Jump to content
Annons

Julia@


Jonathan (oregistrerad)

Recommended Posts

Jonathan (oregistrerad)

Hej!

Tänkte skaffa mig ett rikigt ljudkort äntligen 😏 .

Sitter idag med ett SB Audigy Platinum och det är totalt kasst.

Fick tips från en studio räv att Juli@ kortet var väldigt prisvärt och bra.

Är det någon som har eller har testat Juli@? Vad tycker ni om kortet?

Tack!

------------------------------------------------------------------------------------------------

Foo Fighters - In your honor

15/6

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jonathan (oregistrerad)

Tack för svaren. Sökte men hittade inte så mycket...

Jag har en mixer Behringer Eurorack UB1204-PRO

så det borde väl fungera fint?

`

Vilket är bäst. ska man använda sig av RCA eller dom balanserade TRS. Tänkte vilket som är lämpligast när man ska koppla ihop det med Mixerbordet.

Tänkte koppla såhär.

Main mix --> Ljud in

Ljud ut --> tape in

control room - monitorer

låter det som en bra ide? så skickar man bara tape till controol room och phones så har man lyssning?

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter som det borde fungera finfint. Balanserade TRS är alltid bäst, speciellt som din mixer har balanserade ingångar. På min behringermixer så sätter jag datorns utgångar på mixerns stereokanal. I ditt fall skulle jag då koppla in datorns utgång till mixerns 5/6 eller 7/8-ingång. Mixerns Main Out (eller vad det heter på din modell) skulle jag koppla till ditt ljudkorts ingång.

Viktigt att tänka på då bara, är att stänga av "monitor"-funktionen på ditt ljudkort, så du inte får hemsk rundgång, och kör alla högtalare och hörlurar direkt via mixern istället för direktkopplat till datorn. Det är i alla fall hur jag har löst det.

Link to comment
Dela på andra sajter

För att sammanfatta: Juli@ har fått både ris och ros.

Bland annat gav kortet upphov till rena lynchstämning mot musikaffären Jam i en tråd. Andra har sagt att kortet fungerar fint. Jag säger inget förutom att jag hade ett kort från samma tillverkare, det fungerade riktigt uselt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jonathan (oregistrerad)

okej men hur blir det då när man spelar in om man har ljurkotets utgångar i kanal 5/6? då får ja ju med allt ljud när jag t.ex. spelar in sång. eller har jag fattat fel?

Link to comment
Dela på andra sajter

Mmm.. jag är säker på att din mixer har mute-knapp, så du kan stänga av datorns ljud när du vill spela in bara sång. Om du vill köra musik från datorn i bakgrunden, och samtidigt bara spela in sång via mixern, så tror jag det går också på nåt vänster.. men jag är inte helt säker på hur. Enklast är nog som sagt att trycka på mute-knappen på allt som du inte vill spela in.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag inte ser helt fel så har ditt mixerbord 2 aux sends... Då går det bra att koppla såhär:

Juli@ balanserat ut -> en stereokanal på mixern

mixerns aux sends -> Juli@ balanserat in

Sedan styr du vad du vill ha in i datorn mha aux-rattarna, samtidigt som du kan köra allt balanserat. Tycker att det är väldigt smidigt... 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Jonathan (oregistrerad)

Tack för alla svar-

Det där med Aux sends låter ju rikgit smidigt...men en till följdfråga på det.

ja har ju 2 aux sends som sagt var. Den ena är Post och den andra Pre.

Vad betyder det? Har de någon påverkan när ja kopplar in i ljudkortet?

Link to comment
Dela på andra sajter

ix (oregistrerad)

Det handlar om signalen plockas före eller efter reglarna.

Om du plockar signalen på pre-utgången så kan du alltså ratta hur mycket du vill (t.ex gör en livemix) utan att det påverkar.

Post...tja, det är förstås tvärtom. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det handlar om signalen plockas före eller efter reglarna.

Om du plockar signalen på pre-utgången så kan du alltså ratta hur mycket du vill (t.ex gör en livemix) utan att det påverkar.

Post...tja, det är förstås tvärtom. 😉

Jo, precis.

Så i det här fallet är det bara så att nivån ut via den ena aux-send-sladden påverkas av både aux-ratten och spårets volymratt, medans den andra bara påverkas av aux-ratten...

Kanske ska tillägga att även jag har ett juli@-kort som jag är rätt nöjd med. Har en liten skum "bugg" i SoundForge (men jag har win98se och gammal SoundForge-version, så det ska enligt supporten va lugnt för de med nyare dator), men det går att arbeta runt den så det är inget avgörande, bara lite irriterande.

Redigerat av android
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...