Jump to content
Annons

Hjälp mig! Min dator busar med mig.

Recommended Posts

MarcusRombo (oregistrerad)
Postat

Första gången jag stötte på problem:

Det började låta konstigt från datorn, MSN hängde sig, jag blir tvungen att avsluta MSN, ljudet försvinner, datorn slocknar direkt.

Andra gången:

Datorn börjar låta konstigt i samband med att Winamp hänger sig, då tar jag bort en sidan på chassit och stoppar in huvudet och lyssnar, ljudet kommer från ena hårddisken. En Caviar är det, WD1200. Sen när jag gjort det, stänger jag ner Winamp, men datorn slocknar inte den här gången.

Och nu är jag här och är jätte rädd 😉

Vad kan vara fel? Vad kan ha hänt? Det låter ungefär som när man kopierar en stor fil eller så, fast inte riktigt, mer intensivt. Måste ju hitta en lösning på detta, nästa gång kanske datorn slocknar när jag absolut inte vill att den ska det.

Medans jag ändå är i farten kan jag passa på att fråga om det är dumt att låta en disk ligga löst på "golvet" i chassit?

Mycket tacksam för svar 🙂

Annons
musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Det låter som om hårddisken håller på att skära eller vibrera isär. Kanske du skulle lämna in PC:n omgående istället för att förlora viktig info. Det är lite bättre att ha hårddiskar fastskruvade än lösa.

😉

:musik

Postat

Hmm, vill inte lämna in min dator 😉

Men hårddisken kan inte ta stryk av att ligga löst eller så?

Förresten, är det normalt att ha 55GB bestående av 141547 filer?

Postat

Om det är så att ljudet kommer från hårddisken är det stor risk att den håller på att gå sönder. Därför: Säkerhetskoipera alla data på hårddisken så snart du någonsin kan!

Postat (redigerat)
Om det är så att ljudet kommer från hårddisken är det stor risk att den håller på att gå sönder. Därför: Säkerhetskoipera alla data på hårddisken så snart du någonsin kan!

Kan någon mer styrka detta innan jag drar igång?

EDIT: Kan tillägga att disken inte låter konstigt HELA tiden, det har bara hänt 2 enstaka gånger i samband med att ett program hängt sig.

Redigerat av MarcusRombo
Postat

en ny snabb, tyst, stor hårddisk kostar mindre än 1000:-

köp en sån innan din nuvarande disk går sönder.

(alternativt bränn allt på DVD-skivor)

Postat
en ny snabb, tyst, stor hårddisk kostar mindre än 1000:-

köp en sån innan din nuvarande disk går sönder.

(alternativt bränn allt på DVD-skivor)

Jag har en till disk, den som ligger på "golvet" 😉

Postat (redigerat)

Förresten, ska Western Digital diskar bara gå sönder sådär utan vidare? Efter bara ett år? Är inte dom kända för kvalité?

Redigerat av MarcusRombo
Postat

Har varit med om liknande ett flertal gånger. Tre hårddiskar inom loppet av tre år har kraschat för mej. Jag kör sen dess alltid med minst två diskar i varje dator jag har. Första gången lyckades jag rädda en del med ett specialprogram. Andra gången hann jag börja kopiera en del till annan hårddisk innan den stannade. Det smartaste är att lämna in hårddisken annars skaffa, om du inte har det, en till hårddisk och kopiera över filer.

Postat
Har varit med om liknande ett flertal gånger. Tre hårddiskar inom loppet av tre år har kraschat för mej. Jag kör sen dess alltid med minst två diskar i varje dator jag har. Första gången lyckades jag rädda en del med ett specialprogram. Andra gången hann jag börja kopiera en del till annan hårddisk innan den stannade. Det smartaste är att lämna in hårddisken annars skaffa, om du inte har det, en till hårddisk och kopiera över filer.

Som sagt: jag har en till hårddisk. Men frågan är om det är nödvändigt att kopiera allt? Den låter ju inte hela tiden, och det borde den väl göra om den var på väg att haverera? Eller? Den hände igen precis nyss, även då Winamp, men datorn slocknade inte som första gången.

Postat

Nu när jag kopierar lite grejer börjar det knäppa lite smått från datorn, jag bröjar gråta snart. Allvarligt! Jag vill ha hjälp av Claes, han litar jag på. HJÄÄÄLP! 😏

Det här är inte ens lite kul längre 😠😆

Postat

Det är ju inte säkert att den tänker haverera snart heller, men tänk på att hårddiskar håller inte för evigt. Det är inte frågan OM en hårddisk kommer att haverera utan när! Två av mina var bara ett år gamla när det hände, å andra sidan har mina tidigaste troget snurrat på tills datorn tjänat ut. Men kopiera dina viktigaste filer i alla fall !

Postat
Nu när jag kopierar lite grejer börjar det knäppa lite smått från datorn, jag bröjar gråta snart. Allvarligt! Jag vill ha hjälp av Claes, han litar jag på. HJÄÄÄLP! 😏

Det här är inte ens lite kul längre 😠😆

Jag lider med dej och håller tummarna!

Postat

Yes, allt viktigt är på väg över till den andra disken nu.

Postat

Bra MR. Konstiga datorljud ska man ta på allvar. Du har tur med din hårdisk eftersom den varnar först, mina brukar alltid bara tvärstoppa.

Postat

En del filer går inte att kopiera. Det står att det är något CRC fel. 😏 Vad fan är det?

Postat

Jag har listat ut att det börjar låta konstigt först när det uppstår ett CRC fel, vad fan vill hårddisken?!

Postat

Talade just med en expert, han rådde dej att stänga av datorn och låta hårddisken svalna. Risken är stor att den lägger av men missljuden kan bero på att hårddisken är för varm. Crc menade han betyder att antingen är filen korrupt eller fungerar inte överföringen.

Postat (redigerat)
Talade just med en expert, han rådde dej att stänga av datorn och låta hårddisken svalna. Risken är stor att den lägger av men missljuden kan bero på att hårddisken är för varm. Crc menade han betyder att antingen är filen korrupt eller fungerar inte överföringen.

Okej, tack så jätte mycket 😏 Jag kör den där diskdefragmenteraren nu, efter det ska jag låta datorn vila ett tag. Kanske ställa ut den på balkonen så den blir riktigt cool? 😕

EDIT: Det är förresten mycket troligt, datorn har varit på oavbrutet mycket senaste tiden.

Redigerat av MarcusRombo
musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Jag har haft två hårddiskar i min stationära bjässe. Bägge var Seagate, en var en E-IDE och en var en speciell A/V SCSI-III UltraWide-hdd. Bägge gick sönder. Men ingen av dem lät, däremot kom en blå ruta upp på skärmen varje gång jag satte på PC:n som talade om vilka delar som nu gick sönder. Alla filer blev som små små fragment till ingen nytta.

😕

Postat (redigerat)
Hej!

Jag har haft två hårddiskar i min stationära bjässe. Bägge var Seagate, en var en E-IDE och en var en speciell A/V SCSI-III UltraWide-hdd. Bägge gick sönder. Men ingen av dem lät, däremot kom en blå ruta upp på skärmen varje gång jag satte på PC:n som talade om vilka delar som nu gick sönder. Alla filer blev som små små fragment till ingen nytta.

😕

Hmmm. Hatar datorer ibland. Jag har nu kört defrag i kanske 10-15 och den är fortfarande på en procent. Den verkar hag mycket att ordna upp. :S Kan det vara en av orsakerna till det problem som uppstått?

EDIT: Nähe, nu tog den slut precis. Utan att den verkade vara färdig på långa vägar 😏

EDIT2: Eller gör inte defrag grejen såna saker alls? Kanske? Jag kanske är ute och cyklar.

Redigerat av MarcusRombo
Postat (redigerat)

Om du får CRC-fel när du försöker kopiera filer är det något annat som e på tok.

Har själv haft liknande problem, jag hörde på disken när den närmade sig CRC-felet, den stannade upp och tuggade lite; *njöt njöt njöt* <tystnad> *njöt njöt njöt* <tystnad> osv.

Vet inte om jag lyckades kopiera alla utsatta filer, minns inte... kan ha offrat vissa av dem. Men jag har för mig att jag fick behålla en del av dem ivf genom att försöka några gånger om.

Formaterade om disken och sedan dess har den funkat bra.

(Litar dock inte 100%-igt på den).

Har haft liknande problem med gamla CD-skivor, och provar om och om igen tills jag lyckas få ned filen på hårddisken.

Redigerat av Pico
Postat
Om du får CRC-fel när du försöker kopiera filer är det något annat som e på tok.

Har själv haft liknande problem, jag hörde på disken när den närmade sig CRC-felet, den stannade upp och tuggade lite; *njöt njöt njöt* <tystnad> *njöt njöt njöt* <tystnad> osv.

Vet inte om jag lyckades kopiera alla utsatta filer, minns inte... kan ha offrat vissa av dem. Men jag har för mig att jag fick behålla en del av dem ivf genom att försöka några gånger om.

Formaterade om disken och sedan dess har den funkat bra.

(Litar dock inte 100%-igt på den).

Har haft liknande problem med gamla CD-skivor, och provar om och om igen tills jag lyckas få ned filen på hårddisken.

Det tålas att sägas igen: Nedrans datorer! 😕

Postat
Förresten, är det normalt att ha 55GB bestående av 141547 filer?

Någon som har svar på detta?

musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Marcus: Man förundras över antalet filer. Jag hade en hårddisk på 2 GB en gång som hade ungefär 137000 filer. Det är nog inget fel på din 55:a i det hänseendet.

Defrag kanske gav upp? Det gjorde den för mig vid flera tillfällen. Både ScanDisk och Defrag tog många timmar att köra på min gamla stationära bjässe. De fick börja om hela tiden. Felet jag gjorde med den gamla PC:n var att aldrig uppdatera nånting. Nuförtiden uppdaterar jag ständigt, men det tycks också vara fel? (tänker på min knepiga PCMCIA-ports konstigheter)

😆

Redigerat av musik
Postat
Marcus: Man förundras över antalet filer. Jag hade en hårddisk på 2 GB en gång som hade ungefär 137000 filer. Det är nog inget fel på din 55:a i det hänseendet.

Defrag kanske gav upp? Det gjorde den för mig vid flera tillfällen. Både ScanDisk och Defrag tog många timmar att köra på min gamla stationära bjässe. De fick börja om hela tiden. Felet jag gjorde med den gamla PC:n var att aldrig uppdatera nånting. Nuförtiden uppdaterar jag ständigt, men det tycks också vara fel? (tänker på min knepiga PCMCIA-ports konstigheter)

😆

Nej, om man ser det så är det ju inte så mycket. Det är faktiskt en 120:a, undrar hur antalet filer ser ut sen när den är full? 😆 Jag har en 80 också, den som jag kopierat över lite filer till. Datorn har vilat ett tag och blivit sval, och jag ska precis till att stoppa i en chassifläkt nu, hade ingen innan. Hoppas att lösningen på mitt problem var såhär enkelt. 😆

Postat (redigerat)

Nu när diskarna, och resten av datorn, fått vila ett tag verker det som om att det funkar felfritt. Allt tack the one and only Marcus Rombo tillsammans med the forum.studio.se gangsta crew. Eller nåt.

Redigerat av MarcusRombo
Postat

Härligt, jag har suttit och fått kramp i tummarna. Hoppas att det funkar!

Postat
Härligt, jag har suttit och fått kramp i tummarna. Hoppas att det funkar!

😳

Postat

Nu har den jäveln börjat igen. Och den har inte stått på länge. Nu slänger jag ut mig genom fönstret och går och lägger datorn i sängen.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.