Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej ! Har några frågor o vet inte om de hamnat i rätt grupp.

Jag har 2 st Adat XT och en dator.

Vill nu koppla ihop detta och har förstått att det inte räcker

med digital i/o på ljudkortet.

Finns ju både Adat i/o & Adat lightpipe, eller är det samma sak ?

Min tanke är att kunna spela in 16 kanaler adat samt t.ex. 8 kanaler

på datorn .

Även att kunna överföra spåren från Adatarna till datorns hårddisk.

Hoppas jag har förklarat begripligt.

Tacksam för svar !

/Lasse

Annons
Postat (redigerat)

ADAT I/O och Lightpipe I/O är samma sak. Kärt barn har många namn... 😄

Du behöver ett ljudkort med minst 2st Lightpipe I/O, exempelvis ett RME HDSP9652.

Då kan du använda dina ADAT:ar som omvandlare när du spelar in nytt direkt till datorn - åtminstone om det är en modell som inte stänger av automatiskt om den står still en viss tid... I så fall kan du spela in 16 kanaler på datorn direkt, utan att gå in på band först, om du vill.

Eftersom HDSP9652 har 3st Lightpipe I/O, så kan du dessutom köpa en extern omvandlare med 8 kanaler, om det skulle behövas ännu fler. 🙂

Redigerat av Claes
Postat
Då kan du använda dina ADAT:ar som omvandlare när du spelar in nytt direkt till datorn - åtminstone om det är en modell som inte stänger av automatiskt om den står still en viss tid...

Men hur var det nu... Är det inte en enkel tangentkombination för att stänga av standby-läget? Testa att hålla stop-knappen intryckt i ett par sekunder och se vad som händer (eller var det min gamla VHS-bandare jag tänker på 🙂 ).

Postat

Det förekommer kanske olika varianter beroende på hur gammal maskinen är? Själv har jag aldrig använt ADAT, så jag vet inte säkert - men jag har hört av andra att det förekommer maskiner där det inte går att stänga standby-funktionen... 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Senaste foruminläggen

• Annons
  • Annons
  • Sorry, this is not supposed to be used in the sidebar. Please move to the block somewhere else.
  • Just nu inloggade (Visa hela listan)

• Inga registrerade medlemmar är inloggade just nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.