Jump to content
Annons

Klick och Pop vid inspelning på Laptop


Recommended Posts

Tänkte kolla om det är någon där ute som kan sitta på en lösning på mitt problem?

Jag har nyligen köpt en laptop och ett ljudkort som jag tänkte spela in lite prylar med.

Mitt problem är dock att jag får med små klick och sprak på inspelningen.

Min hårdvara är följande: Dell Inspiron 6000, 1,6ghz Centrino, 512mb ram, Ati radeon x300 128mb, 60gb hd. M-audio firewire 410 genom ett zone carbus firewirekort.

Jag börjar få lite lätt panik då det känns som jag har testat allt för att få klicken att försvinna. Jag har optimerat datorn för inspelning enl. musicxp.net's guide. Kollat så jag inte har någon irq-konflikt, stängt av precis alla saker som jag inte använder, internt ljudkort, usb-portar osv. Har stängt av speedswitching för processorn i bios. Stäng alla andra program som ligger och kör, typ virusprogram osv. Höjt asiobuffersizen till 256 bitar. Installerat alla senaste drivrutiner.

Men klicken är ändå kvar.

Har någon där ute nån lösning som jag inte provat så berätta gärna det.

Jag skulle bli oändligt tacksam om någon viste nått som kunde hjälpa mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Annons

Rent spontant så är det 2 saker jag misstänker kan ställa till detta problem.

1. Cardbuskortet. Har du möjlighet låna ett annat och testa med det.

2. Hårddisken. Du har för långsam hårddisk. I laptops brukar det sitta en 4200 RPM disk och den kan bli alldeles för långsam om den är ensam att hantera både operativsystem och ljudpartion i samma dator.

Vet inte om man kan ha en fysisk hårddisk till i din Laptop men i så fall vore det en bra lösning.. Att ha en dedicerad hårdisk för alla ljudfiler som blir då du spelar in. Operativsystemmet bör ligga på egen hårddisk.

Lycka till! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

G.Audemard (oregistrerad)

Jag har en laptop (HP) på jobbet med centrino 1,6 och 512mb XP utan en enda tweakning. Testade denna med mitt Firewire Solo. Spelade in ett projekt, iofs ganska enkelt, men kunde inte märka några missljud.

Tror inte att datorns prestanda är problemet med andra ord.

Redigerat av G.Audemard
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag avyttrar i dagarna pga samma problem min laptop som jag korde tillsammans med ett M-Audio Firewire 1814. Jag kunde inte losa klicken och spraken i ljudet och har nu gett upp och kopt ny dator. I mitt fall ar (var) jag tamligen saker pa att det inte ar harddisken eller firewireanslutningen. Aven jag provade allt inklusive olika firewire-kort (inbyggt, PCMCIA) etc.

Kan du prova ditt ljudkort med en annan dator? Har du tillgang till prova ett annat firewireljudkort med din dator? Det maste vara det sakraste sattet att avgora var felet ligger. Det kan vara sa att dina dator och ljudkortet helt enkelt inte ar kompatibla, nagon som tyvar verkar vara vanligt med M-Audios firewire ljudkort (min asikt, har inte mycket belagg mer an egna erfarenheter och internetsokande).

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Även om ljudkortet kanske kräver en processor på 1.5 GHz eller liknande, så är det bra att ha lite extra kräm, runt 3.0 GHz. Internminne på 1.024 GB skulle inte skada. Till att börja med... Sedan kan ju grejerna inte komma överens som nån påpekade. M-audio är det märke som flest haft problem med tror jag efter vad jag läst och jag har läst mycket.

Återstår att se om min bärbara klarar av det när ljudkortet anländer hit.

😉

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla upp hur FireWire-chipset fungerar med ljudkortet. Jag vill minnas att jag har läst att det kan vara en avgörande faktor när det gäller FW-ljudkort. Snackades om detta på vstforum.clubcubase.net för ett tag sedan. Sök där.

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Hej och tack för alla svar.

Det var dock ingen som riktigt lyckades sätta fingret på vad som slutgiltigen visade sig vara lösningen på mitt problem.

Det visade sig vara enerigspar funktionen i datorn som orsakade missljuden. Kom problemet på spåret ganska snart, men lyckades inte avhjälpa det helt förrän jag hittade programet speedswitch, via m-audios hemsida. När jag stängt alla tänkbara energisparfunktioner och dyl. via detta program fungerade allt perfekt.

Om det skulle var någon som har liknande problem så delar jag gärna med mig av mina kunskaper kring ämnet. Maila mig på: offlineisonline@hotmail.com

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej jag körde inte bara på batteri, men energisparfunktionerna är tydligen ändå hela tiden mer eller mindre aktiva, även när man använder nätadaptern. Märkligt, men så är det i alla fall.

Som svar på sista posten så måste jag säga att det verkar onödig att byta ljudkort när jag nu fått allt att fungera perfekt?....

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...