Jump to content
Annons

fullregistermik (billig)


trocadero

Recommended Posts

Jag är på jakt efter en mik som jag kan använda till lite allt möjligt men främst till kontrabas och piano(inte samtidigt). Det jag tänker på är i första hand livesituationer och inte nödvändigtvis studioinspelning.

Kraven är väl att den ska ta upp ett stort frekvensomfång(typ 40-20 000 Hz +-3dB)

och att det ska funka live.

Jag har sett att jam har sånna här: (1235 kr för en, 1795 kr för två på jam.se)

Line Audio Design CM2

http://www.lineaudio.se/linemic.htm

Skulle dom funka? Annars tar jag gärna emot förslag.

Åsså ska det förstås vara billigt 😄 (~1000 kr)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om det ska vara live kanske det inte är så bra med kondensatormikrofoner. De är väldigt mkt mer ömtåliga..

Men om du vet att du kan vara rädd om dem så rekommenderar jag dig att läsa senaste numret av studio; där har de ett test av billiga kondensatormikrofoner som ändå är väldigt bra. Kom ihåg att du måste ha fantommatning för att kunna driva en sån mikrofon dock..

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Har gjort en hel del på-fältet-inspelningar med ett par CAD E100 och även spelat när olika ljudtekniker använder dom live. Har ett uppladdningsbart 9volt batteri i sig så man inte behöver fantommata.

Helt klart en av mina favoritmikrofoner. Ett problem är väl att dom tar upp en hel del runt omkring, men å andra sidan låter det som kommer in off-axis väldigt bra.

Har inte alls mätt upp dom, men får känslan av att dom ger en rak frekvensgång och återger basen fantastiskt snyggt ända ner till 20-30hz. Tar EQ ofantligt mycket bättre än diverse kinamickar som finns ute nu. Usch vad jag saknar dom! :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

En mic som fungerar till det mesta, är Oktava MC-012. Ett matchat par sådana med cardioidkapslar har man alltid bruk för... 😆

De kräver fantommatning, så micpreamp eller mixer med 48V fantommatning, är nödvändig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...