kurt_ko-ben Postat 25 maj 2005 Postat 25 maj 2005 (redigerat) jag Ă€r ganska nybörjare nĂ€r det gĂ€ller att spela in musik i hhemstudio, och mixning o mastring Ă€r ganska mycket att ha koll pĂ„ verkar det som, nĂ„gon som vet ifall det finns nĂ„gon jĂ€vligt bra handledningsbok som kan ge en vĂ€gledning sĂ„ man kommer igĂ„ng med dethĂ€r? đ± Edit: Ăndrat ovidkommande sprĂ„kbruk som inte har med musik att göra Redigerat 25 maj 2005 av demoniqus
punkrockdude Postat 25 maj 2005 Postat 25 maj 2005 (redigerat) jag Ă€r ganska nybörjare nĂ€r det gĂ€ller att spela in musik i hhemstudio, och mixning o mastring Ă€r ganska mycket att ha koll pĂ„ verkar det som, nĂ„gon som vet ifall det finns nĂ„gon jĂ€vligt bra handledningsbok som kan ge en vĂ€gledning sĂ„ man kommer igĂ„ng med dethĂ€r? đ± Som ger en k*k i r*ven? Hm. Ifall du köper Bob Katz bok Mastering Audio, The Art And The Science sĂ„ kanske han kompenserar dig med just en k*k i r*ven. Jag skĂ€mtar bara med dig... Redigerat 25 maj 2005 av demoniqus
kurt_ko-ben Postat 25 maj 2005 TrÄdstartare Postat 25 maj 2005 förövrigt sÄ vet jag int ens vad mastering innebÀr, men jag antar att masterkanalen Àr den som styr alla spÄr:D yeeeeeeeeeeeeeeeeeah. berÀtta gÀrna lite om dess funktion.
funi (oregistrerad) Postat 25 maj 2005 Postat 25 maj 2005 Du kan öka dina kunskaper i arrangemang, mix och mastring med focus pĂ„ Cubase SX/SL,kostar dryga 500 lappen.( om du nu har de programmet???) I alla fall sĂ„ har du oxĂ„ en strĂ„lande introduktion till mastering hos propellerskallarna: http://www.propellerheads.se//home/discove...e&article=part3 Jag kan ocksĂ„ rekommendera en riktigt bra bok om mixning: "The mixing engineers Handbook" av Bobby Owsinski, lĂ€s mer om den pĂ„ http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/detai...=glance&s=books Den Ă€r bra för den innehĂ„ller bl.a. en massa intervjuer med ljudingenjörer som beskriver hur de gör sina mixar. Jag mĂ„ste passa pĂ„ att rekommendera ett program Melodyne. Demon finns pĂ„ www.celemony.com En liten varning dock: var beredd pĂ„ att programmet inte alls följer Windows standard. Jag var inte beredd pĂ„ det nĂ€r jag testade första gĂ„ngen & var nĂ€ra att sĂ„ga programmet av den anledningen. Nu har jag vant mig och vill inte Ă€ndra pĂ„ nĂ„gon enda detalj i grĂ€nssnittet, det Ă€r perfekt! Jaa, det finns hur mkt som helst beroende vad du har och vad du vill göra, det Ă€r bara och sĂ€tta igĂ„ng att "plugga"! Good Luck đ±
Lundin Postat 25 maj 2005 Postat 25 maj 2005 Ăndrade lite i din frĂ„gestĂ€llning och det Ă€r bra om du vĂ€ljer lĂ€mpligare sprĂ„kval i dina frĂ„gor, tack. .. För det andra finns det en mycket bra bok som heter Mixing and Mastering with Waves och som gĂ„r igenom mixning av lĂ„tar i fyra skilda genrer, steg för steg, med alla instĂ€llningar som gjorts och varför och som till sist gĂ„r igenom mastringsbiten. alla wavespluggarna följer med i demoformat Finns att fĂ„ tag pĂ„ i sverige via musikhandlare Production, Mixing and Mastering with Waves
Ulf_A Postat 25 maj 2005 Postat 25 maj 2005 TvĂ„ höjdare med konkreta tips t ex stĂ€ll in kompressorn sĂ„hĂ€r pĂ„ sĂ„ng, skĂ€r med eq'n dĂ€r, mer punch (inte sprit) för gitarren i omrĂ„de . . .etc, etc, etc: Digital ljudinspelning i ett nötskal av Jeff Strong. Digitalt Ljud av Russ Haines. Kunskap Ă€r lĂ€tt att bĂ€ra och en expert Ă€r en person som har gjort alla misstag som man kan göra inom ett specifikt avgrĂ€nsat omrĂ„de. . . och lĂ€rt sig nĂ„got av det. đ SĂ„ kĂ€mpa pĂ„ bara !
kurt_ko-ben Postat 25 maj 2005 TrÄdstartare Postat 25 maj 2005 tack för svaren, jag kollade upp den dÀr "production mixing and mastering with waves" den verkar KLOCKREN! och förövrigt sÄ ska jag vÄrda mitt sprÄk i fortsÀttningen...
frelin Postat 25 maj 2005 Postat 25 maj 2005 Digital ljudinspelning i ett nötskal av Jeff Strong. Kan rekomenderas, gÄr, som namnet antyder igenom hela omrÄdet ljudinspelning. /Oskar
Lundin Postat 26 maj 2005 Postat 26 maj 2005 tack för svaren, jag kollade upp den dĂ€r "production mixing and mastering with waves" den verkar KLOCKREN! och förövrigt sĂ„ ska jag vĂ„rda mitt sprĂ„k i fortsĂ€ttningen... Den Ă€r vĂ€ldigt bra... om inte annat sĂ„ kommer du fĂ„ en ny arsenal med anvĂ€ndbara tekniker att anvĂ€nda i andra mixsammanhang... ( kostar bara 3 - 400:- ocksĂ„ - nĂ€stan gratis ju đ ) Kör hĂ„rt..
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.