HagmanMusic Postat 2 juli Postat 2 juli Hej alla! Fixade äntligen ihop en egen låt efter nåt år och jag hade behövt lite feedback som sagt 😜 Min låt är väldigt inspirerad av David Guetta & MORTEN's sound! Skulle säga att jag är i slutskedet med bygget på denna låt. All feedback är välkommen! Ha en fortsatt trevlig sommar allihopa! /Hagman 2
Fidden Postat 2 juli Postat 2 juli Hej. Har dålig koll på sån här musik, men tycker det låter helt ok. Några små tankar kan du få: Det låter som det är nån kompressor som gör att allt duckar för något som jag inte hör i låten. Vad sidechainar du på? Vindmätaren på balkongen? 😉 Sen hade det varit coolt med nåt mer ackord, även om det ju blir en perfekt start på dagen om man hittar en rakapparat och/eller tandborste som spelar samma ton som låten. 1
Håkan Ström Postat 2 juli Postat 2 juli Grymt sound! Bra feeling. Tekniskt / mix kan jag inte avgöra vad jag tycker på denna lyssningen. Lyssnar mer i morgon. 1
HagmanMusic Postat 2 juli Trådstartare Postat 2 juli 6 timmar sedan sa Fidden: Hej. Har dålig koll på sån här musik, men tycker det låter helt ok. Några små tankar kan du få: Det låter som det är nån kompressor som gör att allt duckar för något som jag inte hör i låten. Vad sidechainar du på? Vindmätaren på balkongen? 😉 Sen hade det varit coolt med nåt mer ackord, även om det ju blir en perfekt start på dagen om man hittar en rakapparat och/eller tandborste som spelar samma ton som låten. Det kan vara limitern på mastern som orsakar ducken. Det är också ett ackord under.
HagmanMusic Postat 2 juli Trådstartare Postat 2 juli 3 timmar sedan sa Håkan Ström: Grymt sound! Bra feeling. Tekniskt / mix kan jag inte avgöra vad jag tycker på denna lyssningen. Lyssnar mer i morgon. ❤️
Håkan Ström Postat 3 juli Postat 3 juli Om du inte kollat. Kanske är något för dig? https://polyversemusic.com/products/filterverse/
HagmanMusic Postat 3 juli Trådstartare Postat 3 juli 44 minuter sedan sa Håkan Ström: Om du inte kollat. Kanske är något för dig? https://polyversemusic.com/products/filterverse/ den såg faktiskt rätt så nice ut men kan man egentligen inte bara använda en vanlig filter för att få till såna där sounds? Hade du förresten nå mer feedback 😜
Håkan Ström Postat 3 juli Postat 3 juli 2 timmar sedan sa HagmanMusic: den såg faktiskt rätt så nice ut men kan man egentligen inte bara använda en vanlig filter för att få till såna där sounds? Hade du förresten nå mer feedback 😜 Man kan ju prova, men grabbarna bakom polyverse är bäst på sitt område. Pluggen står på min önskelista. Men jag har belagt mig själv med köpförbud ett tag framåt. Ljudet är ganska hårt. Men kanske del av soundet? Jag hade oavsett gärna sett lite bättre separation mellan bas, kick och lägre mellanregister. Jag tror det skulle driva rytmen ännu lite bättre. Det finns det som kallas pultec tricket. Om du har en pultec typ eq. Något du känner till? Posta gärna när låten finns tillgänglig / releasen. 👍 1
HagmanMusic Postat 3 juli Trådstartare Postat 3 juli 2 timmar sedan sa Håkan Ström: Man kan ju prova, men grabbarna bakom polyverse är bäst på sitt område. Pluggen står på min önskelista. Men jag har belagt mig själv med köpförbud ett tag framåt. Ljudet är ganska hårt. Men kanske del av soundet? Jag hade oavsett gärna sett lite bättre separation mellan bas, kick och lägre mellanregister. Jag tror det skulle driva rytmen ännu lite bättre. Det finns det som kallas pultec tricket. Om du har en pultec typ eq. Något du känner till? Posta gärna när låten finns tillgänglig / releasen. 👍 har inte pultec eqn och känner även inte till tricket. du få gärna berätta!
HagmanMusic Postat 3 juli Trådstartare Postat 3 juli On 2025-07-02 at 14:35 sa Fidden: Hej. Har dålig koll på sån här musik, men tycker det låter helt ok. Några små tankar kan du få: Det låter som det är nån kompressor som gör att allt duckar för något som jag inte hör i låten. Vad sidechainar du på? Vindmätaren på balkongen? 😉 Sen hade det varit coolt med nåt mer ackord, även om det ju blir en perfekt start på dagen om man hittar en rakapparat och/eller tandborste som spelar samma ton som låten. tog bort limitern som jag hade nu och la till en annan och de lät så annorlunda av nån anledning. en helt annan färg i mixen! 1
HagmanMusic Postat 3 juli Trådstartare Postat 3 juli (redigerat) On 2025-07-02 at 14:35 sa Fidden: Hej. Har dålig koll på sån här musik, men tycker det låter helt ok. Några små tankar kan du få: Det låter som det är nån kompressor som gör att allt duckar för något som jag inte hör i låten. Vad sidechainar du på? Vindmätaren på balkongen? 😉 Sen hade det varit coolt med nåt mer ackord, även om det ju blir en perfekt start på dagen om man hittar en rakapparat och/eller tandborste som spelar samma ton som låten. när jag ändrade till en annan limiter så tyckte jag basen försvann. de vart inte samma känsla men jag ha hört också att limitern jag använde från början är skit (fruity limiter) jag är helt säker på att de är den som ger den duckande effekten. Grejen är dock att fruity limiter gav en galen bas Redigerat 3 juli av HagmanMusic
Håkan Ström Postat 3 juli Postat 3 juli 4 timmar sedan sa HagmanMusic: har inte pultec eqn och känner även inte till tricket. du få gärna berätta! Det är välkänt för Pultec / pultec replikor/ modelleringar. https://m.youtube.com/results?sp=mAEA&search_query=pultec+trick+bass Men i princip, skapa liknande kurva på vilken eq som helst. Dessutom ett annat icke pultec trick, skopa ur 160ish Hertz med 0,5-1 dB ger bättre separation mellan bas och kick. Jag föreslår faktiskt att du lägger ut stems under ” mixa ” låten tråd. Sen kan du lyssna på vad folk får ihop med sina respektive kunskaper och verktyg. Ger dig en bild på olika sound. Fundera på det. Du beskriver att du använder limiter som ger tryck i basen? 1
HagmanMusic Postat 3 juli Trådstartare Postat 3 juli 4 minuter sedan sa Håkan Ström: Det är välkänt för Pultec / pultec replikor/ modelleringar. https://m.youtube.com/results?sp=mAEA&search_query=pultec+trick+bass Men i princip, skapa liknande kurva på vilken eq som helst. Dessutom ett annat icke pultec trick, skopa ur 160ish Hertz med 0,5-1 dB ger bättre separation mellan bas och kick. Jag föreslår faktiskt att du lägger ut stems under ” mixa ” låten tråd. Sen kan du lyssna på vad folk får ihop med sina respektive kunskaper och verktyg. Ger dig en bild på olika sound. Fundera på det. Du beskriver att du använder limiter som ger tryck i basen? exakt limitern ger tryck
Håkan Ström Postat 3 juli Postat 3 juli Just nu sa HagmanMusic: skopa bort frekvenser i en eq i master busen? Eller i nermixningen, men ja , även i mastern om det behövs. 1
HagmanMusic Postat 3 juli Trådstartare Postat 3 juli 2 minuter sedan sa Håkan Ström: Eller i nermixningen, men ja , även i mastern om det behövs. de är dehär du snacka om?
Håkan Ström Postat 3 juli Postat 3 juli 1 minut sedan sa HagmanMusic: de är dehär du snacka om? Ja , men många har lagt ut liknande, prova det, det funkar oftast. 1
HagmanMusic Postat 3 juli Trådstartare Postat 3 juli 32 minuter sedan sa Håkan Ström: Ja , men många har lagt ut liknande, prova det, det funkar oftast. testade dedär tricket nu men mina öron är helt borta så jag fortsätter imorgon istället 1
HagmanMusic Postat Lördag kl 14:17 Trådstartare Postat Lördag kl 14:17 On 2025-07-03 at 23:16 sa Håkan Ström: Ja , men många har lagt ut liknande, prova det, det funkar oftast. ny version! (har bytt limiter också) 1
Håkan Ström Postat Lördag kl 15:58 Postat Lördag kl 15:58 1 timme sedan sa HagmanMusic: ny version! (har bytt limiter också) Låter bättre i mina öron , men måste lyssna mer i andra mer analytiska system. Jag tror fortfarande , lägg ut stems så folk får mixa den till dig och sen välj en variant du gillar. 1
Fidden Postat Lördag kl 16:03 Postat Lördag kl 16:03 Tror det låter bättre. Upptäckte dessutom vad det var jag uppfattade som spökduckningar. Hörde nämnligen inte den djupa basen i de två lyssningsalternativen jag hade tillgängliga. I studiolurarna hör jag det bättre. Jag höftar lite och påstår att folk som lyssnar på den här typen av musik har gott om bas i sin lyssning, så det är nog inget problem. Tycker att vissa av toms-triaderna dör ut lite snabbt. Typ där i breaker runt 1 minut. Det är nog det enda jag reagerar på, annars guppar huvudet på rätt friskt här. 1
HagmanMusic Postat Lördag kl 16:29 Trådstartare Postat Lördag kl 16:29 30 minuter sedan sa Håkan Ström: Låter bättre i mina öron , men måste lyssna mer i andra mer analytiska system. Jag tror fortfarande , lägg ut stems så folk får mixa den till dig och sen välj en variant du gillar. tack för tipset men vill helst mixa själv och lära mig 1
HagmanMusic Postat Lördag kl 16:32 Trådstartare Postat Lördag kl 16:32 27 minuter sedan sa Fidden: Tror det låter bättre. Upptäckte dessutom vad det var jag uppfattade som spökduckningar. Hörde nämnligen inte den djupa basen i de två lyssningsalternativen jag hade tillgängliga. I studiolurarna hör jag det bättre. Jag höftar lite och påstår att folk som lyssnar på den här typen av musik har gott om bas i sin lyssning, så det är nog inget problem. Tycker att vissa av toms-triaderna dör ut lite snabbt. Typ där i breaker runt 1 minut. Det är nog det enda jag reagerar på, annars guppar huvudet på rätt friskt här. Fattar! Bytte dock limiter nu och tyckte de blev bättre!
HagmanMusic Postat Lördag kl 16:38 Trådstartare Postat Lördag kl 16:38 34 minuter sedan sa Fidden: Tror det låter bättre. Upptäckte dessutom vad det var jag uppfattade som spökduckningar. Hörde nämnligen inte den djupa basen i de två lyssningsalternativen jag hade tillgängliga. I studiolurarna hör jag det bättre. Jag höftar lite och påstår att folk som lyssnar på den här typen av musik har gott om bas i sin lyssning, så det är nog inget problem. Tycker att vissa av toms-triaderna dör ut lite snabbt. Typ där i breaker runt 1 minut. Det är nog det enda jag reagerar på, annars guppar huvudet på rätt friskt här. när du säger att toms-triaderna dör ut snabbt så antar jag att du menar att man tröttnar på dem eller?
Håkan Ström Postat Lördag kl 16:43 Postat Lördag kl 16:43 7 minuter sedan sa HagmanMusic: tack för tipset men vill helst mixa själv och lära mig 🙏 Gissa vad som händer om någon annan mixar din musik? Du lär dig av det också. Men förstår dig, ax till limpa! Jag har massor av supergamla låtar (90-2000-talet) som ligger på DAT som aldrig blivit mastrade. Med det jag vet idag, är det knappast mixat heller. 🙂 Jag ser fram emot tillgång till råkvalitet stem separation om något år och göra något kul med det gamla. 1
Fidden Postat Söndag kl 06:58 Postat Söndag kl 06:58 14 timmar sedan sa HagmanMusic: när du säger att toms-triaderna dör ut snabbt så antar jag att du menar att man tröttnar på dem eller? Nej jag menar att de hade kunnat sjunga lite längre. Tyckte det fanns utrymme för dem att ta lite mer plats. Men det är en smaksak. 1
Jmburenkonstomusik Postat Söndag kl 14:11 Postat Söndag kl 14:11 Kan inget om hur genren ”ska” låta, men tycker det jag hör låter bra och dansvänligt. Bra gjort 👏 1
Håkan Ström Postat Söndag kl 15:27 Postat Söndag kl 15:27 Beroende på hur du vill ha ditt sound, men jag tycker efter flera lyssningar att balansen mellan bas lead och kick är lite off. Prova att bara kör bas och trummor/kick till de sitter klistrade i varandra frekvensmask mässigt sidechaina med compressor o dynamisk eq, sen sätt lead nivån ungefär som på snare. Det låter för mig som att leaden ligger väl högt. När du har det på plats sitter det nog bättre med att rytmerna är en tyngre drivare. Men det är bara mina öron. 1
HagmanMusic Postat Måndag kl 17:37 Trådstartare Postat Måndag kl 17:37 On 2025-07-06 at 16:11 sa Jmburenkonstomusik: Kan inget om hur genren ”ska” låta, men tycker det jag hör låter bra och dansvänligt. Bra gjort 👏 stort tack 😄 1
HagmanMusic Postat Måndag kl 19:29 Trådstartare Postat Måndag kl 19:29 On 2025-07-06 at 17:27 sa Håkan Ström: Beroende på hur du vill ha ditt sound, men jag tycker efter flera lyssningar att balansen mellan bas lead och kick är lite off. Prova att bara kör bas och trummor/kick till de sitter klistrade i varandra frekvensmask mässigt sidechaina med compressor o dynamisk eq, sen sätt lead nivån ungefär som på snare. Det låter för mig som att leaden ligger väl högt. När du har det på plats sitter det nog bättre med att rytmerna är en tyngre drivare. Men det är bara mina öron. är de nåt speciellt ställe du märker av som låter obalans? jag tycker annars att de låter bra själv 😊
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.