Jump to content
Annons

Reciever + datorhögtalare?


trulle

Recommended Posts

Jag har ett 5.1 ljudpaket till min dator. Nu undrar jag om jag kan koppla dessa högtalare in i en reciever för att få fett ljud när ja kollar på dvd, spelar playstation m.m. Även hur man ska göra.

Tack för svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det kan hända att du kan göra tvärs om.. Du kan kanske ansluta din DVD-spelare med hjälp av tos-link (digital utgång) till datorns ljudkort och få surroundljudet i dina högtalare till datorn. 😆

Förövrigt så formulerar du dig knasigt.. 😱 Man kopplar inte högtalare in i en reciever.. Högtalare kopplas till en utgång på recievern menar du kanske 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Det kan hända att du kan göra tvärs om.. Du kan kanske ansluta din DVD-spelare med hjälp av tos-link (digital utgång) till datorns ljudkort och få surroundljudet i dina högtalare till datorn. 🙂

Förövrigt så formulerar du dig knasigt..  😱  Man kopplar inte högtalare in i en reciever.. Högtalare kopplas till en utgång på recievern menar du kanske  😱

Humm... ja tycker att man kopplar in en kabel 😆

Det går 3 sladdar ut från min sub; grön, gul, svart. Det är vanliga ljudkablar till dator (vet inte om de har nått speciellt namn).

Redigerat av trulle
Link to comment
Dela på andra sajter

Tänk på att de flesta receivers är till för att koppla högtalare till utgångarna, medan datorhögtalare brukar ha egna slutsteg. Det är inte en bra kombination att koppla utgången från ett slutsteg till ingången på ett annat... 😱

Visst kan du försöka - men du har alla möjligheter att skapa lite extra ljud- och ljuseffekter. Vänta till nyår, så kanske det passar bättre...

Friskt kopplat, hälften brunnet, som tekniker brukar säga... 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

MarcusRombo (oregistrerad)
Tänk på att de flesta receivers är till för att koppla högtalare till utgångarna, medan datorhögtalare brukar ha egna slutsteg. Det är inte en bra kombination att koppla utgången från ett slutsteg till ingången på ett annat... 🙂

Visst kan du försöka - men du har alla möjligheter att skapa lite extra ljud- och ljuseffekter. Vänta till nyår, så kanske det passar bättre...

Friskt kopplat, hälften brunnet, som tekniker brukar säga... 😄

😆

Link to comment
Dela på andra sajter

klart det ska funka om recievern är 5.1 också. men själv kör jag ett par proson c88:or i datorn :S

Nej - det fungerar med största sannolikhet inte.

En högtalarutgång kan inte kopplas till en förstärkaringång ostraffat. Datorhögtalarna är aktiva - dvs de innehåller förstärkare. Till en receiver kan man bara använda passiva högtalare - om receivern inte har lågnivåutgångar på alla kanaler - men det brukar bara finnas på utgången till subwoofer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som jag sa i mitt första inlägg.. Om du vill ha det mumma-surroundljud du nu har i dina datorhögtalare så är det bättre att koppla DVDns ljudutgån(ar) till datorns ljudkorts ingångar. Råkar du dessutom ha ett nyare Soundblasterkort (typ audigy eller nåt) så har dom ju digitala in/utgångar typ spdif.

Koppla i så fall spdif utgången från din DVD till spdif ingången på dit ljudkort.. Ställ in vald ingång i dit ljudkorts mixer.. Det borde funka.

Annars håller jag med Claes... Kopplar du som du tänkt (som jag tolkar dig) så får du fyrverkeri.. Eller i varjefall en rökmaskin.. Men röken av bränd elektronik luktar pyton...

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

MarcusRombo (oregistrerad)

Ja, som sagt. Claes har rätt, som vanligt 🙂

Tro mig, jag har testat en gång. Då med en liten skitgrej med mini membran (för att inte förstöra något dyrbart), det rykte, sen var det papperskorgen nästa! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...