Jump to content
Annons

ESI Juli@ vs. M-audio 2496 ?


Hårboll (oregistrerad)

Recommended Posts

Hårboll (oregistrerad)

Hej

Jag ska försöka få iordning någon enklare studio och har läst om dom flesta åsikter om mickar, preamps mixerbord osv under sommaren. jag kommer spela in pop/rock med riktigt instrument, ev så blir det digitaltrummor. Hur som helst så tänkte jag köpa mick, preamp och ljudkort till att börja med. Det lutar åt Studio Projects B1 och VTB1. Men när det gäller ljudkort skulle jag vilja ha lite råd. jag har väldigt begränsad budget och ska iaf försöka hitta så mycket som möjligt begagnat. Men lite åsikter om de nämnda ljudkorten skulle vara trevligt innan jag bestämmer mig. Har hittat ett M-audio beg. och kanske även ett Juli@ med lite tur.

Om någon har något av ovanstående till slu är jag mycket intresserad. Åsikter om mitt recept mottages också gärna :rolleyes:

Mvh David

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tjena..

Behöver du flera ingångar till ljudkortet. Välj då Juli@. Men om du istället skaffar ett mixerbord istället för preamp kan du dra allt genom den.. mickar, instrument (line in) osv osv..

Men Audiophile 24/96 (inte 24/192) är lite billigare. Så om du kopplar genom ett mixerbord, varför inte köpa ett audiophile?

Vad gäller ljudkvalitet m m kan jag inte uttala mig. Har själv ett audiophile 24/96 och är mycket nöjd, men jag har inte en massa instrument som ska in i datorn. Har mina monitorer och min mixer inkopplade i kortet, micken sitter i mixerbordet och klaviaturen går in via usb...

Lycka till!//smulan

Link to comment
Dela på andra sajter

Hårboll (oregistrerad)

Tack för svaret!

Nej, jag komemr väl egentligen inte att behöva spela in fler instrument samtdigt, och om det skulle bli aktuellt så blir det väl troligt att jag köpa en mixer.

Men om jag köper ett Juli@ (som ska ha fler ingångar) och vill spela in med två mickar av någon anledning, så får jag alltså se till att skaffa xlr-->tele sladdar?

Nu har jag tie kollat upp det här ordentligt och slänger iväg en fråga till, har dessa ljudkort teleingångar? har för mig att m-audio bara har röd/vita "stereokontakter" vilket itne känns så smidigt om man vill koppla in en pod eller likn?

Mvh David

Link to comment
Dela på andra sajter

Hårboll (oregistrerad)

Ja, nu frågade jag kanske lite onödigt mycket som jag kunde ta reda på själv, ber om ursäkt.

M-audio har alltså bara RCA Medans Juli@ kan växla emllan det och stereo tele?

Hur funkar det med stereoteleingångar om man kopplar gitarren till datorn via pod med monotele?

Och hur funkar det om man vill koppla pod till m-audio? Då krävs väl mixer, eller adapters antar jag?

Mvh David

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, nu frågade jag kanske lite onödigt mycket som jag kunde ta reda på själv, ber om ursäkt.

M-audio har alltså bara RCA Medans Juli@ kan växla emllan det och stereo tele?

Hur funkar det med stereoteleingångar om man kopplar gitarren till datorn via pod med monotele?

Och hur funkar det om man vill koppla pod till m-audio? Då krävs väl mixer, eller adapters antar jag?

Mvh David

Inte stereo tele. Balanserad tele.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Sen så har vi ju det här M-Audios bantade 1010. då får du 8 ingångar och sjyst ljud kvalitet! Tror jag kan vara värt en kik eftersom när man pysslar med pop/rock så är det ju kul att kunna lira flera samtidigt och få lite Live feeling =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hårboll (oregistrerad)

Hej

Är det då bättre att ha ljudkortets 8 ingågnar än ett mixerbord? Vet inte just nu vilken typ av ingångar som sitter på det koret, men får kolla upp det, tack för tipset =)

David

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...