. Sen om man skall vara riktigt petig så tycker jag inte tjejen sätt att sjunga passar in i stilen låten har, hon låter ofta för överambitös medans musiken är mer släpig. Sen mellan 3.16-3.40 min in i låten så skulle rösten må bra av ett filter som tog bort basen på den helt, och en del av mellanregistret så ljudet låter mer dött, och precis innan det så skulle jag nog rekomendera att göra ett intro out med trummorna som för övrigt är för enformiga större delen av låten. M.m m.m..

Det finns känsla men inte den rätta, och när ni försöker härma o sätta samman ett sound som ni inte verkar förstå så känns det fake.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe... jag älskar TB303! Heter de inte det? 😉 Jag är inte sååå insöad på den genren, men jag gillar verkligen soundet!

Bra låt! Soft röst! Gött, gött! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack! 🙂

Hehe... jag älskar TB303! Heter de inte det?  😉  Jag är inte sååå insöad på den genren, men jag gillar verkligen soundet!

Njaeae... Finns ingen 303:a här inte.

Däremot är synthbasen från Novation BassStation som marknadsfördes som en 303-klon när den var ny, men som kan väldigt mycket mer än så. -Basljudet vi använder här är inte nåt typiskt 303-ljud iallafall, vad jag vet...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack! 🙂
Hehe... jag älskar TB303! Heter de inte det?  😉  Jag är inte sååå insöad på den genren, men jag gillar verkligen soundet!

Njaeae... Finns ingen 303:a här inte.

Däremot är synthbasen från Novation BassStation som marknadsfördes som en 303-klon när den var ny, men som kan väldigt mycket mer än så. -Basljudet vi använder här är inte nåt typiskt 303-ljud iallafall, vad jag vet...

Hehe... ok! Som sagt, jag är inte så insöad så... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Återkommer med en ny version... 😳

Då väntar jag med mina kommentarer tills dess.. 🙂

mmm...jag väntar oxå. Och hoppas lite på vassare EQ ande på sången. Mer mid! den är lite otydlig. Blöt upp helheten oxå. Lite mer reverb!

skön låt annars!

jag kan inte hålla mig ;

Jag skulle ha distat basen mer. lite som climbing up the walls med radiohead på ok computer. Mer åt det hållet. Resten av låten är ju väldigt snällt rattat så ni kan nog krana på ordentligt på basen. Dra till med några kilo distknarr.

ska bli kul att höra färdiga resultatet!!

/E

Redigerat av Eliasson
Link to comment
Dela på andra sajter

hej...orkar inte läsa hela tråden!!

jag tycker att det låter bra...men det känns inte som det händer något när det kommer till refrängen..så jag efterlyser en mer markant refräng helt enkelt..

kanske lite synkat delay på rösten eller något,och kanske någon typ av distad bas...bara något som gör att den skiljer sig från versen...

men annars bra!!

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Lyssnar mix 2.

Jag är ingen fan av någon form av musik som heter nåt med "pop" direkt, men jag är öppen.. Och detta är en riktigt skön poplåt måste jag säga!

Refrägen är lysande!

Det bygger upp till det jäkligt snyggt.. subtil övergång, sköna ackordbyten.. en sån refräng som sätter sig.

Mixen låter finfint tycker jag. Inget att "gnälla på" där.

Tyvärr kan jag inte låta bli att störa mig lite på hennes svenska accént, men frågan är om inte resten av Europa t.o.m skulle tycka om det just för att det låter annorlunda. Hennes röst är ju skitbra i övrigt, så att säga.

topp!

Link to comment
Dela på andra sajter

Riktigt skön låt..

Det enda som stör mig är att det känns som det är lite mkt mellanregister. Det gör det lite jobbigt för öronen; och gör det hela lite grötigare dessutom.

/Daniel

Edit: Lyssnade på version 2, ska tilläggas.. Har inte lyssnat på version 1..

Redigerat av D Vibe
Link to comment
Dela på andra sajter

Fint med lite mer reverb på sången, sånt älskar ju jag 😉

Det distade ljudet i bakgrunden på refrängen hördes inte tidigare och när det sedan kommer in i versen vid 2.13 så är det fint som snus.

Uppbyggnaden av låten har blivt mer effektfull och jag ryser verkligen mot slutet 😉

Låter kanon i mina lurar!

/M

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack allihop!

Skönt att det verkar va ok nu... Eller?

Det enda som stör mig är att det känns som det är lite mkt mellanregister. Det gör det lite jobbigt för öronen; och gör det hela lite grötigare dessutom.

Hmmm.... Har också funderat på om det inte är "vasst" på nåt sätt, men mina öron är lite tröttkörda just nu, så jag vet inte riktigt...

Är det fler som håller med??

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...