Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

nÄgon som kan tipsa om nÄgon vemodig klezmer, gÀrna nÄtt som gÄr att köpa i svenska butiker?

tacktack.

Annons
Stinkey (oregistrerad)
Postat

Ett polsk band frĂ„n Krakow som heter Kroke ( Krakow pĂ„ jiddish) mĂ„ste du kolla upp. Dom Ă€r enligt min mening bĂ€st inom denna genre. 🙂

Postat

det var precis av kroke som jag blev intresserad, hitta dock bara deras material pÄ polska sidor som var skitdyra.. nÄja, fortsÀtter leta. och det Àr precis den vemodigheten och kanske lite mer som jag Àr ute efter.

Postat

Ah, tack! 🙂

1998 gick jag en kurs i musikskapande i UmeÄ och dÄ kom ett polskt klezmerband och spelade för oss.

-En helt magisk konsert, och jag har nu lÀnge funderat pÄ vad de hette och om man kunde hitta nÄn skiva med dom nÄnstans.

Jag Ă€r ju fortfarande inte sĂ€ker pĂ„ att det Ă€r rĂ€tt band, men sĂ€ttningen skulle va ganska ovanlig för att va klezmer (fiol, stĂ„bas och dragspel) och det stĂ€mmer ju iallafall... Men, jo!!, efter lite mer yahooande sĂ„ ser jag att det Ă€r rĂ€tt grupp!! 🙂 :)

Skiva verkar förresten gÄ att fÄ tag pÄ via bl.a. amazon.com...

Stinkey (oregistrerad)
Postat

Det finns Ätta plattor med Kroke, utgivna mella n96 och 04. SjÀlv har jag bara Trio, den första, The sounds of the vanishing world, den fjÀrde och Time, den femte.

Hemsidan Àr mest pÄ polska, men dÀr finns lÀnk till fösÀljningsstÀllen, pÄ tyska. 14,99 Euro tar de. Men jag har tidigare handlat billigt frÄn en site i Hong Kong, ca 70 spÀnn för fullpris CD. Jag Äterkommer nÀr jag hittar deras adress igen. Bortslarvad!

Postat

har en skiva med ett gÀng som kallar sig The Kletzmorim som Àr grym. Grand recordings 76-78 tror jag plattan heter.

Sen Àr ju the klezmatics kalasbra!

Postat

Filmen "svart katt vit katt", kommer inte ihÄg vad killen heter men kolla in soundtracken till hans filmer. Förvörigt en riktigt rolig rulle.

Cheers!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.