Jump to content
Annons

Någon som har erfarenhet av ljudkort?


PMFD

Recommended Posts

Hej!

Köpte ett internt ljudkort förra veckan med 2 in och 2 ut-gångar. Jag installerade utan problem. Dessa in/ut-gångar är tele honor och ljudkortet är ett Juli@ till PC.

När jag har på datorn och med hörlurar i avges ett konstant brus som skiftar i dB i samband med datorns arbete. Alltså bruset hörs även vid lågt datorarbete. Har satt kortet så långt i från grafikkortet som möjligt dvs 6pci-platser ifrån. I från en av teleutgångarna sitter en omvandlare till liten tele som min hörlur är kopplad till.

Vad kan felet vara?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej,

Mitt Juli@ funkar utan problem. Men sen har jag den också kopplad till min mixer med balanserade sladdar. Om du har hörlurarna direkt kopplade till baksidan av ljudkortet så är det inte helt otroligt om hörlurssladden tar upp störningar. Det är ju alltid möjligt att du kanske åkt på ett måndagsexemplar, men annars skulle jag starkt misstänka att det är ett kabelproblem. Om du har en mixer med balanserade in- och utgångar så borde du kanske försöka att köra allting via den för att komma ifrån störningar från dator osv. Flera gånger när jag använt billiga, långa kablar och kopplat in direkt mot ljudkortet på baksidan av datorn så har jag stött på problem med brus.

Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)

Årets titel.

"Nån som har erfarenhet av ljudkort?" 😛

Redigerat av maxmaxmax
Link to comment
Dela på andra sajter

Japp jordat var det här. Skall göra ett test på en annan data för att se om det är burken som krånglar. Undrar om man kan lämna tillbaks kortet för reklamering?

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

VEM har ett jordat hem? Det har jag aldrig varit med om... Max att man har ett jordat uttag i köket, om ens det.

Bra titel på tråden - bör ge svar iaf.

😄

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag misstänker att problemet är att du kopplat in stereohörlurar på en balanserad mono-utgång. Det är mycket dumt. Resultatet blir då oftast brus, och massor av det, och du får definitivt inte stereoljud. Om du ska koppla in hörlurar mot ditt Juli@, så måste du använda två kontakter från båda utgångarna på kortet in till dina hörlurar. Helst ska du inte koppla in hörlurarna direkt mot ditt ljudkort alls!

Som sagt.. testa att koppla upp ljudkortet som det är tänkt att vara uppkopplat, och hitta inte på massa underliga egna kombinationer. Ditt brusproblem har förmodligen mest att göra med att du inte orkat läsa manualen. Om du är lite osäker på allt det här och behöver hjälp, så är det bara att fråga. Det är inget att skämmas över om man inte vet allting från början.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

VEM har ett jordat hem? Det har jag aldrig varit med om... Max att man har ett jordat uttag i köket, om ens det.

Bra titel på tråden - bör ge svar iaf.

😳

:musik

Ja vem har ett jordat hem? Har alldrig varit men om det heller 😄 . Vart får du det ifrån?

Datorn går från ett jordat uttag i alla fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag misstänker att problemet är att du kopplat in stereohörlurar på en balanserad mono-utgång. Det är mycket dumt. Resultatet blir då oftast brus, och massor av det, och du får definitivt inte stereoljud. Om du ska koppla in hörlurar mot ditt Juli@, så måste du använda två kontakter från båda utgångarna på kortet in till dina hörlurar. Helst ska du inte koppla in hörlurarna direkt mot ditt ljudkort alls!

Som sagt.. testa att koppla upp ljudkortet som det är tänkt att vara uppkopplat, och hitta inte på massa underliga egna kombinationer. Ditt brusproblem har förmodligen mest att göra med att du inte orkat läsa manualen. Om du är lite osäker på allt det här och behöver hjälp, så är det bara att fråga. Det är inget att skämmas över om man inte vet allting från början.

Helt fel. Kör från stereo(L/R) till stereo Har läst manualen och uppdaterat drivrutinerna.

En sak är säker. Det har inget att göra med hur jag kopplat mitt ljud. DVS från utgång på ljudkortet till mina öron.

Tack i alla fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

I från en av teleutgångarna sitter en omvandlare till liten tele som min hörlur är kopplad till.
Helt fel. Kör från stereo(L/R) till stereo

Men hur tusan har du kopplat då?

Om man läser ditt första inlägg, så tolkar då åtminstone jag (och även Polardark tydligen) det som att du försöker köra ut en balanserad signal direkt in i en liten adapter och sedan hörlurar...

Du måste ju använda balanserade telekablar om du har kretsen vänd åt det hållet. Har du inte balanserade grejer får du skruva ur kortet och "vända fram" RCA-kontakterna.

Redigerat av android
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...