Jump to content
Annons

Alhambra spansk klassisk gitarr


musik (oregistrerad)

Recommended Posts

musik (oregistrerad)

Hej!

En relativt okunnig second hand-affär (som säljer lite av varje) hade fått in en spansk klassisk gitarr av märket Alhambra. Tyvärr såldes den innan jag hann köpa den. Den slumpades bort för 1100 kr! Saken är att den var helt ospelad och legat orörd och instängd i alla år. Utseendet var förmodligen granfront och sidor och bak i mahogny eller rosenträ. (Jag hann inte dit själv i tid för att se den och går på tillförlitlig andrahandsinfo). Den hade ett serienummer och en lapp i botten som man såg från centrumhålet "Alhambra. Guitare Espanyol". Märkligt nog hade den ingen modellbeteckning nånstans. Detta var det en modell som slutade tillverkas i början av 1980-talet, enligt en gitarrexpert.

Nu ligger "ärendet" hos Alhambra Spanien, då de hoppas kunna få fram om det faktiskt var en helt unik modell. Kanske en av deras första modeller? Företaget startade 1965. De har inte avskrivit att det kan vara ett helt unikt och värdefullt ex. Vilken tabbe second hand-handlar'n lär ha gjort i vilket fall...

Frågan är om en gitarr utan modellbeteckning är mer eller mindre värdefull?!

Kan ha varit så att det är den första gitarrmodellen från Alhambra, varför de inte visste om de skulle göra några fler och därför ej skrev någon modellbeteckning. Min Alhambrakontakt i Spanien kan varken hålla med eller säga emot ännu.

Vilken osis! Men någon annan blev väl gla'...

😳

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag skulle tro att det var ceder i locket. Alhambra gör nästan bara cedergitarrer.

I högre prisklasser finns dock en hel del granlock..

Jag skulle inte tro att den har ett särskilt högt värde faktiskt.

Klassiska gitarrer har inte riktigt något samlarvärde som elgitarrer. Så att den är

unik behöver inte betyda att den är värd någonting speciellt. Men om det var en

erkänt bra modell så...

Bara okvalificerade gissningar från mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Det är riktigt att Alhambra har fler gitarrer med ceder än med gran i locket. Om det hade varit en modell av idag vi pratar om, så hade den kostat 3, 8, 12, 22 eller 50 tusen, eftersom den var av gran. Nu var det dock en mycket tidig modell i gran i exceptionellt gott skick (oanvänd). Återstår att se om den var värd 3 eller 100 tusen...typ... Alhambra dpt utreder saken.

🙁

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...