Jump to content
Annons

Om anmälan till STIM av egna verk


musik (oregistrerad)

Recommended Posts

musik (oregistrerad)

Hej!

Om man anmäler egenkomponerade verk till STIM, måste cd:na då vara cd-pressade på riktig fabrik eller räcker det om man gjort 50 cd-brända hemmaexemplar?

🙂

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kika lite på deras sida.. 🙂

Du behöver inte pressa nånting. Det räcker i princip med att du delar ut dina filer i ett fildelningsnätverk. Jag maila och fråga om det för ett tag sen.. Eller ja, förra året nån gång iaf. Men det finns ingen större anledning att registrera sig där om du bara delar på dc t ex.. Tycker de iaf.

Huvudsaken är väl att verken hamnar i en situation som kan kallas offentlig. Så att de kan kräva pengar av vem det än må vara..

//smulan

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)

Du kan anmäla ditt verk även om det inte är pressat.

Det behöver faktiskt inte ens vara inspelat.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Yepp...och det har hänt redan för många år se'n. Jag spelade upp en kassett offentligt på en stereokassettradio som jag hade anlitat ett presseri att mångfaldiga i hela 7 ex (!!). Det räckte för att bli ansluten STIM-medlem, enligt vad de själva sagt, så då gjorde jag så. Det hade ingen betydelse att det inte var betalande åhörare.

Sedan anmälde jag kassettens 9 nio låtar.

🙂

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej igen!

Varför jag egentligen skriver denna tråd handlar egentligen om ISRC-koder. Det lär vara sådana (till skillnad från PQ-koderna), som gör att exempelvis radiostationer ser vilken artist etc. som ska ha STIM-pengar. Annars måste de läsa i konvolutet, typ... ISRC-koder fixar ju ett cd-presseri just. Det var därför jag trodde STIM krävde presseri.

🙂

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Hoppla!

Du kan göra verkanmälan på STIM men du behöver inte göra det om du bara ska sälja din demo. Men gör du mer än 1000 ex så ska du betala in till NCB. Spelar du mycket live är du dum om du inte registrerar dina låtar hos STIM, några extra kronor ger de alltid.

Tänk också på att STIM är en ekonomisk förening vars uppgift är att fördela ut pengar till upphovsmän då deras verk används vid ett offentligt framförande. Det är INTE en skyddande organisation som du kan använda i ett juridiskt sammanhang. Men det visste du säkert redan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen!

Varför jag egentligen skriver denna tråd handlar egentligen om ISRC-koder. Det lär vara sådana (till skillnad från PQ-koderna), som gör att exempelvis radiostationer ser vilken artist etc. som ska ha STIM-pengar. Annars måste de läsa i konvolutet, typ... ISRC-koder fixar ju ett cd-presseri just. Det var därför jag trodde STIM krävde presseri.

😄

:musik

ISRC-kod kan du skaffa själv också om du har firma. Gå bara till http://www.ifpi.se och fyll i blanketten... 😛

Tidigare var det gratis att få en ISRC-kod, men numera kostar det 500:-...

Om jag inte kommer ihåg fel, så tillhör förresten ISRC-koden det som kallas för PQ-kodning.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...