Jump to content
Annons

Ny låt av Tobbe


Hur låter det här?  

20 röster

  1. 1. Hur låter det här?

    • 5 Bäst
      1
    • 4 Mindre bäst
      3
    • 3 Bra
      2
    • 2 Mindre bra
      3
    • 1 Inte alls bra
      0


Recommended Posts

* LÅTNAMN: Sit on the roof

* ARTIST/GRUPP: Tobbe

* GENRE: Pop

* LÅTLÄNGD: 4:13

* KOMPOSITÖR: Torbjörn Helander

* PRODUCENT: Torbjörn Helander

* INSPELNINGSÅR: 2005

* FORMAT: mp3

* STORLEK: 5,9MB

* STATUS: Inte färdig, eller?

* LÅTLÄNK:

Redigerat av Grannen
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Först kritiken: Trummorna låter faktiskt förfärligt, både sound och programmering. Förstår inte heller poängen med gitarrsolot. Överhuvudtaget gillar jag inte arret och produktionen. Rösten svajar dessutom lite på sina ställen. Höj gärna låten ett par tonsteg för att kunna sjunga ut lite mer. Och sjung, sjung, sjung!

Åsså berömmet: Det är nog en ganska bra låt (måste lyssna fler gånger innan jag bestämmer mig helt). Hade gärna hört dig sjunga ensam till gitarr. Fortsätt att jobba på den! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok! Jag ska testa med mindre reverb på trummor och mix. . Arret? Hur tänker du? Vad det gäller sången och tonarten så tycker jag att texten passar absolut bättre här än i någon annan.

Jag är nybörjare då det gäller inspelning, så alla råd är intressanta.

😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska försöka bena ut vad jag menar med arret: instrumenten spelar inte riktigt "ihop" på sina ställen. Gitarrsolot tycker jag som sagt inte alls om, men jag är iofs generellt oförtjust i just elgitarrsolon (trots att jag är gammal hårdrockare 😳 ). Percussion och syntljuden som kommer in vid 2:15-2:20 gillar jag inte heller. Rhodeset som kommer in lite senare skulle kunna funka skitbra om det hade smält in lite bättre i arret. Ja, ja, jag tjötar. Det är din låt och du vet bäst själv hur du vill ha den. Lyssna inte för mycket på förståsigpåare som jag. 😉

Men jag har bestämt mig, låten är riktigt bra. Inte min påse direkt, men jag kom på mig själv med att gå och nynna på den efter typ två lyssningar. Påminde mig faktiskt lite om Wondermints, lyssnat på dem? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä, har aldrig hört talas om Wondermints. Vilka är det?

Satt och försökte peta lite i låten efter vad du skrivit men kom ingenstans. Har blivit lite blind för den. Men vad kul att du gillade låten iallafall. Den behöver ett par lyssningar för att sitta har jag förstått. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Gitarrsolot. Sååå 70-tal! Därför gillar jag det. Men jag kan förstå de som INTE gör det, för det känns lite malplacerat i denna annars riktigt hyfsade komposition. Men visst, här dräller det av brister i arr o prod. Jag har nog skippat rhodespianot och bara lagt det vanliga pianot där istället. Det känns som om det inte riktigt timas in. Jättesnyggt outro. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Först får jag tacka för det positiva! Jag gillade ju oerhört mycket av den musik som kom på 70-talet så din kommentar är inte konstig. Däremot så tänker jag aldrig att det ska låta så, det bara blir. 🙂

Det du menar rhodespianot är det sinussynthen i refrängen? Det andra är ett Grand piano från reason.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker låten är skön. Men solot kan bli bättre, framförallt högre. Trummljudet låter trist, men du kan ju alltid investera i bättre samplingar när du känner att du har råd med det.

Och Signert, kritik är inte ett ord för negativitet. Man kan ge bra kritik också 🙂 Fan va grammatikpolisig jag blev nu 😄

The Mr... 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Maya (oregistrerad)

😉

En låt som växer! Nu har jag haft den i huvuet i två dagar! Du har skön röst!!

Kunde kanske bli en hit!

Maya

Link to comment
Dela på andra sajter

Maya (oregistrerad)

Tack för att ni lyssnar och har åsikter! Jag vet att trummorna kan bli bättre och jobbar på det. Tycker att det är svårt att få till dom ordentligt.

Gitarren sänkte jag medvetet för att stråket skulle komma fram och stödja solot. Kanske sänkte jag lite för mycket?

Hit? Njaä... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Det du menar rhodespianot är det sinussynthen i refrängen? Det andra är ett Grand piano från reason.

Tycker låten är rätt cool, det knäpper lite men det kan vara min lurar.

Ok det stämmer, det är inget rhodes!! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Lægg ett rakare komp. Inte så mycket krusiduller och førsøk att få att ting att bli mer symbios, så att det lirar ihop....Låten har potential

Bra røst

Jimmy

Redigerat av jim
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Jim för att du lyssnat, gillat låten och kommenterat! Tar till mig av kritiken trots att jag tycker att det är en smaksak med trumkompet. Kan ibland tycka att raka förutsägbara komp kan bli lita trist. 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Fin, personlig röst. Diggar gitarrsolot till max men jag är gammal som satan. Fast jag är

taktanalfabet tycker jag att det svajar ibland. Jag gillar trummorna... 🙂 lite annorlunda.

Stråkarna skulle komma in senare, stjäl uppmärksamhet från sologitarren, men låter helt rätt med flygeln. Snygg låt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så mycket för kritiken! Vad är det som svajar? Gitarrsolot? Isåfall måste det vara den sista räkan du menar. Jag vet. Jag borde göra om. Stråkarna är för att ge lite botten och få en lite annan dimension till solot. Är det det att dom ligger lite högt i mixen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte om det är just Wondermints det påminner om, men retro såreräcker. Helt och hållet up my alley med andra ord. Känns lite 10CC kanske, kompositionsmässigt.

Snygga harmonier och en riktigt riktigt bra låt. Som alla sagt, skjut trummisen! Produktionen i övrigt är väl också sådär, men det får gärna vara lite 70-tal tycker jag. Behåll gitarren! Mer körer i refrängen bara. Kanske lite percussion (tamburin/handclap på 2:an o 4:an i refrängen) så får du schysst retro stuk.

Link to comment
Dela på andra sajter

Trumprogrammeringen lämnar lite att önska...

Jobba på dynamiken, använd fler samplingar,

eller iaf olika velocity-värden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack, tack! 10cc vibbar var ju kul! Men ska jag skjuta trummisen blir det självmord! 😳 Det här med trummorna var ju väldigt diskuterat och rätt mycket kritiserat. Hammagrella: är det soundet på trummorna eller rytmen som är problemet? Naskur: är det dynamik och velocity på trummorna du menar eller hela låten? Tamburin finns med i låten men kanske ska upp lite.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjae, inte mkt att tillägga.. Gitarrsolot känns för långt. Inget tryck i mixen.. trummisen låter som en anka på speed.

Schysst sångröst.. grymt låtmaterial.. grym idé .. schysst stråkarr ...

70-tal .. ja 😄

Fortsätt arbeta så har du en hit!

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...