dew (oregistrerad) Postat 21 juli 2005 Postat 21 juli 2005 (redigerat) Jag har en Tacoma Dm18LH (akustisk gitarr) som jag nu har uppgraderat med en schertler bluestick inbyggd mikrofon. Ljudet blev genast bättre än den mikrofon som jag haft installerat i ljudhålet. Men jag har en bit kvar. Det jag skulle vilja är att få ungefär samma ljud live, som i studion. Har ni några tips på någon bra burk man kan koppla in på scen för att få det att låta som om man hade tex en sm57 framför gitarren. (vilket inte går, för det blir rundgång så lätt och jag har svårt att sitta still när jag spelar). /dan-erik Skönt med regn..... 🙂 Redigerat 21 juli 2005 av Dan-Erik
dew (oregistrerad) Postat 22 juli 2005 Postat 22 juli 2005 Nu har jag fått lite hjälp på traven av en kompis, samt lite letande på internet. Det ljud som jag inte gillar, är det lite elektriska ljudet. Det ligger runt 500Hz. Om man dippar detta så blir det finare. Detta kan man göra med olika preamps. Huvudsaken är att de har ett svepbart mellanregister. Finns en uppsjö av olika prylar inom detta område. Jag blev rekommenderad presonus acoustic Q. Sen finns det visst någon boss A3 och fishman aura. Tänkte kolla upp dessa. Är det någon som användt någon av dessa, eller någon annan liknande burk? /dan-erik
lavrell Postat 22 juli 2005 Postat 22 juli 2005 (redigerat) Jag har en Takamine EF341SC som är välkänd för sitt välljudande miksystem. I min gura sitter det en mikrofon som heter CT4BII som jag tycker låter fantastiskt. Den går ju att köpa löst och jag har iaf aldrig hört något bättre inbyggt ljud. Men allt spelar ju roll i kedjan. Vad används för mixerbord live? Hur stark monitor brukar du ha? Ju lägre desto bättre. EDIT: missuppfattade frågan först + att jag har tamejfan svårigheter med att stava 😆😲 Redigerat 22 juli 2005 av lavrell
dew (oregistrerad) Postat 22 juli 2005 Postat 22 juli 2005 lavrell sa: Jag har en Takamine EF341SC som är välkänd för sitt välljudande miksystem.I min gura sitter det en mikrofon som heter CT4BII som jag tycker låter fantastiskt. MEN hur bra inbyggd mikrofon du än har så blir uppmickning alltid bättre eftersom du får med hela gitarrens låda/ljud och inte det där hårda strängljudet som du får med en inbyggd mick. Köp ett par hörlurar som medhörning och sänk dina eventuella monitorer när du spelar in. Sätt dig i en mjuk soffa (som absorberar studsar) i ett vanligt rum och lira med mikrofonen riktad så att du tycker det låter bra. Positionen varierar stort mellan olika modeller då alla har olika karaktärer som basigare kropp osv osv. Så ett stycke hörlurar, ett stycke Studio Projects B1 mikrofon samt en Studio projects VTB1 preamp sen är du hemma. Lycka till! 😆 EDIT: På tal om svepbart filter på preamp så är detta hela onödigt vid uppmikning eftersom du ska tsträva efter ett så bra grundljud som möjligt vid inspelning för att förgylla senare vid mix. Tack för ditt svar. Självklart så går det inte att jämnföra gitarrens inbyggda ljud med en mikrofon framför. Nu var det liveljud jag är ute efter. Om jag spelar in så använder jag mikrofoner. /dan-erik
lavrell Postat 22 juli 2005 Postat 22 juli 2005 Your browser does not support the HTML5 audio tag genom min Mindprint En-voice. Är det typ såhär du vill ha det?
lavrell Postat 22 juli 2005 Postat 22 juli 2005 Dan-Erik sa: lavrell sa: Jag har en Takamine EF341SC som är välkänd för sitt välljudande miksystem.I min gura sitter det en mikrofon som heter CT4BII som jag tycker låter fantastiskt. MEN hur bra inbyggd mikrofon du än har så blir uppmickning alltid bättre eftersom du får med hela gitarrens låda/ljud och inte det där hårda strängljudet som du får med en inbyggd mick. Köp ett par hörlurar som medhörning och sänk dina eventuella monitorer när du spelar in. Sätt dig i en mjuk soffa (som absorberar studsar) i ett vanligt rum och lira med mikrofonen riktad så att du tycker det låter bra. Positionen varierar stort mellan olika modeller då alla har olika karaktärer som basigare kropp osv osv. Så ett stycke hörlurar, ett stycke Studio Projects B1 mikrofon samt en Studio projects VTB1 preamp sen är du hemma. Lycka till! 🙂 EDIT: På tal om svepbart filter på preamp så är detta hela onödigt vid uppmikning eftersom du ska tsträva efter ett så bra grundljud som möjligt vid inspelning för att förgylla senare vid mix. Tack för ditt svar. Självklart så går det inte att jämnföra gitarrens inbyggda ljud med en mikrofon framför. Nu var det liveljud jag är ute efter. Om jag spelar in så använder jag mikrofoner. /dan-erik Så sen att du frågade om live-ljudet, sorry 😆 ibland är man alldeles för snabb 😲
dew (oregistrerad) Postat 22 juli 2005 Postat 22 juli 2005 Det är lugnt det lavell Jo, problemet är att jag har en mackiemixer utan svepbart filet, så tar jag bort mellanregistret där så försvinner visserligen det jag vill ha bort, men också det man vill ha kvar. Så då blir det mest bara bas och diskant kvar. Det är olika, vi kör inte med så hör monitor, ibland ingen monitor alls, utan bara våra små förstärkare. Beror lite på var vi har högtalarna, hur mycket sång vi hör från dem.
dew (oregistrerad) Postat 22 juli 2005 Postat 22 juli 2005 lavrell sa: Your browser does not support the HTML5 audio tag genom min Mindprint En-voice. Är det typ såhär du vill ha det? Lavell, vad bra det lät, visserligen långt ifrån min stil, men jag skulle tänka mig att det låter kanon med en sådan. Lär kolla upp Mindprint En-voice, vad det är för något. /dan-erik
lavrell Postat 22 juli 2005 Postat 22 juli 2005 Dan-Erik sa: lavrell sa: Your browser does not support the HTML5 audio tag genom min Mindprint En-voice. Är det typ såhär du vill ha det? Lavell, vad bra det lät, visserligen långt ifrån min stil, men jag skulle tänka mig att det låter kanon med en sådan. Lär kolla upp Mindprint En-voice, vad det är för något. /dan-erik Det är en mickpreamp med EQ (svepbar mid) samt rörkompressor. Men MYCKET är pga min gitarr (och kanske lite pga hur jag spelar 😆 ) den låter bara hur fantastiskt som helst.
dew (oregistrerad) Postat 22 juli 2005 Postat 22 juli 2005 Jo Lavrell Det är något sådant jag letar efter. Det är samma spec ungefär som presonus acoustic Q Dock ingen kompressor på den och det går inte att ställa hur mycket rörljud man vill ha tror jag. Det enda som är dåligt på Mindprint En-voice, det är att den visst kostar 6000kr. Lite dyrt tycker jag. Visserligen brukar det kosta, det som smakar. Och jag spelar 20gånger mer live än vad jag brukar spela in Så mitt liveljud är viktigt. men men....man får se, jag har redan lagt ut lite drygt 17000 på min tacomagitarr+den inbyggda schertler bluestick mikrofonen. /dan-erik
lavrell Postat 22 juli 2005 Postat 22 juli 2005 Dan-Erik sa: Jo Lavrell Det är något sådant jag letar efter. Det är samma spec ungefär som presonus acoustic Q Dock ingen kompressor på den och det går inte att ställa hur mycket rörljud man vill ha tror jag. Det enda som är dåligt på Mindprint En-voice, det är att den visst kostar 6000kr. Lite dyrt tycker jag. Visserligen brukar det kosta, det som smakar. Och jag spelar 20gånger mer live än vad jag brukar spela in Så mitt liveljud är viktigt. men men....man får se, jag har redan lagt ut lite drygt 17000 på min tacomagitarr+den inbyggda schertler bluestick mikrofonen. /dan-erik Jag köpte min beggad för 2200 😆 så det ska ju inte vara några probs 😲 leta runt lite på vendolin och prylar så hittar du kanske nån 🙂
dew (oregistrerad) Postat 22 juli 2005 Postat 22 juli 2005 Det ska jag göra, fungerar Mindprint En-voice bra som kanalstripp också eller? Alltså till vanliga mikrofoner. /dan-erik
lavrell Postat 22 juli 2005 Postat 22 juli 2005 Dan-Erik sa: Det ska jag göra, fungerar Mindprint En-voice bra som kanalstripp också eller?Alltså till vanliga mikrofoner. /dan-erik Fungerar hur bra som helst! Lyfte mitt sångljud i studion till den kvaliteten jag alltid velat ha 😆 absolut att rekomendera!
dew (oregistrerad) Postat 22 juli 2005 Postat 22 juli 2005 lavrell sa: Dan-Erik sa: Det ska jag göra, fungerar Mindprint En-voice bra som kanalstripp också eller?Alltså till vanliga mikrofoner. /dan-erik Fungerar hur bra som helst! Lyfte mitt sångljud i studion till den kvaliteten jag alltid velat ha 😆 absolut att rekomendera! Jaha, då är det väl bara att börja leta då /dan-erik
dew (oregistrerad) Postat 30 juli 2005 Postat 30 juli 2005 nu har jag testat en massa olika lösningar. och egentligen börjat komma fram till vad jag behöver. Preamp, eq, reverb, kompressor. Men det blir en stor rack eller dyrt...så jag letar nu enklare vägar. men nu undrar jag är det någon som testat fishman aura? det verkar vara den bästa vägen att få ett studiomikrofonljud från en inbyggd mikrofon i gitarren när man spelar live. Fast å andra sidan blir det väl inte billigare med aura en att bygga en rack. men dock mindre att släpa på. http://www.fishmanaura.com/ eller har ni några andra tips på liknande burkar.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.