Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej!

Ny komposition i görningen. En halvtung ROCKlåt på svenska. Texten skriven sen förr men bearbetad. Hur låter det? Tar gärna feedback på både arr, mix och framförande. Hur är balansen?

EDIT: Har gjort en del justeringar efter tips från er bland annat. Se inlägg från forumiter längre ner i tråden.

Redigerat av slejnard
ändrade version och mix
  • Gilla 1
Annons
Postat

Trevlig låt och bra gitarrspel. 😊

Tycker det låter bra i nedre frekvenserna men skulle nog vilja öppna upp lite i de övre registren och känns som sången hade behövt lite mer glitter, är det en kondensator du sjunger i? Kan ju vara att mina öron är lite skadade i de övre frekvenserna så det kanske inte är din mix det handlar om 😄

Gitarren i solot vid 2.43 är snygg men kanske kunde sänkas ngn liten db men jag lyssnar inte på så mkt musik med gitarrsolon så det kanske är som det ska vara.

I det stora hela låter det bra 👍

• Tack! 1
Postat

Tack för dina synpunkter Matthew! Ska kolla om det går fixa lite. Jag använder en Neumann (tlm 102 kanske 🤔).

Jag kände själv att den kanske är lite seeeg. Några bpm snabbare skulle inte skada men det är lite sent att ändra och jag orkar nog inte spela om den. Iaf inte i den värmen jag har i musikrummet uppe. 

Postat

Nu har jag hört om ditt norrbotten och jag tycker den verkar vara norrtoppen! Mycket härligt tung-gung när black sabbath möter led zeppelin m pugh på sång.

Det jag spontant reagerade på i en första lyssning i en Iphone är sången i mixen. Sången låter lite som att den ligger ovanpå instrumenten, och inte som en del av dem. Jag tycker mig höra att detta kan bero på att sången har ett annat reverb (mer ER och kortare svans) än instrumenten? Det låter som sångaren står i ett litet rum med hårda väggar, medan instrumentalisterna står i ett större rum som är dämpat?

• Tack! 1
Postat

Ett knep för att limma ihop allt är ju att använda samma reverb för sång o instrument, men ha olika pre-delay till early reflections för sång o instrument.

Sångaren står normalt framför instrumenten. Då når den torra signalen fram fortare till lyssnaren än early, än jämfört med instrumenten, där den torra nästan anländer vid samma tidpunkt som early. Detta gäller speciellt vid större rum där lyssnaren står nära sångaren. Därför ska man väl ha längre pre-delay på sången (typ 30-50ms beroende på rumsstorlek) jämfört med instrumenten.

• Gilla 1
  • Tack! 1
Postat

Bra tips! Kruxet är att jag använder Neural DSP för alla gitarrer och ett helt annat för sången. Kanske skulle kunna prova sätta en instans av det på en bus och skicka sången till den? Kan bli intressant 🤔. Nu göds och frodas idéerna. 🤩

Postat

Ja intressant. Eller så stänger du av reverbet på neural dspn och skickar (send) alla gitarrer till en reverb-buss.

Om man ska ha olika pre-delay för sång o instrument, men samma reverb, behöver du sätta upp två reverb-bussar med likadan reverb-plugg, där enda skillnaden är pre-delayet.

Blir spännande att höra vad detta blir!

• Tack! 1
  • slejnard ändrade titeln till Nejderna Återigen- låtfeedback VERSION 2
Postat
1 timme sedan sa slejnard:

Jag vart så sugen att prova dina Jonatans tips och även Matthew L:s. Så jag trotsade värmen på vindan (PJUUUUUUH, svimmar snart). Även en del annat jox är gjort. Hur låter det nu undrar en nyfiken? 🙂 

I iPad lurar låter det ok!  Det enda jag noterar är i klick o fff..ljud i sången på vissa ord. 

Gillar låten och om jag fick önska, då skulle slutet vara tonat med amp ljudet som bakgrund hela vägen. Det som klipps abrupt nu mot slutet tycker jag du bör kika på. Detaljer, men det är bara detaljer kvar (från vad jag hör i iPad lurar.)

• Tack! 1
Postat

Jag tycker mig höra att sången är mer ihoplimmad med resten nu (lyssnar nu på reverbet, och det i Iphone). Allt känns som de finnes i samma rum Bra!

Kanske lite mycket reverb på sången på vers o brygga (för min smak). Jag skulle automatisera reverb o sänka det några dB, och behåller nivån på ref, för att få en liten kontrast o effekthöjare när refrängen kommer. Kanske samma sak med gitarrerna?

Men en kanonlåt!

• Tack! 1
Postat

Tack återigen Håkan och Jonatan 👍👍. Ska se över detta. Bra tips med reverbet annorlunda på vers och refräng, Jonatan. Kan va värt prova. Angående klickljud kanske är codecen på YouTube. Lyssnar du i högsta kvalitet Håkan? 

Postat
On 2025-07-20 at 19:38 sa slejnard:

Tack återigen Håkan och Jonatan 👍👍. Ska se över detta. Bra tips med reverbet annorlunda på vers och refräng, Jonatan. Kan va värt prova. Angående klickljud kanske är codecen på YouTube. Lyssnar du i högsta kvalitet Håkan? 

Det är nog YouTubes som du säger. Om du inte hör det själv, då kan du bordlägga det.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.