Jump to content
Annons

Fel på mixer?


rob

Recommended Posts

Hejsan allihopa!

Det är så här att jag har en Yamaha MG10/2 och sedan en Rode NT1000 kopplad till den och sedan till mitt Delta1010LT.

När jag ska spela in så måste jag skruva upp nästintill max för att det ska hända något på mixern... ska det verkligen vara så?

Tacksam för all hjälp

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Nå, den som söker skall finna. Om man inte vet får man vara systematisk.

1) Miken. Kan ju vara trasig. Prova med en annan mik. Samma resultat = inte mikens fel. (se också 6 och 7 nedan).

2) Kabel. Kan ju vara fel sort eller trasig. Prova med en annan. Eller mät. Det är tre sladdar - 1.2.3. Var och går in i ena änden ut i andra och aldrig mötas de tre. 3) Ingången i mixern. Det finns ju fyra att välja på tror jag. Välj en av dem. Kondensator-mikar skall in i XLR-kontakten, dvs kontakten med tre hål.

4) Fantommatning till miken. En del enheter har 12 Volt, men den här verkar vara 48 V. OK, se ovan

5) PAD + gain på ingången. Ibland finns det en knapp som heter PAD. Prova bägge lägena.

6) Skruva upp gain tills peak-lampan blinkar när du spelar eller pratar i miken (kondensator-mikar tycker inte om att man "spottar" i dem, sådär 3 decimeter ifrån brukar vara bra om man pratar). Blinkar den nu, så är miken och ingången OK. Panorera miken i mitten så kommer det signal ur bägge uttagen, underlättar senare.

7) Lyssna i hörlursuttaget att det hörs. Då är miken och hela paketet fram till mixern OK.

8) Uttaget från mixern -- vilket uttag väljer du. Jag kan inte er mixer men det finns väl olika att välja på. Det finns både stereo out och rec out. Jag misstänkera att rec out passar er.

9) Kabeln från mixern kan vara fel eller trasig. Eller kanske kontakten. Kör ni phono signalen så är det väl Rec out uttaget ni skall använda.

9a) Kör ni stereo out så misstänker jag att det skall vara en "hörlurskontakt" i änden, dvs två svarta spår. Längst ut kallas T (för Tip), där finns ena kanalen. Andra kanalen finns på R (för Ring). Jord slutligen på S (som står för Sleeve).

10) Ingången i kortet. Är det rec out från mixern så borde det passa rakt av med en av phono-in till kortet. Det finns några att välja på. Jag föreslår att ni tar ingång 3 eller så. 1 o 2 är väl tror jag balanserad på XLR in, så då pratar vi nog andra signalnivåer. Och kolla att kabeln är hel.

11) Kortet kan ju vara trasigt. Kolla med andra grejer, kör in lite musik från stereon till exempel.

12) Inställningarna på kortet. Eftersom vi kör phono in så spelar nog inte inställningarna där någon roll.

13) Drivrutinen. När det gäller M-audi brukar jag alltid ladda ner från www.m-audio.de. Det är ju faktiskt tyska kort och den tyska siten ligger lite före med nya drivrutinen.

14) Inställningarna i "mixerna" - jag tror det finns en "mixer"-applikation.

15) Övriga inställningar i datorn

16) Programmet ni kör för inspelning.

Sorry, men jag tröttnade lite på vägen. Nå, poängen är: följ signalen, om det är något som är tveksamt - kolla en annan grej där.

Trombonisten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...