Jump to content
Annons

Fanmail!


Danny Cort (oregistrerad)

Recommended Posts

Annons
  • Svar 63
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Populära dagar

Postat mest i detta ämne

Klart som fan det svider när någon kritiserar ens egna små barn (d.v.s. låtar). Men är inte tanken bakom ett demoforum att man ska kunna få kritik, positiv som negativ..?

Om man inte vill riskera att höra kritik, så bör man inte be om det 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Klart som fan det svider när någon kritiserar ens egna små barn (d.v.s. låtar). Men är inte tanken bakom ett demoforum att man ska kunna få kritik, positiv som negativ..?

Om man inte vill riskera att höra kritik, så bör man inte be om det 🙂

Håller med!

Link to comment
Dela på andra sajter

Klart som fan det svider när någon kritiserar ens egna små barn (d.v.s. låtar). Men är inte tanken bakom ett demoforum att man ska kunna få kritik, positiv som negativ..?

Om man inte vill riskera att höra kritik, så bör man inte be om det 😉

Men alltså vad trött jag blir...

Det jag inledningsvis vände mig mot var att Danny Cort i sitt första inlägg om De Lick's låt i Demoforumet skrev att låten "nog var kass" samtidigt som han ännu inte hade lyssnat på den...

För min egen del så förstår jag inte att folk ens kan diskutera hurvida detta var rätt eller fel gjort av honom... För mig är det uppenbart att det är fel att klaga på en låt som man inte ens har lyssnat på...? Självklart ska man tåla kritik av det man skapat... Men man kan väl för fan kräva att folk först lyssnar på det som de ska kritisera? Eller är det att begära för mycket...

Sen har den här tråden tagit den lustiga vändningen att den mer handlar om huruvida De Lick's låt är bra eller dålig eller om man har rätt att vara hård i sin kritik av sånt man inte gillar ... Självklart har man rätt att vara hård i sin kritik men man bör väl för fan lyssna på låtarna först... och för egen del skiter jag fullständigt i om De Licks låt är bra eller dålig eftersom hela den genre som låten ligger i är helt ointressant för mig... Men åteigen; visst ska man väl lyssna på låtarna innan man kritiserar dom?

Jag har all respekt för Danny Cort och jag brukade läsa hans inlägg redan innan jag registerade mig på forumet. Jag gillar att han har åsikter och är kaxig. Det är skitbra. Men man måste väl för fan säga till när man tycker att han gjort fel...?

Respekten för Danny finns alltså där... Däremot börjar jag undra över de som automatiskt rycker in till hans försvar i en sån här fråga...?

Danny!, Du verkar vara en tuff kille... Kan du inte få lite pli på dina knähundar...? 🙂

(Ta åt sig den som känner sig träffad... Ni andra kan låta bli att ta åt sig...)

/ BB

Link to comment
Dela på andra sajter

Klart som fan det svider när någon kritiserar ens egna små barn (d.v.s. låtar). Men är inte tanken bakom ett demoforum att man ska kunna få kritik, positiv som negativ..?

Om man inte vill riskera att höra kritik, så bör man inte be om det 😉

Men alltså vad trött jag blir...

Det jag inledningsvis vände mig mot var att Danny Cort i sitt första inlägg om De Lick's låt i Demoforumet skrev att låten "nog var kass" samtidigt som han ännu inte hade lyssnat på den...

För min egen del så förstår jag inte att folk ens kan diskutera hurvida detta var rätt eller fel gjort av honom... För mig är det uppenbart att det är fel att klaga på en låt som man inte ens har lyssnat på...? Självklart ska man tåla kritik av det man skapat... Men man kan väl för fan kräva att folk först lyssnar på det som de ska kritisera? Eller är det att begära för mycket...

Sen har den här tråden tagit den lustiga vändningen att den mer handlar om huruvida De Lick's låt är bra eller dålig eller om man har rätt att vara hård i sin kritik av sånt man inte gillar ... Självklart har man rätt att vara hård i sin kritik men man bör väl för fan lyssna på låtarna först... och för egen del skiter jag fullständigt i om De Licks låt är bra eller dålig eftersom hela den genre som låten ligger i är helt ointressant för mig... Men åteigen; visst ska man väl lyssna på låtarna innan man kritiserar dom?

Jag har all respekt för Danny Cort och jag brukade läsa hans inlägg redan innan jag registerade mig på forumet. Jag gillar att han har åsikter och är kaxig. Det är skitbra. Men man måste väl för fan säga till när man tycker att han gjort fel...?

Respekten för Danny finns alltså där... Däremot börjar jag undra över de som automatiskt rycker in till hans försvar i en sån här fråga...?

Danny!, Du verkar vara en tuff kille... Kan du inte få lite pli på dina knähundar...? 🙂

(Ta åt sig den som känner sig träffad... Ni andra kan låta bli att ta åt sig...)

/ BB

Jag vet inte om jag personligen ska ta åt mig eftersom det var mitt inlägg du quotade .. Och ja, jag håller med dig om att det första inlägget från Danny var onödigt.

Det var jag som tolkade det som att Jörgen (eller vad han hette) inte klarade av Dannys senare inlägg, där han faktiskt lyssnat igenom låten. Men jag misstog mig kanske.

Mitt inlägg var, hursomhelst, mer rent generellt att om man lägger upp en låt på ett demoforum så måste man tåla att den blir kritiserad.

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Danny!, Du verkar vara en tuff kille... Kan du inte få lite pli på dina knähundar...? 🙂

Sitt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Om nån vill ha ett PM så kan jag skriva ett. Bara att hojta. 😉😛

....helt gratis dessutom. 😮

Hojt.

För övrigt tycker jag det är självklart att man ska få ge kritik - positiv eller negativ. Tål de inte negativ kritik, får de väl hålla sig till andra avdelningar än demoavdelningen. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte om jag personligen ska ta åt mig eftersom det var mitt inlägg du quotade .. Och ja, jag håller med dig om att det första inlägget från Danny var onödigt.

Nej, du ska verkligen inte ta åt dig personligen... Eftersom du var en av de senaste som skrivit i tråden fick du det olyckliga uppdraget att stå som "representant" för de som i den här tråden hävdat att "man måste tåla kritik om man lägger ut låtar." Givetvis ska man tåla det... Inget snack om saken... Men ingen har heller hävdat något annat...

Sorry om du tog det som ett påhopp på dig...

/ BB

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker Benjamin har rätt matnyttig input till oss i sina inlägg. För att vara ett Internet Community där ytterst få har träffats IRL, tror jag sammanhållningen vi har här på forumet är ganska unik i sin styrka (som t.ex när vi skramlar pengar till Roha).

Men den har oxå sina svagheter som jag tror man känner av speciellt som nykomling. Vi håller varandra om ryggen, vi har en sarkastisk jargong, många spelar en "roll i rollspelet", osv, osv. Inte lätt att veta för en nykomling. Tror vi skrämmer iväg en del nykomlingar (eller potentiella dito) därav.

Men Benjamin han sticker inte. Han sticker istället ut hakan och i egenskap av nykomling delar han med sig av sin fräscha syn på oss. Tur att någon gör det! Nu ska vi bara lära oss att lyssna... 🙂

Sen att vi att vi snackar mer diverse dynga än just musik säger också en del om varför vi är här. De flesta som loggar in här varje dag gör det nog som en social vana. Därav mest action i OT.

Link to comment
Dela på andra sajter

hm... med risk att få lite hatbrev... men som sagt bättre än inget 😉 .. och javisst: hojt.

Jo jag håller alltså med Benjamin... tycker inte det var riktigt rätt sätt att bemöta deLick på att liksom hänga ut honom. Tycker däremot inte heller deLicks PM var något vidare sätt att bemöta kritik som han fått heller, det oavsett om den är befogad eller ej.

Så vad skulle man gjort då... jo varför skall man alltid sjunka lika lågt... alltså jag säger bara skit i det, det är ju den andres problem att han tydligen mår dåligt...

Om man är säker i sig själv så kan man ta all kritik i världen!

Jag vet ju att jag är bäst, det är ju iofs trist att ingen annan har fattat det, men knappast mitt problem 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Funderade i denna sena nattimme på om det kan vara så att det inte bara beror på om man mår bra eller inte huruvida man kan ta negativ kritik eller inte. Det hänger väl också samman med vad för slags person man är, eller? Jag antar att en extravert människa är mer känslig härvid än en introvert.

Är man en tjofadderittan och utåtriktad person, så är det ju himmmmla viktigt hur omgivningen ser på en, att man duger till o.s.v. Hela livet tycks för dessa personer kretsa kring att bli accepterad, av andra än sig själv alltså.

En mer inåtbunden introvert själ sätter nog upp andra livsmål, att det enda som betyder något är att man själv är nöjd med vad man presterat. Måttet på att lyckas blir då inte vad andra tycker utan vad man själv tycker.

Hoppas bara De Lick inser att en betygsmätare hade varit på sin plats när det gällde den där potentiella sommarhiten. Siffror säger många gånger mer än ord.

😉

Tankar bara/:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

...

Men den har oxå sina svagheter som jag tror man känner av speciellt som nykomling. Vi håller varandra om ryggen,...

Att stå upp för medlemmarnas rätt att såga en låt, om det är att hålla någon om ryggen - då håller jag gärna!

Däremot är jag hjärtligt trött på det slentrianmässiga hyllandet som numera fyller demosidorna. Ingen kontruktiv kritik, och när någon ibland framför synpunkter (huu!) blir det rena moralpaniken.

Återigen, Dannys agerande i DeLicktråden är helt ok enligt min mening:

1. Han skriver stöddigt om en låt han inte hört.

2. Ber om ursäkt.

3. Skriver en recension.

PM:et från DeLick trillar inte in efter Dannys första post, utan den andra.

Benjamin, vad är problemet? Kan man göra mer för att rätta till ett misstag än att först be om ursäkt och sedan ta sig tid att lyssna igenom och skriva om en låt, postad av någon som aldrig ger feedback på andras grejer?

(Kläm gärna in ett gäng svordomar i ditt svar också, annars kanske ingen tar dig på allvar. 😉 )

/Knähunden 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla är olika och tänker på olika sätt..

Jag har själv inte hört låten, men ska lyssna när jag kommit hem och skriva en kommentar.

Men om jag förståt det rätt så har Danny hört De Licks låtar tidigare, och har säkert redan då fått en uppfattning om va det är för musik.

Då tycker jag personligen att man självklart får skriva som han gjorde.

Precis som jag/du/alla tänker om en grupp ska släppa en ny singel/album. Ibland säger självklart jag "neh fan, det suger säkert kraftigt" utan att man ens har hört det.

Men va det bästa med det här var, var ju att han skrev en "riktig" recension av låten efter sitt första inlägg..

Vad jag har sett på detta forum så är detta den enda "riktiga" recension en låt har fått..

Jag själv skulle älska en sån recension av nån av mina låtar (fan danny du får ge mig nån gång oxå 😆 ), men vad gör De Lick i stället? Jo skickar ett sådant PM vilket jag personligen tycker är väldigt oproffsigt.

Han skulle där emot vara glad och tacksam för att ha fått en sån recension.

Och som folk säger, jag har aldrig sett De Lick (DeÖrjan 😳 ?) skriva nånting annat i detta forum än att posta sina låtar. Jag tycker sånt är rent av kasst.

Bara komma och posta låtar, aldrig skriva på andras låtar, eller överhuvudtaget inte skriva nånting alls, förutom posta sina låtar.

Då tycker jag oxå, att man får ta en sån kommentar!

Men som sagt, alla är vi olika, tänker olika och agerar olika.

Vilket oftast är bra!

Men att skicka ett sådant PM, tycker jag är löjligt, oavsett vad man får för för kritik!

Link to comment
Dela på andra sajter

I 9/10 fall är det bättre att INTE ge någon kritik alls... trist men sant. Inte mycket folk som är öppna för riktig kritik.

Folk lägger ibland upp värsta skit demo låtarna på forumet och förväntar sig att man ska skriva något i stil med -åh va bra! eller -shit det här är en sommar hit!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra och intressant tråd, det här! Jag tycker att det framkommit mycket bra här som man kan fundera kring.

Jag är OT, i Benjamins ögon åtminstone, men eftersom Ni berör ämnet: Jag la, för en tid sedan, ut en ljudfil med ett litet utdrag av en truminspelning jag gjort. Jag ville ha respons på vad jag kunde förbättra och hur. Jag hade skrivit utförligt (kanske för mycket och ingående) om hur jag gjort inspelningen. Jag tyckte också att varit tydlig med att jag ville ha ärlighet och raka råd. Jag upplevde att en hel del av de svar jag fick var inlindade i försiktigheter. Visst kan man, till viss del, läsa mellan raderna men ändå. Sen kan man inte heller begära att folk skall sitta i timtal för att analysera det man gjort. Jag känner dock att folk är lite rädda för att hjälpa till, troligen pga sånt som tidigare hänt när folk recenserat andras alster. Detta är synd. Här har jag ett ypperligt tillfälle att bli bättre, få handfasta tips om hur jag kan komma vidare och få respons "under gång" på vart jag är på väg. Detta är något som är oerhört värdefullt för en låtsnickrare, arrare och hemstudiopulare. Här lägger vi upp våra alster för att få feedback. Se det här som sista anhalten INNAN Du ger Ditt material offentlighet. Lägga upp låtar för att nå en publik kan Du göra lite varstans, även här. Vitsen med detta forum är att Du kan få input från folk som själva pillar med samma grejer. Om Du känner att Du inte orkar med att bli totalsågad så bör Du kanske fundera en gång till innan Du lägger ut något. På andra sajter laddar folk ner eller inte ner Dina låtar och Du vet egentligen inte på vilka grunder det sker. Vad var det som fick dem att ladda ner? Varför gjorde de det inte? Det får Du inte reda på. Här har Du chansen att få veta varför och kanske göra korrigeringar som gör att Din musik når ut bättre.

Du som "recenserar", var ärlig. Men när Du tycker något är dåligt, försök att förklara varför. Om det Du skriver skall ha nåt värde i sammanhanget och "hjälpa" demopostaren så bör den få "food for thought", nåt matnyttigt att fundera på.

Någon gång i slutet av sommaren kommer jag, förhoppningsvis, att lägga upp lite "färdigt" material för bedömning. Musiken har jag levt länge med och vet att den håller för mig och det är för mig jag skriver. Dock skulle det vara underbart roligt om någon annan tyckte om det, naturligtvis. Varför lägger jag då upp låtar? För att jag vill veta vad jag kan bli bättre på avseende inspelning, arrangering, ljudbearbetning, mixning, mastering etc. Jag inser att jag kan få sågningar en masse. Jag får då inte förvandlas till en snyftande primadonna och fara ut i ovett mot dem som kritiserar mig, då avslöjar jag bara det faktum att jag egentligen inte vill ha nån annan respons än att jag är bra och då behöver jag ju inte detta forum egentligen, eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

...

Men den har oxå sina svagheter som jag tror man känner av speciellt som nykomling. Vi håller varandra om ryggen,...

Att stå upp för medlemmarnas rätt att såga en låt, om det är att hålla någon om ryggen - då håller jag gärna!

Däremot är jag hjärtligt trött på det slentrianmässiga hyllandet som numera fyller demosidorna. Ingen kontruktiv kritik, och när någon ibland framför synpunkter (huu!) blir det rena moralpaniken.

Återigen, Dannys agerande i DeLicktråden är helt ok enligt min mening:

1. Han skriver stöddigt om en låt han inte hört.

2. Ber om ursäkt.

3. Skriver en recension.

PM:et från DeLick trillar inte in efter Dannys första post, utan den andra.

Benjamin, vad är problemet? Kan man göra mer för att rätta till ett misstag än att först be om ursäkt och sedan ta sig tid att lyssna igenom och skriva om en låt, postad av någon som aldrig ger feedback på andras grejer?

(Kläm gärna in ett gäng svordomar i ditt svar också, annars kanske ingen tar dig på allvar. 😆 )

Jag riktade inte mitt inlägg mot dig, eller mot någon annan specifik person heller för den delen. Och jag skrev inte att det var fel att vi håller varandra om ryggen, jag skrev bara att vi ibland kan göra det svårt för nybörjare att komma in i gemenskapen.

Men Benjamin hade ett par punkter som jag tyckte var tänkvärda, som t.ex: "Och som nykomling här på forumet märker man genast en sak: Vissa personer kommer undan med att vara otrevliga... Andra gör det inte... "

Nattvaktaren var väl vårt första och största exempel på detta. 😳

(edit: och han skrämde iväg mååånga nybörjare)

Redigerat av hackeman
Link to comment
Dela på andra sajter

Benjamin, vad är problemet? Kan man göra mer för att rätta till ett misstag än att först be om ursäkt och sedan ta sig tid att lyssna igenom och skriva om en låt, postad av någon som aldrig ger feedback på andras grejer?

(Kläm gärna in ett gäng svordomar i ditt svar också, annars kanske ingen tar dig på allvar.  :rolleyes: )

/Knähunden 🙂

OK, eftersom du uppenbarligen inte förstår vad jag menar med mina tidigare inlägg så får jag ta det en gång till...

Från början var problemet att Danny Cort skrev en otrevlig sak om en låt av DeLick som han inte ens hade hört och sen lade ut ett privat PM från DeLick till allmän beskådan. Det som störde mig (och fick mig att lägga mig i tråden) var att

1) Danny gjorde fel när han skrev om en låt han inte hört.

2) Han lade ut ett privat PM som (även om det inte var hans syfte) förlöjligade DeLick.

3) En del individer på forumet tyckte att Danny inte gjort något fel med punkt 1 eller punkt 2 ovan.

Att Danny gjorde fel när han skrev om en låt han inte hört är jag ganska säker på att han själv visste. Det var säkert därför han (efter sitt första inlägg om DeLicks låt) skrev en lång "recension" om den. Denna "recension" (dvs Dannys andra inlägg) har jag inget emot utan det är välskrivet och bra. Det enda jag sagt om det är att när man läser den får man känslan av att den skrivits för att rättfärdiga hans första (mindre lyckade) inlägg om låten.

När det gäller DeLicks PM till Danny så tycker jag inte man ska lägga ut privata PM till allmän beskådan. Även där tyckte jag alltså Danny gjort fel. Som jag skrev tidigare så tycker jag att man antingen svara på PM:et privat eller (om man tycker att PM:skrivaren gått över gränsen) anmäler det hela till en moderator. Om folk börjar offentliggöra privata PM de fått här på forumet kommer forumet snabbt att förvandlas till ett pajkasningsforum.

Den sista punkten som gjorde mig förvånad är att vissa personer på forumet tyckte att Danny inte alls gjort något fel i den här historien. Tvärtom var han tydligen ofelbar och att skriva att en låt var kass utan att ens ha hört den var enligt vissa bara "kaxigt" och på något sätt lite häftigt. Och på den här punkten står vi alltså fortfarande kvar och stampar. Jag vidhåller att jag tycker att Danny gjorde fel. Ett fåtal kan inte se vad han gjort fel...

Jag har vid flera tillfällen klargjort att jag inte har det minsta mot Danny personligen. Jag tycker att han skriver bra och intressanta saker men när det gäller hans första inlägg om DeLicks låt och när det gäller hans offentliggörade av DeLicks PM s tycker jag han gjorde fel. För min del är diskussionen med Danny avslutat i och med det. Som jag har förstått det så har Danny ingenting emot mig heller (även om vi tycker olika i frågan) och även för hans del tycks diskussionen om DeLicks låt vara avslutad.

Kvarstår problemet med de som ihärdigt försvara Dannys kommentar om en låt han inte ens hört... Det är nämligen ett beteende som jag har svårt att förstå. Visst, jag kan hålla med om att vi alla kritiserar låtar utan att ha hört dom ibland. När jag sitter hemma med mina kompisar så kan jag slänga ut mig massa saker om låtar och artister jag aldrig ens hört... Men det här är inte "hemma bland kompisar". Det här är ett musikerforum där folk lägger ut låtar för att få dom seriöst bedömda. Svårare än så är det inte...

Det är jättebra personer här på forumet står upp för varandra men det i just det här fallet (där vissa tycks alltför ivriga att försvara Dannys första inlägg om DeLicks låt) känns det hela lite suspekt. Den dagen jag ser någon av mina kompisar här på forumet ihärdigt försvara något som jag gjort fel är samma dag som jag börjar ifrågasätta den kompisens integritet. Jag vill inte ha vänner som säger "ja och amen" till allt jag gör...

Du undrar vad problemet är: För mig är inte problemet längre Dannys första inlägg om DeLicks låt (alla gör misstag ibland och Danny har enligt mig rättat till sitt misstag). För mig är problemet att vissa här gör allt för att hävda att inget misstag begåtts.

För en nykomling som mig ger det en dålig smak i munnen... Men vem vet, jag kanske också blir "hemmablind" när jag varit här i några månader och tycker att allt som skrivs är OK så länge det är mina kompisar som skriver det...?

Så, nu har jag förklarat vad jag tycker i frågan ännu en gång...

Och utan minsta lilla svordom den här gången...

/BB

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...