Jump to content
Annons

Chicago till Sverige

Recommended Posts

Jake the Rake (oregistrerad)
Postat

För mig finns det ingen grupp som inspirerar sÄ mycket i musikskapandet som gruppen Chicago gör. TyvÀrr har dem inte turnérat i Sverige pÄ nÀrmare 30 Är trots stora framgÄngar. Nu finns det en namninsamling som har för avsikt att fÄ hit dem innan det Àr för sent.

Med andra ord, om du vill att Chicago ska komma hit, skriv under pÄ:

http://www.chicagotoscandinavia.com

Om den sidan inte fungerar sÄ kan du gÄ direkt till namninsamlingen pÄ:

http://www.petitiononline.com/swetosca/petition.html

Tack!

MVH,

Viktor

Annons
MarcusRombo (oregistrerad)
Postat

Hmm, undrar hur mÄnga som vill ha Chicago till Sverige?

Postat

Vilka Ă€r Chicago? 😉

Postat
  Thimmie sa:
Vilka Ă€r Chicago? 😄

😉

Postat
  MarcusRombo sa:
Hmm, undrar hur mÄnga som vill ha Chicago till Sverige?

Du tĂ€nker pĂ„ de fĂ„ underskrifterna? Sidan blev klar för typ tvĂ„ timmar sĂ„.... 😉

Men för att besvara din frÄga; troligen rÀtt mÄnga. Deras skivor sÀljer vÀldigt bra i Sverige.

Postat
  Thimmie sa:
Vilka Ă€r Chicago?  😉

Seriöst? Dem Àr USA's nÀst mest framgÄngsrika rockgrupp nÄgonsin. Om man ska tro pÄ statistiken (vilket jag iofs inte gör).

LĂ„tar som 25 or 6 to 4, If you leave me now, You're the inspiration, Look away, Saturday in the park, Hard to say I'm sorry, Hard habit to break, Will you still love me etc. sĂ€ger kanske nĂ„got? Du kĂ€nner sĂ€kert igen lĂ„tarna nĂ€r du hör dem. Lyssna pĂ„ den angivna hemsida, vettja. 😄

Postat
  Jake the Rake sa:
  Thimmie sa:
Vilka Ă€r Chicago?  😉

Seriöst? Dem Àr USA's nÀst mest framgÄngsrika rockgrupp nÄgonsin. Om man ska tro pÄ statistiken (vilket jag iofs inte gör).

LĂ„tar som 25 or 6 to 4, If you leave me now, You're the inspiration, Look away, Saturday in the park, Hard to say I'm sorry, Hard habit to break, Will you still love me etc. sĂ€ger kanske nĂ„got? Du kĂ€nner sĂ€kert igen lĂ„tarna nĂ€r du hör dem. Lyssna pĂ„ den angivna hemsida, vettja. 😄

Jepp, seriöst! Bandnamnet sĂ€ger mig nada. Men om jag hör lĂ„tar av dem sĂ„ Ă€r det sĂ€kert annat! 😄

Postat
  staf sa:
vare inte dom som gjorde street player?

Det stÀmmer bra! Inte en av deras mest kÀnda lÄtar, men den blev en klubbhit pÄ 90-talet tror jag. Orginalet slÀpptes 1979 pÄ deras kanske sÀmsta skiva nÄgonsin, Chicago 13. Men lÄten Àr bra!

Postat
  Jake the Rake sa:
  staf sa:
vare inte dom som gjorde street player?

Det stÀmmer bra! Inte en av deras mest kÀnda lÄtar, men den blev en klubbhit pÄ 90-talet tror jag. Orginalet slÀpptes 1979 pÄ deras kanske sÀmsta skiva nÄgonsin, Chicago 13. Men lÄten Àr bra!

Ă€h vadĂ„ sĂ€msta skiva 😉 , okey hela albumet i sig Ă€r ju inte mycket att hĂ€nga i julgranen.

MEN.......street player Àr bra eller rÀttare sagt svinbra!!! Àh den Àr tidslös, rÄgrym iallafall. Det Àr nog en av dom fÄ lÄtar som aldrig kommer lÀmna min skivvÀska, jag tror jag har lirat den i typ minst 10 Ärs tid nu.

Postat

Javisst Ă€r lĂ„ten bra. 😳 Peter Cetera glĂ€nser bakom mikrofonen och blĂ„set Ă€r, som vanligt, grymt bra arrat av James Pankow. Jazzlegenden Maynard Ferguson lirar ju trumpetsolot pĂ„ slutet av lĂ„ten. Kul att du gillar den! Den kommer dock frĂ„n den Chicago skiva jag gillar minst, 13. Allting dem gjorde före och efter Ă€r bĂ€ttre (tycker jag). I höst slĂ€pps f.ö Chicago XXX - Chicago 30. đŸ˜±

Postat

Visst hade jag gĂ€rna sett dem live men jag Ă€r rĂ€dd för att det kanske inte blir sĂ„ bra som man tĂ€nkt sig. MAn skulle nog sett dem under deras storhetstid istĂ€llet men dĂ„ var man för ung. Missade dem faktiskt precis nĂ€r jag var i Queenstown, NZ för 1,5 Ă„r sedan. Enligt recentionerna i tidningen var de dock inte speciellt lysande men musikskribenter har jag alltid hatat sĂ„dan musik. Som kuriosa kan jag nĂ€mna att jag en gĂ„ng drömde att de spelade i vĂ„r lilla by nere vid stranden.... de stod pĂ„ ett öppet lastbilsflak! 😳

Postat
  Audiorent sa:
Visst hade jag gĂ€rna sett dem live men jag Ă€r rĂ€dd för att det kanske inte blir sĂ„ bra som man tĂ€nkt sig. MAn skulle nog sett dem under deras storhetstid istĂ€llet men dĂ„ var man för ung. Missade dem faktiskt precis nĂ€r jag var i Queenstown, NZ för 1,5 Ă„r sedan. Enligt recentionerna i tidningen var de dock inte speciellt lysande men musikskribenter har jag alltid hatat sĂ„dan musik.  Som kuriosa kan jag nĂ€mna att jag en gĂ„ng drömde att de spelade i vĂ„r lilla by nere vid stranden.... de stod pĂ„ ett öppet lastbilsflak!  😼

Det var ingen dÄlig dröm! Chicago Àr grymt bra live. Dem lÄter bÀttre idag Àn pÄ lÀnge. Visserligen hade det var hÀftigt att se dem nÀr Terry Kath levde och Peter Cetera fortfarande var medlem, men Chicago har alltid varit större som grupp Àn den enskilda individen. Dagens Chicago konserter bestÄr frÀmst av lÄtar frÄn 60, -70 och 80-talet. Den som gillar deras jazzrockiga period fÄr allt dem önskar sig. Dem som gillar 80-tals balladerna likasÄ.

Förhandlingar pÄgÄr ang. möjligheten att ta combo-konserten mellan Chicago och Earth wind & fire till Europa. Om den uppsÀttningen nÄr Sverige sÄ borde det vara straffbart att inte gÄ. Den nyslÀppta DVD'n Àr enastÄende.

Postat
  Jake the Rake sa:
  Audiorent sa:
Visst hade jag gĂ€rna sett dem live men jag Ă€r rĂ€dd för att det kanske inte blir sĂ„ bra som man tĂ€nkt sig. MAn skulle nog sett dem under deras storhetstid istĂ€llet men dĂ„ var man för ung. Missade dem faktiskt precis nĂ€r jag var i Queenstown, NZ för 1,5 Ă„r sedan. Enligt recentionerna i tidningen var de dock inte speciellt lysande men musikskribenter har jag alltid hatat sĂ„dan musik.  Som kuriosa kan jag nĂ€mna att jag en gĂ„ng drömde att de spelade i vĂ„r lilla by nere vid stranden.... de stod pĂ„ ett öppet lastbilsflak!   😆

Det var ingen dÄlig dröm! Chicago Àr grymt bra live. Dem lÄter bÀttre idag Àn pÄ lÀnge. Visserligen hade det var hÀftigt att se dem nÀr Terry Kath levde och Peter Cetera fortfarande var medlem, men Chicago har alltid varit större som grupp Àn den enskilda individen. Dagens Chicago konserter bestÄr frÀmst av lÄtar frÄn 60, -70 och 80-talet. Den som gillar deras jazzrockiga period fÄr allt dem önskar sig. Dem som gillar 80-tals balladerna likasÄ.

Förhandlingar pÄgÄr ang. möjligheten att ta combo-konserten mellan Chicago och Earth wind & fire till Europa. Om den uppsÀttningen nÄr Sverige sÄ borde det vara straffbart att inte gÄ. Den nyslÀppta DVD'n Àr enastÄende.

Chicago och Earth, Wind & Fire samtidigt? 😼 Det Ă€r ju rena drömmen. 😎 TvĂ„ av de absolut bĂ€sta banden nĂ„gonsin... Ett sĂ„dant event gĂ„r ju bara inte att missa. Hoppas bara att det inte blir i en trist förvuxen kula uppe i Norrland 😄 , utan i Köpenhamn eller Malmö - eller i nödfall Göteborg, sĂ„ att man kan ta sig dit utan att bli ruinerad... 😠

Postat

Claes, om du bara visste... 😠 Jag har tittat pĂ„ CHI/EWF DVD'n hela dagen och den Ă€r fruktansvĂ€rt bra. BĂ„de under "The opening" och "The Finale" stĂ„r bĂ„da bandens alla medlemmar pĂ„ scenen och framför varandras hits. Det lĂ„ter enormt fett. Under EWF's set kommer dessutom Chicagos Bill Champlin fram och sjunger "After the love is gone", som han ju skrivit. Philip Baileys gentjĂ€nst bestĂ„r i att sjunga "If you leave me now" under Chicagos set.

Magiskt.

Postat
  Jake the Rake sa:
Claes, om du bara visste... 😄 Jag har tittat pĂ„ CHI/EWF DVD'n hela dagen och den Ă€r fruktansvĂ€rt bra. BĂ„de under "The opening" och "The Finale" stĂ„r bĂ„da bandens alla medlemmar pĂ„ scenen och framför varandras hits. Det lĂ„ter enormt fett. Under EWF's set kommer dessutom Chicagos Bill Champlin fram och sjunger "After the love is gone", som han ju skrivit. Philip Baileys gentjĂ€nst bestĂ„r i att sjunga "If you leave me now" under Chicagos set.

Magiskt.

VĂ€nta lite nu... Det finns alltsĂ„ som DVD - och jag har den inte Ă€nnu... 😆 Gissa vad jag kommer att skaffa nĂ„gon av de nĂ€rmaste dagarna... 😠

Postat
  Claes sa:
VĂ€nta lite nu... Det finns alltsĂ„ som DVD - och jag har den inte Ă€nnu... 😉 Gissa vad jag kommer att skaffa nĂ„gon av de nĂ€rmaste dagarna... 😉

Visst Ă€r det för bra för att vara sant? Jag importerade min frĂ„n Amerika - Ebay, rĂ€ttare sagt. Slutpriset blev 209 kronor. DVD'n Ă€r dubbel och innehĂ„ller den kompletta 3h konserten. Än sĂ„ lĂ€nge sĂ„ har den inte slĂ€ppts i Sverige, men enligt discshop sĂ„ Ă€r det endast en tidsfrĂ„ga.

Postat
  Rockfart sa:
klart ! 😉

Tack till dig! 😉

Postat

Vet faktiskt inte vad jag hört och inte hört av Chicago. Men jag litar pĂ„ staf, sĂ„ jag ska ta och checka Street Player. Ni vet, jag var ju inte riktig nere pĂ„ den tiden. Eller, as a matter of fact var jag inte ens född dĂ„ 😉

Postat
  MarcusRombo sa:
Vet faktiskt inte vad jag hört och inte hört av Chicago. Men jag litar pĂ„ staf, sĂ„ jag ska ta och checka Street Player. Ni vet, jag var ju inte riktig nere pĂ„ den tiden. Eller, as a matter of fact var jag inte ens född dĂ„ 😆

Àh visste du inte att mycket av funk/disco musik som gjordes pÄ 70 talet Àr grymt svÀngigt. NÀr du Àr född spelar ingen roll, man kan fortfarande fÄ tag i gamla riktigt grymma prylar.

Men leta inte pÄ billiga disco samlingar bara, dÀr hittar du bara dom "mest kÀnda" lÄtarna.

Postat

Chicagofanatiker var jag bara under min mest extrema slickperiod pÄ 80-talet men EWF har enligt mig gjort ett par av historiens bÀsta och mest vÀljudande plattor. Deras sound kÀnns oxo till skillnad mot Chicago fortfarande frÀscht...... Gissa om jag (och hela mitt band) kommer ifall det blir en dubbelkonsert!! jösses vilket tvÀrdrag pÄ blÄssektionen det kan bli. EWF liveplatta "Plugged in and live" Àr ju grymt svÀngig Àven om inte allt Àr live dÄ sÄng och keyboards Àr överdubbade......

Mattias

Postat
  Audiorent sa:
Chicagofanatiker var jag bara under min mest extrema slickperiod pĂ„ 80-talet men EWF  har enligt mig gjort ett par av historiens bĂ€sta och mest vĂ€ljudande plattor. Deras sound kĂ€nns oxo till skillnad mot Chicago fortfarande frĂ€scht......  Gissa om jag (och hela mitt band) kommer ifall det blir en dubbelkonsert!!  jösses vilket tvĂ€rdrag pĂ„ blĂ„ssektionen det kan bli. EWF liveplatta "Plugged in and live" Ă€r ju grymt svĂ€ngig Ă€ven om inte allt Ă€r live dĂ„ sĂ„ng och keyboards Ă€r överdubbade......

Mattias

Mattias: Se dĂ„ till att hela bandet signerar namninsamlingen. 😆 Grejen med Chicago Ă€r ju att dem egentligen inte blev slicka förĂ€nn 1982 (Chicago 16). Innan Fosteriferingen sĂ„ hade dem ju en 15 Ă„r lĂ„ng period av stundtals komplex jazzrock. 80-talet var dĂ€remot vĂ€ldigt slickt (grymt bra, dessutom). PĂ„ 90-talet nĂ„dde dem en mellanvĂ€g mellan orginalsoundet och slicksoundet. Ska dĂ€rför bli intressant att höra deras nya platta XXX.

"Plugged in and live" Ă€r en fantastisk liveskiva, det hĂ„ller jag med om. 😉

Tack Tore - det uppskattas! 😛

Postat
  MarcusRombo sa:
Vet faktiskt inte vad jag hört och inte hört av Chicago. Men jag litar pĂ„ staf, sĂ„ jag ska ta och checka Street Player. Ni vet, jag var ju inte riktig nere pĂ„ den tiden. Eller, as a matter of fact var jag inte ens född dĂ„ 😆

HÀr hittar du ett medley med lite blandade Chicago lÄtar. Vi slÀngde dock in mest 80-tal, eftersom medel-Svensson gillar just dem lÄtarna.

http://www.chicagotoscandinavia.com/backgroundindex.html

Postat
  Claes sa:
Hoppas bara att det inte blir i en trist förvuxen kula uppe i Norrland.

Eeehh....vĂ€nta nu. Är vĂ€l inget fel pĂ„ norrland heller!? Jag menar, det Ă€r vĂ€l klart att dom kan fĂ„ komma upp till mig och spela... đŸ˜„đŸ˜†đŸ˜±đŸ˜†

Postat
  Grahn sa:
Eeehh....vĂ€nta nu. Är vĂ€l inget fel pĂ„ norrland heller!? Jag menar, det Ă€r vĂ€l klart att dom kan fĂ„ komma upp till mig och spela...  😄  😆  😆  😆

För mig fĂ„r dem ocksĂ„ gĂ€rna komma till Norrland. Jag kan fixa iordning föreningshuset hĂ€r i Skansholm, Vilhelmina. đŸ˜±

Postat
  Jake the Rake sa:
  Grahn sa:
Eeehh....vĂ€nta nu. Är vĂ€l inget fel pĂ„ norrland heller!? Jag menar, det Ă€r vĂ€l klart att dom kan fĂ„ komma upp till mig och spela...  😄  😆  😆  😆

För mig fĂ„r dem ocksĂ„ gĂ€rna komma till Norrland. Jag kan fixa iordning föreningshuset hĂ€r i Skansholm, Vilhelmina. đŸ˜±

Vafasiken. Vilhelmina? Tjitt... 😆

Jag bor bara 7 mil dĂ€rifrĂ„n. Åsele.

...sĂ„ fixa iordning föreningshuset. LĂ„ter som en bra idĂ©. Jag kan komma och sĂ€lja fika... đŸ˜±đŸ˜†đŸ˜„

Postat
  Citat
Vafasiken. Vilhelmina? Tjitt... 😆

Jag bor bara 7 mil dĂ€rifrĂ„n. Åsele. 

...sĂ„ fixa iordning föreningshuset. LĂ„ter som en bra idĂ©. Jag kan komma och sĂ€lja fika... 😄  đŸ˜±  😆

Hehe. Kanon. DĂ„ blir vi minst tvĂ„! Åsele, inte illa. Jag var dĂ€r förra veckan! 😆

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.