Jump to content
Annons

Hjälp med lyssning


TheGreatBeyond

Recommended Posts

Jag har precis införskaffat mig en Behringer-mixer och har sedan tidigare Cubase. Jag har nu börjat gå igenom handboken och fastnat på avsnittet angående vilket lyssningsalternativ man skall välja. I handboken beskrivs följanded valmöjligheter: External monitoring, Monitoring via Cubase och ASIO Direct monitoring. Jag har inte förstått skillnaden mellan dessa mer än att Monitoring via Cubase förefaller vara det bästa. Stämmer det? Vad har dem för fördelar och nackdelar? Jag hade fått uttfattningen av att lyssna via mixern var det bästa om man hade en. Nu har jag börjat tveka. Kan någon vänlig person bringa lite klarhet i allt detta?

MVH TheGreatBeyond

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om du spelar in via mixern, så monitorlyssnar du lämpligen i den, eftersom du då inte behöver bry dig om vilken latency du har (förutom när du spelar in midi till VSTi).

Monitorlyssning genom Cubase utan Direct Monitoring, ger dig möjlighet att få lyssning med effekter i Cubase - men du blir beroende av att ha låg latency för att stå ut med det... :rolleyes: Direct Monitoring ger dig nära nog ingen latency, men samtidigt försvinner möjligheten att monitorlyssna med effekter under inspelningen... Hur bra det fungerar, beror också på hur bra ljudkortet och drivrutinerna till det är.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, ett problem med latency bör inte finnas på min dator. Den är helt nyköpt med 3.0 ghz. Så då är det alltså bättre att köra monitoring genom Cubase? Men vad har jag då mixern till?

Det kan man fråga sig... 😉

Latency har du med alla maskiner. Man måste gå upp i latency om man kör fler samtidiga spår och använder många plugineffekter och VSTi - så risken finns att du kanske blir irriterad över den latency du får trots allt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Elvlis (oregistrerad)

Hej!

Okej, ett problem med latency bör inte finnas på min dator. Den är helt nyköpt med 3.0 ghz.

- Har faktiskt (i stort sett) ingenting med processorn att göra och även de bästa ljudkort som finns kommer att ha extra latency jämfört med analog mixer,

om inte annat så i: A/D, D/A-omvandlare, ut/in-gångsbuffrar, osv! Varje del för sig märks inte men 0.8 + 2.1 + 1.4 ms, osv kan till slut bli hörbar fördröjning!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...