Jump to content
Annons

John Frusciante


Anderzoomer

Recommended Posts

Många undrar nog vem John Frusciante är.

Om jag säger gitarrist i Red Hot Chili Peppers så vet nog de flesta vem jag menar.

Men guden Frusciante kan mer än att bara spela gitarr så att man blir tårögd, han är en kanonbra sångare och låtskrivare också!

www.johnfrusciante.com

Där finns det demoversioner, osläppt material - helt gratis och lagligt att ladda ned för den som vill.

Sen skadar det ju inte att köpa hans album heller...

"Shadows Collide With People" är ett hett tips, bästa albumet på 30 år enligt mig.

Hoppas jag fick nån att upptäcka ny, bra musik med detta inlägg. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ja han är väl helt ok på att spela samma sak på varje jävla RHCP-skiva. INte för att det inte passar och så men... :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

John F = Hur bra som helst. inbilla er inget annat...

Jag inbillar mig motsatsen. Det här lät ju helt hemskt. Karln kan verkligen inte sjunga.

( Eller skriva låtar... )

Har han varit med och skrivit låtar i RHCP? I sådana fall blir jag väldigt förvånad. Klasskillnad så det skriker om det. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Många undrar nog vem John Frusciante är.

Om jag säger gitarrist i Red Hot Chili Peppers så vet nog de flesta vem jag menar.

Men guden Frusciante kan mer än att bara spela gitarr så att man blir tårögd, han är en kanonbra sångare och låtskrivare också!

www.johnfrusciante.com

Där finns det demoversioner, osläppt material - helt gratis och lagligt att ladda ned för den som vill.

Sen skadar det ju inte att köpa hans album heller...

"Shadows Collide With People" är ett hett tips, bästa albumet på 30 år enligt mig.

Hoppas jag fick nån att upptäcka ny, bra musik med detta inlägg. 🙂

Instämmer, han är nästintill oöverträffad på det han gör.

Dessutom är det han gör, generellt sett, väldigt nära så bra som man kan

göra någonting inom musik.

Hans musik som helhet är inte sanslöst, men hans gitarrspel...

...ja, dom som säger han är dålig....ja...man orkar inte ens bemöda

sig att bemöta en sån fascinerande brist på insikt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja han är väl helt ok på att spela samma sak på varje jävla RHCP-skiva.

Det är inte så enkelt. Frusciente är med på 'Mother's Milk' och 'Blood, Sugar, Sex, Magic'. Sedan lämnar han gruppen, men kommer tillbaks efter åtta år i o m 'Californication'. Om du tycker RHCP låter likadant år ut och år in, är det mer logiskt att lägga skulden på orginalmedlemmarna Kiedis och Flea.

Edit: Tips till er som gillar Frusciente. Kolla in Devendra Banhart.

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

John är hur grym som helst... Tycker man att han är oteknisk kan man ju lyssna på

Mothers milk och Blood suger sex magic skivorna..

Hans still har ju ändrats jätte mycket. Specielt efter sina heroin år.

Har en av skivorna han släppte då, inspelat på porta. Jätte flumigt..sorgsna melodier blandat med gallskrik..men jag älskar det.

Hans solo skivor nu när han är ren är naturligvis mycket bättre.

Redigerat av Duende
Link to comment
Dela på andra sajter

Fourplay (oregistrerad)

John är nog en aning underskattad.

Förvisso är jag inte så mycket för hans solo, men det han bidragit med i RHCP är riktigt bra. För att ge exempel bör man kolla in RHCP's version av Stevie wonders higher ground som finns att avnjuta på Mothers milk Och kolla in andra gitarren som John lagt till. Bra kreativitet om något. Och ska man prata om teknik så bör man kolla in Can't stop ifrån By the way.

Men eftersom att det pratades om hans solo så skulle jag vilja berömma honom för någon äldre sololåt där han suttit med någon gamla utrusning och spelat in ett solo baklänges för att sedan vända på det hela så att det blir "rätt". Det är i varje fall underhållande 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
😉 pluffo eller vafan du nu heter du kan inte säga att john frusciante sjunger illa då är du rikitigt omusikalisk å tondöv john frusciante har gjort sina plattor med både stil å klockrena resultat så du borde inte säga att han är dålig
Link to comment
Dela på andra sajter

😉  pluffo eller vafan du nu heter du kan inte säga att john frusciante sjunger illa då är du rikitigt omusikalisk å tondöv  john frusciante har gjort sina plattor med både stil å klockrena resultat så du borde inte säga att han är dålig

"John has been recording one full length album every month this year

and would like to release them about that often."

(www.johnfrusciante.com)

Kanske därför hans låtar är så tråkiga. Väldigt platta, oinspirerande. Han behövde RHCP.

Det är min åsikt, och jag tror varken jag är tondöv eller omusikalisk.

Har du en annan, Jarlow, övertyga mig/oss istället.

Och förresten; välkommen till forumet.

Redigerat av milton
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Fourplay (oregistrerad)

Det är nog inte bara John som är underskattad.

Utan RHCP i sin helhet.

Jag tror bandet och de flesta runtomkring är evigt tacksam över att ha grunden hos Chad och Flea 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

john frusciantes 'recording only water for ten days' (eller nåt sånt) är hur bra som helst, strecklyssnade den dagarna i ända i typ en månad för några år sedan, sen har han också gjort världens bästa intro, till låten 'going inside' som är spår nr ett på den skivan.

någon som har en aning om hur han får till det gitarrljudet (tror att det är gitarr) som är under det introt?

...har jag undrat länge...

Link to comment
Dela på andra sajter

Nee, det är From The Sounds Inside som man kan ladda hem.

Iaf, min favoritlåt är Dying Song från The Brown Bunny soundtracket. Så briljanta sångmelodier! AAAH--AAAAH partiet i slutet är svårslaget.

Av hans gitarrsolon gillar jag mest det i Look On från plattan Inside Of Emptiness och det andra solot i The Mars Voltas låt L'Via l'Viaquez som finns med på deras nyaste skive Frances The Mute.

Bonustips: Kolla in covern på The Chantels - Maybe som John bland annat kör live på Slane Castle (DVD). Uuuunderbar sång!

Redigerat av peber
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...