Jump to content
Annons

Volym/expressionpedal


Loud

Recommended Posts

Jag har en gitarrigg bestående av Mesa trixaxis försteg, Mesa 2:90 steg, TC G-Force multieffekt och vill praktiskt nog kunna styra allt med ett midibaserat pedalbord. Jag har valt att göra det lätt för mig genom att beställa en liten smidig enhet (http://www.rocktron.com/products/xchange.html) som är en treknappars midipedal i aluminium. Midipedalen har möjlighet att koppla in två expressionpedaler vilket jag ämnar att göra för just expression (effekter etc) och en som ren volym. Dock vill jag använda mig av Ernie balls volympedaler vilket jag läst om ett flertal som gjort. Dock undrar jag rent kopplingsmässigt hur det här sker? Är inte en volympedal bara en potensiometer i stort sett som släpper igenom mer eller mindre signal? Jag vill alltså kunna jacka in gitarren direkt i stärken och ha pedalerna endast via midikabel. Hur registrerar CCingången förändring?

Redigerat av Loud
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vet inte om jag fattat frågan rätt men:

En volympedal är som du säger en pedal med pot. där ljudet går igenom poten.

Jag gissar att expressionspedalen däremot styr en annan valbar krets, exempelvis en volympot.

I så fall går det inte att använda en traditionell volympedal som expressionspedal.

Kan väl jämföras med relästyrning i bil.....

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte om jag fattat frågan rätt men:

En volympedal är som du säger en pedal med pot. där ljudet går igenom poten.

Jag gissar att expressionspedalen däremot styr en annan valbar krets, exempelvis en volympot.

I så fall går det inte att använda en traditionell volympedal som expressionspedal.

Kan väl jämföras med relästyrning i bil.....

javisst är det så, men jag har hittat på flera ställen (typ harmony central) info om folk som använder just en ernieball volympedal som expression "Overall Rating:10

Wonderful control of your overall effect/volume/expression. I would buy another one if it was " saxat från HC. Jag har även hittat bilder på folks aktuella setups när de använder den så. Jag förstår dock inte hur det går till! Jag är införstådd i hur en volympedal används, det jag inte är införstådd i är hur man använder den som expression, eller hur en expressionpedal funkar? I och med att den styr CCparametrar inom midi så har den ju en spannbredd på 127 mellan topp och botten. Är det något pedalen i sig behöver "veta" och VAD är det för typ av signal den ger ut till exp in? Det är ju trots allt bara en valig tele även på keyboards m.m. så hur funkar det rent tekniskt i en "vanlig" expressionpedal?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja.. Hmm.. volympedalen ska du ha direkt efter gitarren sen kopplar du in resten efter pedalan ju... Gu va modern digitalteknik tjorvar till allt 😉

visst ska man ha det om man ska ha den som volympedal. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en gitarrigg bestående av Mesa trixaxis försteg, Mesa 2:90 steg, TC G-Force multieffekt och vill praktiskt nog kunna styra allt med ett midibaserat pedalbord. Jag har valt att göra det lätt för mig genom att beställa en liten smidig enhet (http://www.rocktron.com/products/xchange.html) som är en treknappars midipedal i aluminium. Midipedalen har möjlighet att koppla in två expressionpedaler vilket jag ämnar att göra för just expression (effekter etc) och en som ren volym. Dock vill jag använda mig av Ernie balls volympedaler vilket jag läst om ett flertal som gjort. Dock undrar jag rent kopplingsmässigt hur det här sker? Är inte en volympedal bara en potensiometer i stort sett som släpper igenom mer eller mindre signal? Jag vill alltså kunna jacka in gitarren direkt i stärken och ha pedalerna endast via midikabel. Hur registrerar CCingången förändring?

det lär ju din inköpta låda göra internt. om du kollar i manualen till din styrenhet så ser du att du kopplar en vanlig telekabel till expression eller volymingången. att styrenheten sedan tolkar om dessa signaler till mididata är väl inte så konstigt att tänka sig?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en gitarrigg bestående av Mesa trixaxis försteg, Mesa 2:90 steg, TC G-Force multieffekt och vill praktiskt nog kunna styra allt med ett midibaserat pedalbord. Jag har valt att göra det lätt för mig genom att beställa en liten smidig enhet (http://www.rocktron.com/products/xchange.html) som är en treknappars midipedal i aluminium. Midipedalen har möjlighet att koppla in två expressionpedaler vilket jag ämnar att göra för just expression (effekter etc) och en som ren volym. Dock vill jag använda mig av Ernie balls volympedaler vilket jag läst om ett flertal som gjort. Dock undrar jag rent kopplingsmässigt hur det här sker? Är inte en volympedal bara en potensiometer i stort sett som släpper igenom mer eller mindre signal? Jag vill alltså kunna jacka in gitarren direkt i stärken och ha pedalerna endast via midikabel. Hur registrerar CCingången förändring?

det lär ju din inköpta låda göra internt. om du kollar i manualen till din styrenhet så ser du att du kopplar en vanlig telekabel till expression eller volymingången. att styrenheten sedan tolkar om dessa signaler till mididata är väl inte så konstigt att tänka sig?

För all del, men hur kan den tolka signaler när det inte finns signal??? En expressionpedal har ju bara tele ut! Kopplar man en volym rakt in kan det ju inte hända något eftersom utgången självfallet är död! Om jag inte missminner mig har de stereotele, viilken kan vara logiskt då det kan fungera som in/ut där signalens förändring kan fungera som CC. iden är alltså att ha en midienhet och en pedal kopplad, ingen audio inblandad!

http://www.tubefreak.com/pedal.htm

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är en potentiomer i såväl en volympedal som en expressionpedal. Signalerna är analoga genom båda.

Skillnaden är den att i volympedalen så sitter potten i serie och löparen (den reglerbara mittkontakten på potten) är signal ut.. I varjefall på en enklare volympedal.

En expressionpedal är ingent ting annat än en förlängd potentiometer. Din effektburk oavsett om den kör midi eller analogt skickar ut en kontrollspänning till din expressionpedal och när du använder pedalen så ändrar du späningen som kommer tillbaks till din effektburk sen. Inget konstigt i det. 🙂

EDIT: Det står ju t.om i den länk du ger http://www.tubefreak.com/ernie.htm Har du inte läst ens det innan du frågar? 😄

För att förtydliga lite till så infogar jag en snabbritad skiss. Som du ser på skissen så kommer resistansen på utsignalen till din effektburk att ändras då du trampar på volympedalen även om du inte har nån insignal från gitarren, alltså kan en volympedal användas som expressionpedal.

Du ser också hur den funkar som volympedal om du kopplar in gitarren dit.. Ok?

pedal.gif

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är en potentiomer i såväl en volympedal som en expressionpedal. Signalerna är analoga genom båda.

Skillnaden är den att i volympedalen så sitter potten i serie och löparen (den reglerbara mittkontakten på potten) är signal ut.. I varjefall på en enklare volympedal.

En expressionpedal är ingent ting annat än en förlängd potentiometer. Din effektburk oavsett om den kör midi eller analogt skickar ut en kontrollspänning till din expressionpedal och när du använder pedalen så ändrar du späningen som kommer tillbaks till din effektburk sen. Inget konstigt i det. 😏

EDIT: Det står ju t.om i den länk du ger http://www.tubefreak.com/ernie.htm Har du inte läst ens det innan du frågar? 😉

För att förtydliga lite till så infogar jag en snabbritad skiss. Som du ser på skissen så kommer resistansen på utsignalen till din effektburk att ändras då du trampar på volympedalen även om du inte har nån insignal från gitarren, alltså kan en volympedal användas som expressionpedal.

Du ser också hur den funkar som volympedal om du kopplar in gitarren dit.. Ok?

pedal.gif

Trevligt med någon som kan något!

Jodå, jag har läst den men jag vet inte hur en expressionpedal fungerar så det är lite klurigt då. Så du menar alltså att en expressionpedal funkar med en stereotele där en ledare är in och andra ut och det helt enkelt är förändringen som avgör vilket värde ccvärdet blir? för i sådana fall skulle jag ju behöva en insertkabel för att koppla signalen först in genom "in" och tillbaka igen via "out" och därigenom nyttja både in/utgången som alltså sker på samma sätt som en expression fast via en insertkabel och volympedal istället för en stereotele rakt ut?

Ps: Ingen på Estrad eller JAM (gud vad jag inte har respekt för den butiken) hade en någon aning om hur det funkar, så en liten eloge är du värd. Ds.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...