Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag skulle vilja bränna dts-filer som jag har till cd eller dvd men vilket program använder man som kan förstå att det är dts-audiofiler så att den brända skivan går att spela som en dts-skiva i en dvd-v-spelare?

Annons
Postat (redigerat)

Bränn som en vanlig Audio CD. Klart!

OBS! I datorn samt i en vanlig CD-spelare utan DTS-stöd, kommer det att låta som starkt brus och sprak. Akta högtalarna!

Men när du kopplar cd-spelaren digitalt till en receiver som kan dekoda DTS, då händer det grejer och den spelar upp alltihop korrekt! :rolleyes:

Vill du göra DVD med DTS blir det lite krångligare, men du kanske klarar dig gott och väl med DTS på CD? 😆

Redigerat av vectro
Postat

Det går inte om jag bränner som vanlig cd. Antingen står det unknown disc i spelaren eller också blir det digitalt brus som du beskriver som inte går att avkoda med dts-avkodare.

Jag har googlat mig till många tips: "Gör en imagefil och bränn sedan imagen med Nero" och "bränn direkt i Alcohol 120% -- markera filvalstyp 'audio'" Enligt någon ska man splitta datan eller skapa en dummy av datafilerna med isobuster eller liknande program men jag har inte lyckats använda isobuster på något sätt som ger resultat och jag vet heller inte vad det innebär, detta med dummies. En av datafilelerna har dessutom suffixet .gi vilket varken gör saken värre eller bättre.

Är det så att "mina" dts-filer inte riltigt är klara för att bränna som audiofiler på det sätt du beskrev? Att de behöver en header eller någon annan behandling för att de skall bli förstådda som spelbara ljudfiler?

Tacksam för svar.

Postat

Vad har du för format på filerna? .gi är ju ett imageformat för brännarprogrammet Record Now. 😠

Jag har DTS-filer antingen i .dts (rå dts som jag får spela upp med DVD-spelare) eller .wav (vanliga 16bit/44kHz ljudfiler med brusliknande oljud). Wav-filerna räcker att bränna på audio CD och spela upp i DTS-utrustning.

Har du .dts-filer borde det ju gå att lägga till en RIFF-header och få ut .wav-filer att bränna. Men det har jag inte själv testat.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.