Jump to content
Annons
  • 2

Fråga Thomas "Plec" Johansson om mastering, mixning och musikskapande


Fråga

28 svar på denna fråga

Recommended Posts

  • 1
Postat
21 minuter sedan sa Krillesvard:

Tjena Thomas! Jag sitter i båten av att köpa bättre ADDA konvertering än de som är i mitt Audient EVO16 ljudkort. Vad ska man tänka på och kolla efter vid uppgradering av ADDA? Jag hybrid-mixar och mastrar olika genres och projekt regelbundet. 🙂

Hej!

Ja, det där är ett kärt ämne. Har A/B testat många olika AD/DA omvandlare för mastering, mixning och inspelning genom åren. Viktigt att säga tror jag är att kvalitén på AD/DA omvandlingen är inte direkt avgörande för att någon annan ska tycka det man har gjort låter bra eller dåligt – långt ifrån, men det är ändå som med allt annat – i sig kanske en viss komponent inte är avgörande men ser man till att förbättra samtliga små detaljer i ett system så märks det ändå på helheten och att man själv tycker att det låter bra är nästan viktigare i sammanhanget så att man tycker det är kul och inspirerande.

Det är inte så intressant att kolla på specar, det säger inte jättemycket utan man bör försöka testa och lyssna, vilket såklart är oerhört svårt att göra om man har ett stort system..

Ljudkvalitén är en sak och sedan har vi det här med stabilitet och support som är precis lika viktigt. I regel så handlar det alltid om att investera så mycket pengar man känner att man har råd med. Det är en exponentiell kurva helt klart – att upp till en viss prisnivå händer det en del för att sedan dra iväg i pris något oerhört fast man inte vinner jättemycket längre i kvalité.

Man jobbar ju så att det låter bra med de prylarna man har, och allt är relativt, så oavsett vad man kör eller har råd med så anser jag inte att man behöver ha någon form av prylångest över det, utan det är svårt att hitta något idag som är rent av dåligt.

Jag vill ändå påstå att det inte går att läsa sig till vad som är bra eller dåligt utan man måste lyssna sig till det eller fråga andra bra öron man kan lita på om tips.

  • Gilla 1
  • Tack! 1
Annons
  • 0
Postat

Vad har du för arbetssätt vid mix för att säkerställa att basgitarrer, syntbasar med mera hamnar rätt (översättas/translate) i såväl bil, bra hifi-anläggningar samt i monohögtalare liksom i EarPods? 

  • Gilla 2
  • 0
Postat

Hej! Det blir kul detta – alla frågor är välkomna och det finns heller inga dumma frågor. 🙂

  • Gilla 1
  • 0
Postat
2 timmar sedan sa Mikael Wendt:

Vad har du för arbetssätt vid mix för att säkerställa att basgitarrer, syntbasar med mera hamnar rätt (översättas/translate) i såväl bil, bra hifi-anläggningar samt i monohögtalare liksom i EarPods? 

Det finns inga direkta knep här, utan allt vad gäller översättning börjar med bra arrangemang och produktion samt en medvetenhet kring högtalare och frekvenser mm. Det kanske låter lite tråkigt, men i slutändan är det mycket fysikens lagar som bestämmer vad som blir möjligt och många gånger handlar det inte om EQ, kompressorer och annan processing utan att man helt enkelt landat i fel grundljud eller arrangemang, att man behöver köra "kill your darlings"-tricket en del för att få en mix/produktion att fungera. Allt är en prioriteringsfråga.

  • Gilla 1
  • Tack! 1
  • 0
Postat
2 timmar sedan sa Mikael Wendt:

Hur ser din ”typiska” mastering-kedja ut för musik av ett modernt metallband ? 

Om mixen är riktigt bra – en EQ, en clipper och en limiter i den ordningen. 🙂
Är mixen inte bra... då kan vad som helst hända!

  • Gilla 1
  • Haha 2
  • 0
Postat
2 timmar sedan sa Mikael Wendt:

Hur får man värme i en mix utan att det blir för ”boomy”?

Att något blir boomy beror oftast på överdrivna resonanser i lågt mellanregister. Även om något kan låta avrundat i toppen så upplever jag att det inte behöver kännas boomy för det även fast det kan underlätta att balansera upp det med mer definition och topp... men jag hade börjat med att se över vad för element som slåss och interagerar i lågt mellanregsiter/högbas. När man har en stabil och fin lågmid kommer oftast värmen av sig självt, förutsatt att materialet inte sticker iväg i höga frekvenser vilket med fördel en bra de-esser kan lösa.

  • Gilla 1
  • Tack! 1
  • 0
Postat
1 timme sedan sa Håkan Ström:

Djup o separation, placering, dimension i en mix. Vilka typ verktyg använder du vanligen för att få till det?

Volymregel / EQ / Dynamiska processer – för separation och kontrast.
Panoreringsratten för placering.
Dimension = Väldigt mycket olika delayer mer än reverb.. gissar på att jag är runt 80/20 här... 80% delay och 20% reverb.

Effekterna tenderar att fokuseras runt mellanregistret så det varken finns så mycket under 100Hz eller över 4-5k då det lätt börjar bråka med det som behöver tydlighet i mixen annars. Detta bidrar mycket till ökad dimension också då effekter och direktsignal bråkar mindre med varandra och skapar ett tydligare djup.
 

  • Gilla 1
  • 0
Postat

Tjena Thomas! Jag sitter i båten av att köpa bättre ADDA konvertering än de som är i mitt Audient EVO16 ljudkort. Vad ska man tänka på och kolla efter vid uppgradering av ADDA? Jag hybrid-mixar och mastrar olika genres och projekt regelbundet. 🙂

  • 0
Postat
1 timme sedan sa HagmanMusic:

Hej Thomas!

Hur gjorde du för att utvecklas inom mastering, mixning och musikskapande och vad brukar du oftast ha på din master?

 

Mycket övning. 🙂

Viktigaste är att bara göra olika projekt hela tiden och inte fastna på något enstaka. Man utvecklas mycket snabbare av att jobba på många olika saker än att sätta sig med ett enda projekt man vill försöka få "perfekt". Är man i början av karriären är det bästa att erbjuda sina tjänster gratis just för att få träna så mycket som möjligt, det är mycket bättre än att försöka ta betalt för saker och då jobba på färre projekt under tiden man lär sig.

Sedan söka upp så mycket information man kan i ämnet men viktigt tycker jag att se det endast som tips värt att testa och aldrig anta att det folk säger kommer fungera på samma sätt och fungera i den specifika situation man själv är i. Jag vet inte hur många gånger jag varit med om forumtrådar och YouTube videos som lär ut "så här gör man" för att tillslut bli medveten om att de förbilder jag själv har haft gjort i princip helt tvärtom. 😛

Med det sagt är all information som finns därute oftast korrekt men det gäller att skilja på olika situationer, ideal och tillämpning. Det kan verkligen stjälpa utvecklingskurvan att anta att alla andra har rätt istället för att gå på sin egna magkänsla, experimentera och tävla med sig själv.

Släng ett öga på artikeln i Studio, där avslöjar jag en hel del.

  • Gilla 1
  • Tack! 1
  • 0
Postat

Hej Thomas! 🙂

Hur gör du med instrument/röst som saknar de diskantfrekvenser du vill ha? Dvs om du höjer EQ i ett visst diskantområde du vill höja och så händer inget eller det låter bara fult. Har du något goto trick för att skapa diskant?

/Jens

  • 0
Postat
2 timmar sedan sa ostfisk:

Hej Thomas! 🙂

Hur gör du med instrument/röst som saknar de diskantfrekvenser du vill ha? Dvs om du höjer EQ i ett visst diskantområde du vill höja och så händer inget eller det låter bara fult. Har du något goto trick för att skapa diskant?

/Jens

Hej Jens!

Tyvärr är det tråkiga svaret i de flesta situationer – att det helt enkelt skulle gjorts annorlunda/bättre från början. I en perfekt värld behövs ingen mix eller mastering eller bearbetningsprocess efter själva inspelningen.. men där lever vi kanske inte – så i de fall där det saknas material man hade önskat funnits där och man är klar med att svära på själva inspelningen, finns det ganska många jättebra exciters där ute. En exciter genererar övertoner till signalen baserat på materialet som finns. Weiss/Softie släppte en riktigt bra ganska nyligen. Kolla även Ozone Exciter är riktigt bra!

  • 0
Postat

Tjena, Thomas!

Najs att du kunde ställa upp på det här (bra jobbat av Andersson Vogel & co). Studio Forum ligger i en sorts dvala sedan en bra tid tillbaka, och detta kan säkert kicka liv i stället - om än ett tag.

Jag har en enkel fråga som rör den process som rör din "mastring":

Jag utgår lite försiktigt ifrån att du i huvudsak använder externa signalprocessorer. Om du skulle välja en favorit från varje typ - EQ, kompressor, limiter, "saturation", etc - vilka skulle det vara?

Tack på förhand! 

  • 0
Postat
20 minuter sedan sa Valle:

Tjena, Thomas!

Najs att du kunde ställa upp på det här (bra jobbat av Andersson Vogel & co). Studio Forum ligger i en sorts dvala sedan en bra tid tillbaka, och detta kan säkert kicka liv i stället - om än ett tag.

Jag har en enkel fråga som rör den process som rör din "mastring":

Jag utgår lite försiktigt ifrån att du i huvudsak använder externa signalprocessorer. Om du skulle välja en favorit från varje typ - EQ, kompressor, limiter, "saturation", etc - vilka skulle det vara?

Tack på förhand! 

Hejsan!

Om du läser intervjun här på Studio så tar jag upp det att det ändå blir en hel del digital processing för min del, pga hur dagens produktioner ter sig, där digital processing ofta gör bättre nytta än analogt.

EQ - Weiss EQ1 eller MAAT theEQorange
Kompressor - Weiss DS1
Limiter - FabFilter L-2
Saturation - Vertigo VSM-3

  • Gilla 1
  • 0
Postat
2 timmar sedan sa Plec:

Hejsan!

Om du läser intervjun här på Studio så tar jag upp det ...

Heh ... Lite pinsamt för mig där. För att inte tala om avslöjande! 😁 Jag ögnade bara igenom och blev helt salig över din utrustning i bilderna ...

Vertigo VSM var intressant (du nämner dock inte den i intervjun 😉). Hade gissat att du var mer av en Black Box Analog Design kind of guy. Har aldrig testat Vertigo VSM, så då blir det väl att demo:a den nu ...

Tusen tack för svar!

  • 0
Postat
4 timmar sedan sa Valle:

Heh ... Lite pinsamt för mig där. För att inte tala om avslöjande! 😁 Jag ögnade bara igenom och blev helt salig över din utrustning i bilderna ...

Vertigo VSM var intressant (du nämner dock inte den i intervjun 😉). Hade gissat att du var mer av en Black Box Analog Design kind of guy. Har aldrig testat Vertigo VSM, så då blir det väl att demo:a den nu ...

Tusen tack för svar!

Den är också kanon! Det finns så många bra, men VSM3 om jag var tvungen att välja en enda… kanske Inflator också. 

  • Gilla 1
  • 0
Postat

På temat, gör tvärtom. Jag har snöat in lite…på EQ med olika brus som ligger till grund för hur EQ kurvan skapas för bästa möjliga översättning. Jag hör om koncept som ”tyst mixning” etc..
Ett verktyg som jag har haft med mig länge är COS PRO. En hyperEQ upp till 50 band.
Frågan då, har du redan använt liknande EQ? Vad tyckte du?  Eller om du inte använt det,  skulle du kunna tänka dig testa och utvärdera?
https://www.ayaicinc.com/cos-pro
 

  • 0
Postat

Två (lååånga) frågor. Hoppas det är OK.

Jag gör med några undantag rätt mycket själv i/med mina produktioner (rock/country). Dvs jag skriver allt, spelar in eller ”programmerar” alla instrument, lägger alla röster, mixar och färdigställer för release. Rubbet. Lite av en Jeff Lynne-wannabe, alltså. Sedan jag började producera på allvar (1999) har där funnits två hinder jag sällan lyckas kliva över helt tillfredställande, och kanske är det därför som jag till dags dato aldrig uppnått högre nivå än semi-professionell. Dessa hinder är:

1. Kill you darlings
Jag älskar när massor av källor interagerar och skapar stark energi i låtarna. Men, hur bra jag än tycker att jag är på att separera ljudkällorna/frekvenserna, så kan det förstås bli påfrestande att lyssna på (jag tänker mest på slutlyssnaren
, inte så mycket på mig själv). Mitt problem här är att om jag då tar bort den minst viktiga källan, så upplever jag en uppenbar känsla av att där saknas något. Det är sällan jag lyckas komma fram till en kompromiss. Slutresultatet blir då att jag antingen inte är nöjd med låten, eller så blir jag det men på bekostnad av att det blir för tjockt för lyssnaren. (Jag skulle dock inte säga att det låter "grötigt", bara aningen "busy".)

2. Bli färdig (nångång, föffan!)
Mitt mest utdragna projekt hittills tog mig tre(!) år att färdigställa, ett tolvlåtars album. Och då understryker jag att säkert 80% av den tiden var mixning. OK, givetvis tar inte alla mina projekt sådan tid i anspråk, men jag är definitivt inte snabb kan jag lova. När jag väl tycker att
slutmixen är klar och låter den vila några dagar och sedan lyssnar på den, likförbannat upptäcker jag något som jag vill pilla med; någon detalj som jag inbillar mig behöver justera. I dumdristiga fall kanske jag kommer på att ”fan, hade det inte varit coolare om guran spelade såhär istället?” – och så lägger jag helt sonika om fanskapet (eller lägger till). Mixar färdigt. Låter vila. Lyssnar, och finner nya skavanker. Och så håller karusellen på sådär.

Har du några tips till petiga OCD-nördar som jag?

  • 0
Postat
11 timmar sedan sa slejnard:

Har du nån absolut favoritskiva som du upplever som perfekt mastrad? Hur tycker du ljudbilder har förändrats genom årtionden? Jag upplever själv att musiken från inspelningarna på 70-talet gick att urskilja bättre än en del av dagens topplistemusik. 

Kul fråga!

Egentligen är det väldigt svårt att säga "oj, vilken bra mastering på den skivan!". Ett bra exempel är Greg Calbi på Sterling Sound som sa att den platta han fått mest cred för bra mastering på – lät så bra redan när den kom in att han gjorde inget med det förutom att sätta sekvens och editera upp mastern.

Att göra en bra master innebär också att just veta när man inte bör göra något alls (något som alla AI-verktyg har enorma problem med).

Däremot har jag favorit mastringstekniker som jag upplever alltid presterar välljudande material men det behöver inte betyda att de har gjort massor med materialet för det, men de har extremt musikaliska öron. Ted Jensen, Bob Ludwig, George Marino, Vlado Meller.

Inspelningar idag har blivit mer och mer standardiserade, vilket jag tycker är väldigt tråkigt. Alla använder samma samples, splice, vst-instrument, pluggar.. och även fast man använder det på olika sätt så finns det ändå något i grunden som gör att mycket låter väldigt lika.. och när något är lättare att indentifiera på det sättet ju enklare är det för AI att "ersätta".

Om man backar till den hel-analoga tiden, så även fast folk givetvis använde samma utrustning så kunde man ändå höra vart en skiva spelades in, pga akustik, egenheter i analoga prylar och även att det var fokus på mellanregister då 30-70Hz i princip inte existerade som musikaliskt användingsområde.

Det var mer unikt, enklare att identifiera, saker levde sitt egna liv på ett annat sätt. 🙂

  • Tack! 1
  • 0
Postat
11 timmar sedan sa Håkan Ström:

På temat, gör tvärtom. Jag har snöat in lite…på EQ med olika brus som ligger till grund för hur EQ kurvan skapas för bästa möjliga översättning. Jag hör om koncept som ”tyst mixning” etc..
Ett verktyg som jag har haft med mig länge är COS PRO. En hyperEQ upp till 50 band.
Frågan då, har du redan använt liknande EQ? Vad tyckte du?  Eller om du inte använt det,  skulle du kunna tänka dig testa och utvärdera?
https://www.ayaicinc.com/cos-pro
 

Hej!

Ja, det är ett intressant koncept och bygger på det rimliga antagandet att alla system är konstruerade för att återge exempelvis rosa brus, korrekt. Om man då använder sig av en brusprofil för att uppnå maximal översättning är man något på spåren.

Bara ett problem – Det är i slutändan långt ifrån musikaliskt att arbeta på det sättet.

Jag har experimenterat med det i många år och märkte till slut att det blir inga musikaliska och intressanta mixar av att jobba så – plus att när man analyserar andra mixar man tycker är riktigt bra så märker man att de inte är gjorda på det sättet heller. I slutändan faller konceptet pga det... MEN det är ett fantastiskt läroverktyg att jobba på det sättet och enda gången det alls är relevant tycker jag är för att kolla hela mixar. Att göra så på individuella spår fungerar inte alls i ett sammanhang. Det blir i slutändan som att överanvända Soothe, det blir ett platt brus utan karaktär eller musikalisk idé.

  • Gilla 1
  • 0
Postat
57 minuter sedan sa Plec:

Hej!

Ja, det är ett intressant koncept och bygger på det rimliga antagandet att alla system är konstruerade för att återge exempelvis rosa brus, korrekt. Om man då använder sig av en brusprofil för att uppnå maximal översättning är man något på spåren.

Bara ett problem – Det är i slutändan långt ifrån musikaliskt att arbeta på det sättet.

Jag har experimenterat med det i många år och märkte till slut att det blir inga musikaliska och intressanta mixar av att jobba så – plus att när man analyserar andra mixar man tycker är riktigt bra så märker man att de inte är gjorda på det sättet heller. I slutändan faller konceptet pga det... MEN det är ett fantastiskt läroverktyg att jobba på det sättet och enda gången det alls är relevant tycker jag är för att kolla hela mixar. Att göra så på individuella spår fungerar inte alls i ett sammanhang. Det blir i slutändan som att överanvända Soothe, det blir ett platt brus utan karaktär eller musikalisk idé.

Tackar för din erfarenhets baserade take på detta ämne! Jag fortsätter personligen använda dess olika brus punkter som läromedel kring EQ. Men som Glad amatör o newbie till mastring som jag är som blandar jag friskt olika grejer. Ibland inte så bra :)
 

Slänger ut en annan boll, en hårdvara som jag inte har, men har dess mjukvara version. Har du provat? Använder denna redan? Eller åstadkommer effekten på annat sätt? I så fall, utveckla gärna hur.
https://www.mathewlane.com/spacecraft/
Priset är långt utanför min comfortzone. Men du kanske inte ryggar för det om det ger dig ett resultat du kan sälja?

Den eller något som gör likadant eller bättre kommer hamna i en framtida studio hos mig. Jag gillar musik som inte är platt eller spelar ”inne i högtalaren”, om du förstår hur jag menar.

På 90-talet köpte jag in en SRS NuReality Vivid 3D VHT-200 enhet. Det var ren magi för öronen på den tiden. 
Har den kvar och funderar på att göra den till min första extra hårdvara som finns i min lilla studio hörna. Vet inte hur mycket brus den ger eller om det går att filtrera utan att skada ljudet.

  • 0
Postat
1 timme sedan sa Valle:

 

Två (lååånga) frågor. Hoppas det är OK.

Jag gör med några undantag rätt mycket själv i/med mina produktioner (rock/country). Dvs jag skriver allt, spelar in eller ”programmerar” alla instrument, lägger alla röster, mixar och färdigställer för release. Rubbet. Lite av en Jeff Lynne-wannabe, alltså. Sedan jag började producera på allvar (1999) har där funnits två hinder jag sällan lyckas kliva över helt tillfredställande, och kanske är det därför som jag till dags dato aldrig uppnått högre nivå än semi-professionell. Dessa hinder är:

1. Kill you darlings
Jag älskar när massor av källor interagerar och skapar stark energi i låtarna. Men, hur bra jag än tycker att jag är på att separera ljudkällorna/frekvenserna, så kan det förstås bli påfrestande att lyssna på (jag tänker mest på slutlyssnaren
, inte så mycket på mig själv). Mitt problem här är att om jag då tar bort den minst viktiga källan, så upplever jag en uppenbar känsla av att där saknas något. Det är sällan jag lyckas komma fram till en kompromiss. Slutresultatet blir då att jag antingen inte är nöjd med låten, eller så blir jag det men på bekostnad av att det blir för tjockt för lyssnaren. (Jag skulle dock inte säga att det låter "grötigt", bara aningen "busy".)

2. Bli färdig (nångång, föffan!)
Mitt mest utdragna projekt hittills tog mig tre(!) år att färdigställa, ett tolvlåtars album. Och då understryker jag att säkert 80% av den tiden var mixning. OK, givetvis tar inte alla mina projekt sådan tid i anspråk, men jag är definitivt inte snabb kan jag lova. När jag väl tycker att
slutmixen är klar och låter den vila några dagar och sedan lyssnar på den, likförbannat upptäcker jag något som jag vill pilla med; någon detalj som jag inbillar mig behöver justera. I dumdristiga fall kanske jag kommer på att ”fan, hade det inte varit coolare om guran spelade såhär istället?” – och så lägger jag helt sonika om fanskapet (eller lägger till). Mixar färdigt. Låter vila. Lyssnar, och finner nya skavanker. Och så håller karusellen på sådär.

Har du några tips till petiga OCD-nördar som jag?

 

1. Ja, alla ska vi den vägen vandra. 🙂

På ett sätt kan jag tycka att det är inget fel med det, huvudsaken är att du själv är nöjd som artist. Att tänka på vad lyssnaren kommer gilla och att börja prioritera det framför att själv vara nöjd med ett material BÖR inte vara något att eftersträva. En lyssnare ska väl uppskatta dig som artist för att de upptäckt något nytt och unikt med ditt skapande. Att börja anpassa sig till "vad någon annan kommer gilla"- som man ändå inte riktigt kan iom alla lyssnare är olika, blir att man övertänker processen tycker jag. Om det känns fel att göra något mindre busy för att istället prioritera något som kanske översätter bättre och är lättare att smälta vid första anblick, men att det är något med det som känns fel artistiskt så har du ju redan fattat det beslutet och det finns inget där du missar anser jag.

2. Varningsklockan när jag läser det du skriver är att mixningen tar 80% av tiden. Jag anser i det läget att en omvärdering av definitionen mixning verkligen kan hjälpa till. Jag vill påstå att du egentligen aldrig har börjat mixa utan du är fortfarande fast i produktion. När produktionen är klar så bör allt låta typ 80% färdigt innan mixen ens tar vid. Med alla reglar på "0" så är idén att det knappt ska behöva mixas, för om du upplever att du spenderar 80% av tiden på mix så är det för att du inte kunnat släppa produktionen.

Testa när du känner dig "färdig" att bounca ut alla spår precis som om du skulle skickat materialet till någon annan för mix, fast du skickar det till dig själv istället och gör ett nytt projekt/session och importerar alla de spåren dit innan du börjar mixa. Om det känns psykiskt jobbigt att du måste fatta vissa beslut här som du "inte kan gå tillbaks till", så är det bra att öva på detta. 🙂

  • Gilla 2
  • 0
Postat
43 minuter sedan sa Plec:

1. Ja, alla ska vi den vägen vandra. 🙂

På ett sätt kan jag tycka att det är inget fel med det, huvudsaken är att du själv är nöjd som artist. Att tänka på vad lyssnaren kommer gilla och att börja prioritera det framför att själv vara nöjd med ett material BÖR inte vara något att eftersträva. En lyssnare ska väl uppskatta dig som artist för att de upptäckt något nytt och unikt med ditt skapande. Att börja anpassa sig till "vad någon annan kommer gilla"- som man ändå inte riktigt kan iom alla lyssnare är olika, blir att man övertänker processen tycker jag. Om det känns fel att göra något mindre busy för att istället prioritera något som kanske översätter bättre och är lättare att smälta vid första anblick, men att det är något med det som känns fel artistiskt så har du ju redan fattat det beslutet och det finns inget där du missar anser jag.

2. Varningsklockan när jag läser det du skriver är att mixningen tar 80% av tiden. Jag anser i det läget att en omvärdering av definitionen mixning verkligen kan hjälpa till. Jag vill påstå att du egentligen aldrig har börjat mixa utan du är fortfarande fast i produktion. När produktionen är klar så bör allt låta typ 80% färdigt innan mixen ens tar vid. Med alla reglar på "0" så är idén att det knappt ska behöva mixas, för om du upplever att du spenderar 80% av tiden på mix så är det för att du inte kunnat släppa produktionen.

Testa när du känner dig "färdig" att bounca ut alla spår precis som om du skulle skickat materialet till någon annan för mix, fast du skickar det till dig själv istället och gör ett nytt projekt/session och importerar alla de spåren dit innan du börjar mixa. Om det känns psykiskt jobbigt att du måste fatta vissa beslut här som du "inte kan gå tillbaks till", så är det bra att öva på detta. 🙂

 Lysande, Thomas! Tack 🙂

Jag befarar att det där med att öva (på att fatta oåterkalleliga beslut); det tåget har lämnat perrongen för alltid. Jag tror jag började på fel sätt för länge sedan och det har blivit allt för inpräntat och permanent. The damage is done, så att säga 😁

  • 0
Postat (redigerat)
On 2025-07-03 at 21:50 sa Plec:

Hej Jens!

Tyvärr är det tråkiga svaret i de flesta situationer – att det helt enkelt skulle gjorts annorlunda/bättre från början. I en perfekt värld behövs ingen mix eller mastering eller bearbetningsprocess efter själva inspelningen.. 

Hej Thomas!

Kul att du avsätter tid till att dela med dig av dina erfarenheter.

Min erfarenhet är att det i 9 fall av 10, när man åtar sig att mixa andras produktioner är precis så.

Man får som regel flertalet ljudfiler som har fel grundljud.  Jag har sen flera år slutat mixa andras projekt av just det skälet.

Redigerat av Analogfreak

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.