Jump to content
Annons

Ang: sampler

Recommended Posts

chessone (oregistrerad)
Postat

Jag är en färsking inom musikpruduction så jag behöver lite hjälp.

Har spanat in en Akai S-5000 men det är en sak jag undrar! Kan man sampla från vinyl? hur kopplar man då?

Mvh Patte

Annons
Postat (redigerat)

Går utmärkt, men du behöver ett RIIA-steg (som omvandlar vinylsignalen till vanlig linesignal).

Varför inte en mjukvarusampler?

edit: eller heter det RIAA ?

Redigerat av VacUm
Postat (redigerat)

Det heter RIAA (Recording Industry Association of America) - och är ett filter som dämpar basen och förstärker diskanten för att spara plats på vinylskivorna - och vid uppspelning måste man då förstås göra det omvända, på rätt sätt. Dessutom förstärker det upp den svaga signalen från pickupen till linenivå. Ungefär som en micpreamp med ett speciellt filter...

Jag skulle också förespråka en mjukvarusampler, eftersom de faktiskt har kört om hårdvarudito för länge sedan...

Redigerat av Claes
chessone (oregistrerad)
Postat

Vilken mjukvarusampler tycker ni är bäst då? Och vad ska man ha för RIAA steg, vad kostar det osv. Och hur ska jag koppla vinylspelaren till datorn.

Tack för hjälpen, inte alltid så lätt

Mvh patrik

chessone (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Komigen nu gubbar, help me

Redigerat av chessone
Postat (redigerat)

Det finns många modeller av RIAA-steg, men det är onödigt att köpa ett för dyrt, eftersom ljudet ju inte är precis idealiskt på vinylplattorna...

Det jag har gick nog på ca 500:- hos Ljudia om jag kommer ihåg rätt. Finns nog också på Kjell & Co, Clas Olsson och alla hemelektronik-butiker.

Edit: Glömde ju samplern... 😉

De bästa är HALion och Kontakt. De är nog ganska likvärdiga och båda kan streama stora samplingar från hårddisk.

Redigerat av Claes
Postat (redigerat)

Jag har provat Intakt och Halion men det jag änvänder är GigaStudio. Kasta allt annat åt älgarna, säger jag! (Har ej testat Kontakt eller någon AKAI). GigaStudio är den mest mångsidiga samplern och bättre på att återge fina detaljer och samplade finesser. Kolla in en sån sak som Black Grand-flygeln. Den har jag fått testa i 24-bitarsversionen. Grejen med den är att i GigaStudidioversionen får du mycket bättre artikuleringsmöjligheter än i Halionversionen. I Halion måste du lägga till fixerade/färdiga wav-filer för att komplettera artikuleringarna som redan finns inbakade i GigaStudioversionen. Mycket klumpigare och mindre spelbart.

I alla fall :::gör dig själv en stor tjänst och kolla upp Tascams GigaStudio INNAN du väljer en sån sak som Halion eller Kontakt.

Jag har inte testat Kontakt nen i lillsyrran Intakt uppstår ibland problem med att den inte kan ladda sina egna instrumentbanker. Bankerna har fileändelsen .nki. Om det så bara fattas en liten liten bit om din skiva med ljudbanken är bara liiite defekt på något ställe funkar inte ljudbanken. Intakt och Kontakt är för känsliga för störningar och brister har jag märkt. Sök på nätet efter loading instruments .nki eller dylikt så märker du vad jag menar! många klagar över detta problem!

I all välvilja /Fredrika

. 😉

Förresten. Med mångsidig menar jag att GigaStudion mycket lätt konverterar flera olika format, inte bara de kanske självklara wav-filerna utan även skivor med AKAI-partitiner mm. Fast det är inte unikt, ju även kontakt kan läsa AKAI-grejor. Förresten streamar även GStudio jättebra.

Förresten 2! GS version3 har jättebra rewire till andra inspelningsprogram. Jag kör Cubase 2 med GS.

Redigerat av Fredrika
chessone (oregistrerad)
Postat

Vart kan man köpa Kontakt 2?

Postat

Kör du logic? Jag använder EXS24 mkII. Det finns en EXS24-player som VSTi, men tror inte fullversionen finns nån annanstans än i logic.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.