Jump to content
Annons

Internet på musikdatorn?


AstReam

Recommended Posts

hejsan,

min fråga är rätt och slätt: behöver man ha internet på sin musikdator?

bredvid min studio har jag en "vanlig" PC där jag surfar osv. om jag vill ladda ner pluggar etc så hämtar jag dom där och för över dem till studiodatorn. men om jag fattat det rätt så går inte vissa produkter att använda om de inte registreras? det måste man väl ändå göra direkt på datorn? har ni alla internet på era datorer?

Problemet är ju ifall det skulle krascha, det är ju en sak om den vanliga pcn gör det...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Beror ju på om du har Mac eller PC.

Har du Mac spelar det nog ingen roll, men har du PC bör du skillja på grejorna mera. 😆

Eh.. jag antar att du inte kan något om PC? 😆

Det är INGA problem att använda internet på sin musikburk om det är en PC.

Link to comment
Dela på andra sajter

hehe ja åsikterna delar sig ju åt, men det är väl så det brukar bli! 😆 mennu är det så att jag köpte en creative prodikeys till datorn, och det verkar behöva registreras. fast jag vet inte, kan ju vara jag som inte fattar ett jota. ska investera i ett riktigt klaviatur snarast. det är inte vanligt detta med att man måste registrera produkten alltså?

Link to comment
Dela på andra sajter

captain nemo (oregistrerad)

Håller med om att man skall försöka hålla allt bös borta från PC:n.

Men många - inklusive jag - har bara en PC, och då blir det onekligen krock.

Tips!

Stäng av nätverk, internet, virusskydd, update och annat jox när du gör musik, så får du så bra prestanda som möjligt.

OCH avlusa ofta.

//nemo

Link to comment
Dela på andra sajter

Eh.. jag antar att du inte kan något om PC? 😆

Det är INGA problem att använda internet på sin musikburk om det är en PC.

Kan vi inte en gång för alla sluta använda begreppen mac och pc utan istället använda MacOS och Windows istället?

Det finns en rad anledningar varför en Windows DAW skulle vara mindre lämpliga att gå ut på nätet med än vad en OSX DAW är.

Men det beror ju ganska mycket på om man kan surfa utan att frestas av 1001 free smilies eller inte 😆 För spyware, virus, maskar och dylikt är ju onekligen ett problem för många, även de som säger sig vara datorkunniga.

Många löser deras inkopetens/arrogans/nyfikenhet med att installera mjukvarubrandväggar, virusprogram och dylikt som slöar ner systemet

Dessutom har NTFS en förmåga att fragmenteras väldigt mycket jämför med de flesta andra moderna filsystem. Och browsercachen kan vara en stor enledning till att filsystemet snabbt fragmenteras.

Men den största anledningen att inte använda internet på en DAW är väl att det går lättare att optimera systemet enbart för musikproduktion.

Jag förespråkar inte OSX, men det finns ju uppenbara fördelar med det. Även om det funkar utmärkt för dig att ha samma system för båda sakerna så betyder det inte att de t funkar bra för alla.

Ett par alternativ kan ju vara att installera operativsystemet på två partitioner. En för musik och en för annat. Alternativt ha två användare, en som har fler restriktioner. Men det senare löser ju bara vissa av problemen.

Till frågan: De flesta tillverkare har alternativa registreringsmetoder, tex via telefon, fax etc. Om de inte öppet säger det så kan man alltid kontakta dem så brukar det gå att lösa. Framförallt de som tillverkar musikrelaterade produkter vet ju att folk som använder dem ganska ofta har en dator utan uppkoppling. Ofta får man ju maskinspecifika nycklar som du kan använda om du vill installera det igen. De är dessutom lätta att föra över på en cd, usb-minne, papper eller liknande från en dator med uppkoppling.

Men vad menar du med att risken för en krasch skulle vara?

Link to comment
Dela på andra sajter

hmmm, det var något sådant jag misstänkte 😆 . det jag menade med att en krasch var att jag skulle kunna åka på en massa virus o dylikt på musikdatorn så att den skulle säcka ihop om jag hade internet på den. man tänker ju lätt att chansen inte är så stor, men så laddatr man ner någon onödig grej och så sitter man där....

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Internet på sin musik/video/författande-pc, kan man ha det???

Har inte ens tänkt tanken. Tar väl en del resurser?

😠

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har alltid haft en och samma maskin till rubbet - så min burk är en musikmaskin, med jag kör Office, Internet, mail och enstaka spel - utan några som helst bekymmer.

För bekvämlighetens skull är jag alltid upkopplad mot Nätet och kan därför hämta uppdateringar när jag vill (automatiska uppdateringar är förstås avstängda), utan att få en massa strul. Det enda skydd jag har, är en mycket kompetent brandvägg som stoppar alla anslutningsförsök och rensar inkommande mail på allt körbart (ZoneAlarm Pro) - och jag har aldrig haft virus, trots att halva omgivningen har fått det under intensiva attacker. Spyware rensas bort med AdAware med ojämna mellanrum.

Eftersom jag har kört alla maskiner likadant så länge jag har kört PC (sisådär 7-8 år eller något), kan jag säga att det faktiskt är helt ofarligt att ha en och samma dator till allt. Jag är för bekväm av mig för att ha dubbla installationer och sådant elände - så allt körs i exakt samma setup. De flesta "tweaks" sparar några få kB RAM, men inget i CPU-kraft - så jag har bara de mest grundläggande tweaksen - och allt rullar på finfint. 😄

Är man slarvig med var man får tag i sina program, så finns det däremot kanske anledning att vara försiktig... 😠😄

Att vara ansluten till Nätet tar inte mycket resurser. Titta i Aktivitetshanteraren...

De flesta tweaks är faktiskt mer eller mindre meningslösa - och att ha en dator som inte går att uppdatera smidigt, är lika meningslöst om du frågar mig...

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur definierar du "belasta hårt"...?

Redan när jag körde Win98 (före SE) och Hammerfall och SB Live delade IRQ, så körde jag ledigt 50 samtidiga audiospår från en 5400RPM EIDE-disk, med Cubase:s inbyggda kompressor aktiverad på samtliga + olika plugineffekter på flera spår och ett par send-effekter. Kapaciteten är mycket större i dag och jag har haft högt i tak hittills... 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Det enda skydd jag har, är en mycket kompetent brandvägg som stoppar alla anslutningsförsök och rensar inkommande mail på allt körbart (ZoneAlarm Pro) - och jag har aldrig haft virus, trots att halva omgivningen har fått det under intensiva attacker. Spyware rensas bort med AdAware med ojämna mellanrum.

Ja ZoneAlarm är ju vettigare än Symantecs brandvägg iaf, även om de har problem med instabilitet på vissa system.

Men automatiska viruscheckar är systemkrävande oavsett vilket program man använder, speciellt när man jobbar med stora filer. Och det är nog lätt hänt att man glömmer stänga av det när man ska sätta igång att göra musik.

Men givetvis går det ju att köra allt i ett och samma system. Kör man Windows och använder mycket systemresurser i sitt musikskapande så tycker jag dock att man bör separera det om man har möjligheten.

Dessutom har man kanske en kreativ vinning på det. Vissa har nog lätt att fastna på något forum när det egentligen var tänkt att de skulle sitta och göra musik 😠

Det är sant att just Windows är väldigt svårt att strippa och tweaka eftersom det är långt ifrån modulärt och dessutom har stängd källkåd. Modulära operativ som BeOS, Linux etc. kan man ju strippa ner till obefintlighet om man vill. Trist att MS ska vara så bångstyriga.

Men att ta bort Internet Explorer tex tjänar man ju inte några kilobyte ram på utan flera megabyte, eftersom i stort sett hela läsaren ligger resistent i minnen när man startar operativet.

Men det är sant att TCPIP lagret inte tar mycket resurser (så länge du inte kör med ISA eller USB). Iaf inte så länge det inte finns någon trafik.

Link to comment
Dela på andra sajter

50MB (eller vad det nu är) för IE är inte mycket när man har 1 eller rentav 2GB... Man får ställa det i proportion till vartannat och avgöra vilka avväganden som är rimliga.

Jag känner en kille som gjorde alla tänkbara tweaks - men han tyckte faktiskt inte att det gjorde någon nämnvärd skillnad (förutom de två grundläggande tweaksen, som man alltid bör göra...). Inte tillräckligt stor skillnad för att det skulla vara lönt att få en så mycket sämre maskin i alla fall.

Själv har jag aldrig gett mig in och testat särskilt många tweaks. Det räcker många gånger att läsa i beskrivningarna för att inse att det är meningslöst. Många står det ju rent ut att de bara sparar lite RAM, med en krystad kommentar om att det ju alltid är bra att spara på allt... Meningslöst, helt enkelt...

Har man en maskin som egentligen är för dålig, så kan en del tweaks göra att man kan köra hjälpligt ändå - men en dator måste ju uppgraderas i takt med programvaran för att inte fungera för dåligt. Jag brukar uppdatera lämpliga delar av min maskin ungefär en gång om året och kör f.n. med en 3.6GHz med 1GB RAM (som jag nog ska uppgradera till 2GB snart, eftersom jag har skaffat allt fler stora samplingsbibliotek...), en systemdisk, en audiodisk och två diskar i Raid0 för alla streamande samplingar...

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Inte tillräckligt stor skillnad för att det skulla vara lönt att få en så mycket sämre maskin i alla fall.

Huh? Varför skulle den bli sämre?

Man strippar funktionalitet man inte behöver, behåller det man behöver. Eller?

Jo visst, minne är ju relativt billigt nuförtiden, så du har en viss poäng. Men jag tycker fortfarande att det är mycket minne för något man kanske inte använder (om man nu inte surfar eller använder en annan browser). Minne som skulle kunna användas till en hel drös med VST-pluggar tex.

Och det kanske förvånar dig men det är ganska många som sitter med 256 eller 512MB RAM där ute. Även sådana som pysslar med musik. Om de kan klämma ut lite till av sin dator utan att spendera en femhundring på en halv gig minne till så varför inte?

Men jag håller fortfarande fast vid att det är lämpligast med en dedikerad DAW om man har möjligheten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte tillräckligt stor skillnad för att det skulla vara lönt att få en så mycket sämre maskin i alla fall.

Huh? Varför skulle den bli sämre?

Man strippar funktionalitet man inte behöver, behåller det man behöver. Eller?

Jo visst, minne är ju relativt billigt nuförtiden, så du har en viss poäng. Men jag tycker fortfarande att det är mycket minne för något man kanske inte använder (om man nu inte surfar eller använder en annan browser). Minne som skulle kunna användas till en hel drös med VST-pluggar tex.

Och det kanske förvånar dig men det är ganska många som sitter med 256 eller 512MB RAM där ute. Även sådana som pysslar med musik. Om de kan klämma ut lite till av sin dator utan att spendera en femhundring på en halv gig minne till så varför inte?

Men jag håller fortfarande fast vid att det är lämpligast med en dedikerad DAW om man har möjligheten.

Den blir sämre för att den inte fungerar fullt ut. Det går exempelvis inte att hämta uppdateringar till sina program och pluggar om man inte har Internet-koppling - och det är väl inte bra...? 😛

När programmakarna säger att minsta rekommendation minne är 512MB och 1.8GHz, så är det ganska meningslöst att försöka köra med 256MB och 1GHz - men vill man ha problem, så vill man... 😛

Minsta rekommendationen brukar dessutom inte fungera så jättebra - så oavsett vilket, skulle jag inte rekommendera någon att köra med mindre än 1GB i en dator i dag.

Det stora hotet mot pluggarna är dessutom inte RAM, utan processorhastighet och busshastighet. RAM behövs huvudsakligen för att lägga upp tabeller för samplingsbibliotek, som buffer för audiouppspelning etc - så att göra några dumsnåla inskränkningar i systemet för att spara några futtiga kB eller MB, leder bara till irritation över att datorn inte fungerar bra som dator. Kontentan är till syvende och sist att de flesta tweaks är meningslösa - åtminstone så länge man kör med en någorlunda uppdaterad dator och inte envist försöker hanka sig fram med en maskin som var gammal redan för 2 år sedan... 🙂

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Den blir sämre för att den inte fungerar fullt ut. Det går exempelvis inte att hämta uppdateringar till sina program och pluggar om man inte har Internet-koppling - och det är väl inte bra...? 😛

När programmakarna säger att minsta rekommendation minne är 512MB och 1.8GHz, så är det ganska meningslöst att försöka köra med 256MB och 1GHz - men vill man ha problem, så vill man... 🙂

Hm, fast nu pratade vi ju om att strippa systemet inte att slopa internetuppkopplingen?

Hur som helst har jag besökt flera proffsstudios som inte har någon uppkoppling. Undrar hur de klarar sig?

Du förutsätter att folk alltid vill köra de senaste programmen eller?

OK, jag skulle kanske sagt ladda en hel drös med trumsamplingar istället. Hade nog varit ett bättre exempel. Men buffrar som buffrar.

Vad man använder systemet till och vilka behov man har skiljer ju sig otroligt mycket. Vissa klarar sig inte utan senaste cubase, medan andra sitter kvar med trackers från 93.

Pysslar man med stora samplingsbibliotek med många lager så är 50MB ingenting. Men jobbar man med enklare samplingar så kan det faktiskt utöka kapaciteten en hel del.

50MB räcker ju tillåmed till en av de mindre patcharna i drumkit from hell tex.

Uh, nu kom vi in på något som inte var meningen från början.

Men poängen var att alla inte har samma förutsättningar och/eller krav, men de flesta vill nog göra det bästa av situationen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man tjänar inte mycket på att ta bort TCP/IP och internettjänsterna under WinNT-baserade system. Att kunna göra uppdateringar utan att behöva bränna skivor väger ju lätt över den ynka prestandaskillnaden som uppstår.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag känner en kille som gjorde alla tänkbara tweaks - men han tyckte faktiskt inte att det gjorde någon nämnvärd skillnad (förutom de två grundläggande tweaksen, som man alltid bör göra...). Inte tillräckligt stor skillnad för att det skulla vara lönt att få en så mycket sämre maskin i alla fall.

En dum fråga kanske, men vilka är de?

Själv har jag ställt om till bästa prestanda så mitt XP ser nu mer ut som 98/2000.

Tyckte att burken blev snabbare rent allmännt.

Om man som jag har burken till annat än bara musik så är defragmentering och registerrensare bra att köra emellanåt.

Att köpa 512 Mb extra var också en hit märkte jag. 😆

Håkan

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag känner en kille som gjorde alla tänkbara tweaks - men han tyckte faktiskt inte att det gjorde någon nämnvärd skillnad (förutom de två grundläggande tweaksen, som man alltid bör göra...). Inte tillräckligt stor skillnad för att det skulla vara lönt att få en så mycket sämre maskin i alla fall.

En dum fråga kanske, men vilka är de?

Själv har jag ställt om till bästa prestanda så mitt XP ser nu mer ut som 98/2000.

Tyckte att burken blev snabbare rent allmännt.

Om man som jag har burken till annat än bara musik så är defragmentering och registerrensare bra att köra emellanåt.

Att köpa 512 Mb extra var också en hit märkte jag. 🙂

Håkan

Högerklick på "Den här datorn".

Välj fliken "Avancerat".

Klicka på "Inställningar" i rutan "Prestanda".

Fliken "Visuella effekter" kommer upp först. Här väljer du "Justera för bästa prestanada".

Välj fliken "Avancerat".

I ruten "Schemaläggning av processor", väljer du "Bakgrundstjänster".

Klart!

Troligen behöver du inte något annat - om du som sagt inte kör med en föråldrad maskin... 😏

Vill du tvunget testa en hög av de tweaks som finns, så kan du titta på:

http://www.musicxp.net

http://www.blackviper.com (som tyvärr inte är tillgänglig just nu, så man får använda en cache:ad version på: HÄR i stället...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...