Jump to content
Annons

TECHNO...!


sw9

Recommended Posts

joo jag undrar hur ni andra som sysslar med techno jobbar.

om ni lägger upp låten helt i midi å sen exporterar den som audio mixdown, eller om ni sitter å skapar loopar å sen klipper ihop dem till en låt å sen exporterar dem, eller om ni mixar en massa olika arbets sätt. och hur mycket styrka respektive sätt tar. plus vad era favoriter är bland den mängd vst instrumenter och effekter som finns där ute...

~~OCH JAG ÄR ENDAST INTRESERAD AV TECHNO, EJ TRANCE(I NÅN FORM)!!!~~

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 120
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

nattvaktaren (oregistrerad)
joo jag undrar hur ni andra som sysslar med techno jobbar.

...

Jag brukar jobba med matrixpatterns i Reason (kanske nån subtractorslinga eller percussionsample) som jag sedan skruvar till i sx.

Eller så satsar jag allt på att få ett fungerande trumgroove i redrum och bygger vidare på det, i Cubase, eller Live t ex.

Link to comment
Dela på andra sajter

~~OCH JAG ÄR ENDAST INTRESERAD AV TECHNO, EJ TRANCE(I NÅN FORM)!!!~~

Tror knappast det är så att sättet att producera på beror på genre... så även ifall jag producerar trance kommer jag här med info om hur jag arbetar...

Brukar börja med att antingen leta upp en kick o loopa den medans ja lägger till andra ljud... (clap, hh, loopar, perc osv.) eller en melodislinga eller padslinga...

allt beror lite på vilket humör jag är på och stämmning stil jag vill uppnå... oftast blir det som man börjar med alltid bäst... så t.ex om jag vill lägga största vikten på en bra melodi börjar jag med de och bygger resten runt den. vill ja ha lite mer progressive-aktig stämmning börjar jag med beat och bassline... midi använder jag mot min virus och k-station först när jag börjar närma mej något bra oftast så att jag slipper recorda om hela tiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

~~OCH JAG ÄR ENDAST INTRESERAD AV TECHNO, EJ TRANCE(I NÅN FORM)!!!~~

Tror knappast det är så att sättet att producera på beror på genre... så även ifall jag producerar trance kommer jag här med info om hur jag arbetar...

jo det tror jag. techno är så mycket mer uppbyggt runt trummor å basljud, medans trance har mycket mer synthslinger och kanske inte lika mycket tilltänkta trummor.

Link to comment
Dela på andra sajter

jo det tror jag. techno är så mycket mer uppbyggt runt trummor å basljud, medans trance har mycket mer synthslinger och kanske inte lika mycket tilltänkta trummor.

Beror väl på hur mycket energi musikskaparen vill lägga ner på trummorna. Själv spenderar jag alltid några extratimmar för att få trummorna så svängiga som möjligt, det värsta som finns i en trance låt är när låten i övrigt är kalas men trummorna är så stela så att man tror att reumatismen har spridit sig ut i vågformerna...

Sen tycker jag det finns väldigt monoton och stel techno också, och denna tar jag inte i med tång ens en gång. Ska det vara Techno så ska det vara hårt, funkigt och studsigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Grejen varför jag bara bad om techno-artister är för att jag är så jävla trött på trancemänniskorna, de är överallt! å det ska va goa, psy, deep, progesiv ah jag vet inte hur många grenar det finns dit, vi har techno å detroit. å vem som helst med en schyst korg kan göra trance men det krävs lite mer än så för att göra bra techno...

och jag har en lång väg å gå innan jag är nöjd med mig själv,

Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.di.fm/edmguide/edmguide.html <- Denna borde nålas upp överst i demo-kategorin. Historisk beskrivning och ljudsamples av i stort sett alla elektroniska genres av klubbmusik som uppfunnits.

hatar den sidan...

'not trance'

rank 1 - airwave

eeeh... classic ch00n ju!

envio - touched by the sun! OMG!! så fet ju!

han vet inte va han pratar om..

kolla booty o ghetto tech... lol han gillar de...

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)

......................................................................

FEL

Redigerat av nattvaktaren
Link to comment
Dela på andra sajter

å vem som helst med en schyst korg kan göra trance men det krävs lite mer än så för att göra bra techno...

*suck*

Why can't we all just get along 😲

Varför ska det vara lättare att göra trance än techno? Rock än Pop? Ballader än Schlagers?

Kan man bara inte överlag säga att om man ska få någon musik att låta bra så krävs det en hel del, oavsett genre?!

Det finns väl ingen musik som du kan sätta dig och göra utan minsta känsla för ton och takt och få det att låta kalas. Allt musikskapande kräver ju timmar, timmar och åter timmar med träning för att få fram något som kan likas vid ett musikaliskt verk...

Whops, detta är väl egentligen off-topic men jag var tvungen att ge lite respons på inlägget över...

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)

Jag tycker nog att man kan säga generellt att det är "lättare" (vad man nu exakt menar med det..?) att göra dansmusik än en hel del annan musik.

Till exempel Brian Wilson gjorde ju Pet Sounds med en 30 man stark orkester.

Då måste du veta 1. vem du ska boka till sessionen ("ska jag ha oboe?") 2. vad han ska spela ("hur kan en oboe spela?"), gånger 30.

Vad gäller ett mer normalt modernt rockband så finns det ju även där fler parametrar att hålla rätt på än i vilken trancelåt som helst.

Den genomsnittlige (=som inte har råd med vintage) transslyngeln behöver ju för katten inte ens stämma sina instrument. 😲

Därmed inte sagt att det blir bättre ju svårare det är. (Tänk Toto..)

Min favoritgrupp, The Ramones, var ju rätt kassa på sina instrument.

Redigerat av nattvaktaren
Link to comment
Dela på andra sajter

Den genomsnittlige (=som inte har råd med vintage) transslyngeln behöver ju för katten inte ens stämma sina instrument. 😉

Det finns inget skönare än att märka att sin Korg Polysix fallit ur ton 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Techno måste ju vara den största formen av trance som finns, monotont trum razzel i 10 min måste ju sätta alla i trance 😛

just kidding, men visst finns det likheter?

dock förstår jag inte folk som förkastar andra genrer som om de vore underlägsna.

Allt beror på hur mkt tid och själ man lägger ner i musiken.... sen har ju kunskap en viktig roll i frågan....

personligen är jag allätare och sväljer det mesta så länge det svänger och är bra i mina öron och det är det mkt som är.....

öppenhet och frihet inför musik är lika med öppenhet och frihet inför andra människor! eller nåt sånt 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

å vem som helst med en schyst korg kan göra trance men det krävs lite mer än så för att göra bra techno...

*suck*

Why can't we all just get along 😲

Varför ska det vara lättare att göra trance än techno? Rock än Pop? Ballader än Schlagers?

Kan man bara inte överlag säga att om man ska få någon musik att låta bra så krävs det en hel del, oavsett genre?!

Det finns väl ingen musik som du kan sätta dig och göra utan minsta känsla för ton och takt och få det att låta kalas. Allt musikskapande kräver ju timmar, timmar och åter timmar med träning för att få fram något som kan likas vid ett musikaliskt verk...

Whops, detta är väl egentligen off-topic men jag var tvungen att ge lite respons på inlägget över...

Jag har ju själv spenderat år, och år, och år för att kunna få en pytteliten inblick i den öh... rock/jazz inspirerade musik jag håller på med.

En kompis till mig gjorde en trancelåt för skoj och var med i en tävling. Han vann. Han hatar trance, han blev 5 tusen rikare.

Han gillar jazz. Jag har inte respekt för de som sysslar med musik som _inte_ kan spela _något_ instrument. Min syn på det, bara.

Dock så håller jag absolut med om att man måste ha talang för alla sorters schanger. Däremot så tror jag att nivån är lägre på loop-killarna än på multiinstrumentalisterna. (Jag har då altså spenderat 10 års musiklektioner och kan spela elbas tämligen bra (spelar fler instrument med..)) Vet inte många elektreter 😄 som kan spela något annat än synth...

Link to comment
Dela på andra sajter

Däremot så tror jag att nivån är lägre på loop-killarna än på multiinstrumentalisterna. (Jag har då altså spenderat 10 års musiklektioner och kan spela elbas tämligen bra (spelar fler instrument med..)) Vet inte många elektreter 😲 som kan spela något annat än synth...

olav basoski kan plocka ner dig från din höga pedistal vilken dag som helst, den killen lirar minst sagt lika många instrument som dig.

vill även påpeka att han har ett mer öppet sinne än dig [ att dömma av din text ] vad det gäller musik och den talang som krävs för att lyckas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Däremot så tror jag att nivån är lägre på loop-killarna än på multiinstrumentalisterna. (Jag har då altså spenderat 10 års musiklektioner och kan spela elbas tämligen bra (spelar fler instrument med..)) Vet inte många elektreter  😲 som kan spela något annat än synth...

olav basoski kan plocka ner dig från din höga pedistal vilken dag som helst, den killen lirar minst sagt lika många instrument som dig.

vill även påpeka att han har ett mer öppet sinne än dig [ att dömma av din text ] vad det gäller musik och den talang som krävs för att lyckas.

😄😎😎

Link to comment
Dela på andra sajter

å vem som helst med en schyst korg kan göra trance men det krävs lite mer än så för att göra bra techno...

och jag har en lång väg å gå innan jag är nöjd med mig själv,

Bra techno har inte med utrustning att göra! Finns många som kan göra grymm techno med en S-1000 från 1988.. försök sen att göra härlig trance med en S-1000 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inte respekt för de som sysslar med musik som _inte_ kan spela _något_ instrument.

en sak som förvånar mig är att du utan någon som helst betänkningstid kastar dig inn i en diskution utan att tänka.

vad som är än mer otroligt är att du inte tänker på konsekvenserna som det må föra med sig.

att trampa inn i ett forum och mer eller mindre förkasta och förolämpa ca:40% av dess medlemmar är jävligt dumt.

forumet är här för att hjälpa, inte för att fördöma

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...