Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej.

Nu har jag fått fram ännu en demo, nr 3, på en låt jag vill få till och försöker få till en bra produktion. Det här är alltså försök nummer 3.

Tyck vad ni vill, ni som vill skriva, så får vi se om ni tycker som jag. Mycket nöje.

Annons
Postat

-Jag hade jobbat mer med panoreringen av gitarrerna, ligger lite i vägen för sången!

-Testa att putta ut huvudkompgitarren lite grand åt sidan, och lägg nr 2 på andra sidan!

-Kanske ett litet körpaket på refrängen?

-Bra jobbat, låter lite Beatelsinspirerat i mina öron, arret är lite monotont, kanske det går att få lite mer skillnad mellan vers och refräng?

-Kanske ha en något smalare panorering av gitarrer på vers och bredare på refräng för att skapa variation och dynamik?

• Tack! 1
Postat
6 timmar sedan sa Henric Svensson:

-Jag hade jobbat mer med panoreringen av gitarrerna, ligger lite i vägen för sången!

-Testa att putta ut huvudkompgitarren lite grand åt sidan, och lägg nr 2 på andra sidan!

-Kanske ett litet körpaket på refrängen?

-Bra jobbat, låter lite Beatelsinspirerat i mina öron, arret är lite monotont, kanske det går att få lite mer skillnad mellan vers och refräng?

-Kanske ha en något smalare panorering av gitarrer på vers och bredare på refräng för att skapa variation och dynamik?

Stort tack för input, uppskattas verkligen. Ja, det här betyder alltså att skriva och komponera en låt är en sak. Att sen arragera samma låt, är en helt annan uppgift. Det är därför vi behöver producenter.

Detta är en övnings låt, så jag ska göra ett försök till att göra den "lyssnings vänlig". Det blir en kul uppgift.

Återigen, tack för konstruktiv input.

• Gilla 1
Postat
Just nu sa DionHarris:

Stort tack för input, uppskattas verkligen. Ja, det här betyder alltså att skriva och komponera en låt är en sak. Att sen arragera samma låt, är en helt annan uppgift. Det är därför vi behöver producenter.

Detta är en övnings låt, så jag ska göra ett försök till att göra den "lyssnings vänlig". Det blir en kul uppgift.

Återigen, tack för konstruktiv input.

-Helt rätt!

-Sen har vi ju det där med tycke och smak, olika personer tycker olika, gäller att hitta den gyllene medelvägen! Samt att noga överväga varje steg i kedjan!

Postat

Bara enkla baskaggeslag på ettan tycker jag skulle funka bättre och lite mindre diskant på allt så du får lite kropp så blir det punkigt och bra. Tycker jag ska man nog tillägga kanske.

• Tack! 1
Postat

Hej.

Återigen, stort tack till alla som skrivit en rad om kommenterat. Nu har jag varit inne i projektet och rattat lite mer.

- Lagt på reverb på sångspåret vilket jag annars aldrig gör.

- Ändrat gitarr ljudet med och ta ner dem lite, gjort ett försök till att tona ner dom ner dom helt enkelt. Japp, de är panorerade.

- Gjort ett försök till att dra ner på överlag diskant.

Lite så har jag gjort. Kanske kan mp3 formatet ställa till det men, här tycker jag att allt återges ganska bra.

Postat
21 minuter sedan sa Henric Svensson:

-Vilken skillnad, klar förbättring i mina öron!

Tack! Ja, så där kan det gå när man "kill your darlings" som det heter.

- Dra ner på gitarrer och reverb på sång.

- Gjorde även små korrigeringar när jag "mastrade" också.

Postat

Lyssnade på version 1 o 2.  Version 2 är oerhört mycket bättre i mina öron. Kul när råd i forumet gör sån skillnad.

Slutfixar?
Mina öron tyckte att mix 2 var ren men lite tuff i högre frekvenserna.
Något som rullar av topparna hade gjort susen.
Sen tror jag att sången hade mått bra av lite kompression för nivåerna som varierar.
En mix bus glue kompressor hade nog inte varit fel heller. Ge ett lite mer sammanhållet sound.
Dessa detaljer kan göra det ännu lite bättre inför mastringen. 
Jag vet inte hur din mix setup ser ut nu. Men det är vad jag hör.

Postat

Mix 2 bättre. Men jag hör ingen hihat (antar att du har en?).

Lite mer rum runt trummorna skulle jag försöka få till, t ex dra upp overhead-mickarna (då får du fram hihten också - men se till att inte cymbaler blir för höga).

Virvel och baskagge behöver lite mer "Kött" dvs lite mer kropp runt mid/low mid.

Lite mer bas i hela mixen skulle jag önska. 

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.