Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Tjenare.

Till att börja med ska jag tala om att jag har USB2.0-portar i min studiodator.

Vad jag har hört så begränsas hastigheten i USB-systemet till den enhet som är långsammast. Stämmer detta?

Jag har ett tangentbord och en mus kopplat till mina USB-portar, hur tar jag enklast reda på om de är USB1.1 eller USB2.0 ?

Anledningen är att jag funderar på att skaffa ljudkort för USB-porten, men om mitt tangentbord/mus ska begränsa hastigheten så känns det rätt meningslöst. Jag har dessa enheter kopplad till USB för att min PS/2-port i datorn är glapp/skum, vilket gör att både musen och tangentbordet hänger sig titt som tätt.

Hoppas någon kan svara.

Ps. Jag försökte söka på denna fråga, men eftersom "USB" är ett för kort ord för att kunna söka på så fungerade det naturligtvis inte på något bra sätt..

/Daniel

Edit: Det är ett PC-system med XP jag äger.

Redigerat av D Vibe
Annons
Postat

Mitt moderkort har 4 USB-kontakter. 2 sitter på en kontrollerport och 2 stycken på en annan.

M.a.o. om jag har USB1.1-prylar på den ena kontrollern kan den andra fortfarande köra USB 2.0.

Postat

Stöder ljudkortet USB2? Vad jag kan minnas är det hittills endast ett Edirol ljudkort som har USB2 stöd, men det kanske dykt upp något annat? Jag skulle personligen starkt avråda från USB och tipsa om att titta på FireWire lösningar istället. Den tusenlapp extra det kostar är helt klart värt det när man tittar på hur mycket mer strul det brukar vara med USB ljudkort.

/Majken

Postat
Mitt moderkort har 4 USB-kontakter. 2 sitter på en kontrollerport och 2 stycken på en annan.

M.a.o. om jag har USB1.1-prylar på den ena kontrollern kan den andra fortfarande köra USB 2.0.

Åhå, det var intressant. Jag har också fyra portar, en som sitter i bak på datorn och en som sitter i fram... så det skulle isåfall innebära att jag också har två controllers? Hur kontrollerar man detta?

Postat
Stöder ljudkortet USB2? Vad jag kan minnas är det hittills endast ett Edirol ljudkort som har USB2 stöd, men det kanske dykt upp något annat? Jag skulle personligen starkt avråda från USB och tipsa om att titta på FireWire lösningar istället. Den tusenlapp extra det kostar är helt klart värt det när man tittar på hur mycket mer strul det brukar vara med USB ljudkort.

/Majken

Åhå..

Det var närmast Behringer BCA2000 som jag hade i åtanke. Den är juh som bekant USB2.0 ...

Firewire är också något jag funderat över. Jag har, såvitt jag vet, inga firewireportar i min dator. Vad kostar det att installera det isåfall?

.. känns som det är dags att slänga ut mitt Creative Audigy-kort snart 😳

/Daniel

Postat

/Majken

Åhå..

Det var närmast Behringer BCA2000 som jag hade i åtanke. Den är juh som bekant USB2.0 ...

Firewire är också något jag funderat över. Jag har, såvitt jag vet, inga firewireportar i min dator. Vad kostar det att installera det isåfall?

/Daniel

Ett sånt här till exempel;

http://www.inet.se/index_main.asp?p=5400319

inte ens 200 spänn!

//Christian

Postat

/Majken

Åhå..

/Daniel

Ett sånt här till exempel;

http://www.inet.se/index_main.asp?p=5400319

inte ens 200 spänn!

//Christian

Åhå! Tack så mkt 😉 ..

/Daniel

Postat

Jag fick reda på en intressant sak på jobbet i förra veckan när det gäller USB...

Om man låter datorn spänningsmata allt som sitter på USB, så kommer hastigheten att bli lägre än om man har spänningsmatning till alla enheter. Kan vara något att tänka på om man har mer än en enhet inkopplad...

Postat

Claes:

Intressant...

Det lutar åt att det blir ett FireWire hursomhelst, eller ett klassiskt PCI-kort.. Behringers BCA2000 (USB2.0) verkar juh strula en hel del...?

Anledningen till att jag vill ha ett externt ljudkort är att DAC'sen (åt båda hållen) är helt skyddade från datorn då.

Har sökt lite på Firewire-kort, men jag vet inte riktigt vad som är rekommenderat. Vill helst att det inte ska kosta mkt mer än kanske tre till fyra tusenlappar.... Är ganska fattig.

Får söka lite mer.. 🙂

Mvh

/Daniel

Postat
Claes:

Intressant...

Det lutar åt att det blir ett FireWire hursomhelst, eller ett klassiskt PCI-kort.. Behringers BCA2000 (USB2.0) verkar juh strula en hel del...?

Anledningen till att jag vill ha ett externt ljudkort är att DAC'sen (åt båda hållen) är helt skyddade från datorn då.

Har sökt lite på Firewire-kort, men jag vet inte riktigt vad som är rekommenderat. Vill helst att det inte ska kosta mkt mer än kanske tre till fyra tusenlappar.... Är ganska fattig.

Får söka lite mer.. 😳

Mvh

/Daniel

M-audio gör ju schyssta grejor. Ett Audiophile FireWire med 2 in/ 2 ut får du för tvåtusen ungefär.

//Christian

Postat

Ett exempel på ett riktigt bra PCI-kort med hygglig prissättning, är ECHO Gina3G, som har ett listpris på 3990:-.

Postat

Okay.

Tack för all hjälp och alla tips 😛

Postat
Jag fick reda på en intressant sak på jobbet i förra veckan när det gäller USB...

Om man låter datorn spänningsmata allt som sitter på USB, så kommer hastigheten att bli lägre än om man har spänningsmatning till alla enheter. Kan vara något att tänka på om man har mer än en enhet inkopplad...

Fick vidare förklaring på hur illa det ligger till...

Om man låter datorn spänningsmata USB-enheterna, så kommer det ALLTID att bli halv duplex på linan - och man får inte full duplex förrän alla anslutna enheter har egen spänningsmatning. Tänk på det när ni förväntar er att det ska gå snabbt med USB2... 😳

Postat

Fick vidare förklaring på hur illa det ligger till...

Om man låter datorn spänningsmata USB-enheterna, så kommer det ALLTID att bli halv duplex på linan - och man får inte full duplex förrän alla anslutna enheter har egen spänningsmatning. Tänk på det när ni förväntar er att det ska gå snabbt med USB2... 😲

Detta skulle du nämna i "bra att veta" tråden [smygreklam]. 😳

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.