Jump to content
Annons

Recommended Posts

musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hej!

En sån där billig plastklarinett, kan de va nåt?

Hazelton, Neusonic, Kohler m.fl. märken finns det ju i klassen "skolklarinetter".

Yamaha verkar ju annars göra bra, men dubbelt så dyra i denna kategori.

Finns det nån klarinettist därute som kan ge besked? Ska det vara trä?

😉

:musik

Redigerat av musik
Annons
Postat (redigerat)

Hej,

det beror naturligtvis på vad du ska använda den till och vilka krav du har. Det låter ju bättre med trä om man har det ljudet som ideal, antagligen kan man vara ute efter ett ljud som är lättare att få fram med en plastklarinett men det känns inte så sannolikt. I allmänhet lär träklarinetter även ha bättre mekanik då de är seriösare instrument, det finns inga (vad jag vet) riktigt dyra plastklarinetter med fin mekanik utan det får man bara på träinstrument. Le Blanc och Buffet Crampon är de största och finaste märkena.

Hoppas det var till hjälp! /Anders

EDIT: stavfel

Redigerat av kunoapa
Danny Cort (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Plastklarinett låter inte klarinett.

Kanske är det ett hyfsat instegsinstrument för föräldrar som inte vill lägga cash på ett riktigt ben, när dom inte vet om ungen kommer fortsätta lira.

Jag säger;

Buffet Crampon med Vandoren-munstycke.

That's the shit.

Redigerat av Danny Cort
musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Skulle bara ha med det i en enda låt... 😳 Och i och för sig får man väl med nåt klarinettljud i mjukvaran av Proteus som lär dyka upp om nån vecka här.

Men men... det lutar åt klarinett i trä då helt klart. Hade en skolkompis som spelade och så brorsan då. Nog hade väl de träinstrument om jag minns korrekt?!

Jaså, Buffet:en är bra? Såna har jag sett några begagnade. Intressant.

Danny Cort (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Finn schyssta soundfonts annars...

Men blåsljudet som gör en stor del av klarrans sound går ju aldrig att återskapa.

Kolla med brorsan!

Redigerat av Danny Cort
musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Det är sant att det är svårt att återskapa instrument perfekt. Synd man är perfektionist.

Har funderat på att hyra en klarinöt när det är dags för recording session. Finns en del musikaffärer som har hyravdelning som bekant. Inget kass alternativ om man bara ska ha med prylar som inslag i en enda låt. En månad för en hundring kostade det. Nästan gratis.

Annars får brorsan se till att fylla jämna år snart. 🙁

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.