Jump to content
Annons

Behöver kritik på en mix!


Recommended Posts

* LÅTNAMN: Odin

* ARTIST/GRUPP: beam

* GENRE: Rock/pop

* LÅTLÄNGD: 4:06

* KOMPOSITÖR: Bill B, aka Micra_Power, Nille

* PRODUCENT: Nille

* INSPELNINGSÅR: 2005

* FORMAT: mp3 @ 160kbps

* STORLEK: ~4,6mb

* STATUS: halvklar remix

* LÅTLÄNK: http://kapten.servebeer.com/nille/nille/Ni...ins%20life2.mp3

Har inte tillgång till mina monitorer för tillfället så ja har mixat låten i ett par gammal sunkiga philpis-högtalare. Är inte helt säker på mixen så kom gärna med kritik. Har en känsla av det kan ha blivigt lite för mycket bas?

MvH

Nille

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Låter helt ok.

Kunde kanske vara mer djup i den, reverb?

Och sången...den ligger lite högt kanske, jag stör mig enormt på att hon är vrålgejtad eller klippt? Släpp fram andningarna!

/E

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle vilja sänka sången, den är också lite vass i mina öron. Absolut inte för lite bas, jag skulle nog vilja ha lite mer botten, om det nu ligger i basen eller hela ljudbilden kan jag inte uttala mig om, jag kan för lite.

Ulrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket bra röst, men lite för vass mix på sången. Låten är riktigt bra tycker jag.

Sången kanske är lite hög, men med en sådan röst så gör det inte så mycket. Tror att om sången blir mindre vass så är den perfekt i mixen.

/Tom

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra låt, lyssande i en par zahlman 5.1, egentligen mer för att spela spel med, men låter bra här. Mer eller mindre bas eller sång är nog en smaksak, beror nog på vad du gillar själv och vad du vill ha.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det låter helt perfekt, det som stör lite är det som nämdes i tidigare svar, hon måste släppa ut andningen lite mer. Det känns lite klippt och avhugget, iofs passar det låten rätt bra =) Basen är bra i den totala ljudbilden jag skulle rekommendera lite mer bas på hennes röst dock, ge henne lite mer botten/värme.

Lycka till!

/pingpong

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Tack gubbs för alla svar, har försökt rätt till det mesta nu.

Kan berätta lite fort om produktionen, väldigt simpelt.

Slängde ihop den på min bärbara dator idag med rätt taskig utrustning.

En gammal Tsm md87 kondesator mick och en trasig art kompressor som surrar å har sig. Mickade upp en akustisk gura å lirade in, elgitarren körde ja genom min gamla v-amp2=) Sången är inte inspelad hos mig så ja vet inte hur dom gjort med den.

Använde mig inte mycket av effekter för ja har knappt nått installerat på datorn än. Va väl true verb från wave serien, och så RCL kompressorn. Mastrade gjorde ja med izotope.

MvH

Nille

Redigerat av Nille
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har lyssnat på låten i bilen (en volvo XC70 med bästa stereon), i mina B&W DM309 samt i ett par Bozak LS 200A.

BILEN: I bilen är den totala stereobilden utan anmärkningar, det enda som är lite störande vid högre volym är att sången är aningen vass. Jag drog ner diskanten och det blev faktiskt bättre =).

DM309: Här låter det också väldigt bra, basen som du var orolig över är helt lagom, samma "problem" återfinns på rösten även här. Den är aningen vass och saknar lite av den varma känslan.

BOZAK: Här låter den totala ljudbilden aningen spritt. DEt beror förmodligen på att högtalarna är relativ färgande. Här är också sången aningen vass, jag la in låten i Cubase och bearbetade den med en Waves C4, drog ner diskanten runt 5000 kHz. Vilket gjorde att den lilla vassheten försvann =).

Lycka till!

/Pelle Ramberg

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har lyssnat på låten i bilen (en volvo XC70 med bästa stereon), i mina B&W DM309 samt i ett par Bozak LS 200A.

BILEN: I bilen är den totala stereobilden utan anmärkningar, det enda som är lite störande vid högre volym är att sången är aningen vass. Jag drog ner diskanten och det blev faktiskt bättre =).

DM309: Här låter det också väldigt bra, basen som du var orolig över är helt lagom, samma "problem" återfinns på rösten även här. Den är aningen vass och saknar lite av den varma känslan.

BOZAK: Här låter den totala ljudbilden aningen spritt. DEt beror förmodligen på att högtalarna är relativ färgande. Här är också sången aningen vass, jag la in låten i Cubase och bearbetade den med en Waves C4, drog ner diskanten runt 5000 kHz. Vilket gjorde att den lilla vassheten försvann =).

Lycka till!

/Pelle Ramberg

Vilken ansträngning=) man tackar. Ska ordna till det imorrnbitti så ska det nog bli bra.

Sov gott

//Nille

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, låter mkt bra, lyssnar i o för sig i ett par mini pc högtalare, bra spelat, mkt bra sångerska, vill gärna höra fler prod av dig !

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...