Jump to content
Annons

Baserat på framställningen i hans videos. Skulle du prova hans kurs förutsättningslöst?  

2 röster

1. 1. Skulle du prova hans kurs?

• Ja
      0
    • Nej
      2

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Kunde vi dissekera Andrew Zeleno videos? Låt tråden gå ett år och se vad vi kan lära oss? Vs hur irriterade vi blir på videorna. Jag tror vi har material här för en evighets tråd! 🧵 Jag tror många stänger ner sin input nivå , bara på dialekten, sen kommer stilen o sen kommer, aha, han ritar teknik förklaringar som en 3 åring,  i paint. Sen vill han sälja en ”världsklass kurs”? Men om man ser förbi det, vad säger han? Har han intressant kunskap att förmedla? Jag utmanar alla , inklusive ljudtekniker, lång erfarenhets mixare / masters att gå in här och reagera, kommentera. Bra , mindre bra, rent av dåligt.
https://www.andrewzelenocoursereview.com/videos.php

https://m.youtube.com/@AndrewZeleno1

En reagera på tråd helt enkelt. 
Kommentera. Bra , mindre bra, rent av dåligt.

Redigerat av Håkan Ström
Bra med rättstavat efternamn
  • Håkan Ström ändrade titeln till Kontroversiell, men har han kunskap och kan lära ut? Andrew Zeleno. Vad tycker du?
Annons
Postat (redigerat)

Jag känner till Zeleno. Han är varken eller. Han kan vad den genomsnittserfarne kan. Och medan hans metodik är OK, så är hans pedagogik inte lika OK. Dessutom har han fått en del skit för hur han behandlar sina "studenter".

Han är åt helvete för fokuserad på grafer, kurvor och framförallt sin egen hörseluppfattning – vilket han helt ogenerat vill ge sken av är exceptionellt fantastisk. Hörseluppfattning är ju som alla vet högst individuell vilket i många fall gör Zelenos bedömningar och utlåtanden fullständigt meningslösa för dem (oss) som inte hör/uppfattar ljud som han gör.

Det är lite som jag har skrivit om tidigare: Om du behöver mixa som "någon annan", utan krav på att sätta ett eget signum, då är det bara att leta upp någon videobloggare vars karisma du faller för – men med konsekvensen att du måste "lita på" vad videobloggaren väljer för verktyg åt dig. Vilket kommer att kosta dig massor av tid – eftersom, igen, hörseluppfattning (och i många fall, smak) är högst individuell.

Ljud(mixnings)teknik är annars INTE särskilt svårt. Det är komplext, men inte svårt. Och har man lust att lägga ner en extra timme eller två på sina favoritpluggar och förkovra sig i dess "hur och varför", så anser jag att vi så småningom inte bara uppnår de målen vi själva har satt, utan även kan utnyttja våra skills när som helst vi ställs inför ett uppdrag att producera något bra, för både oss själv och andra.

OK, ska man inte lära sig av de mer erfarna? Jo, för fan! Självklart. Men för din egen skull och din egen hälsa, välj i sådant fall någon "mentor" som så långt det bara går kommer närmast din egen vision av vad som gör en bra produktion (ofrivilligt rim, där). Zeleno är inte en av dem. Han är på tok för snäv och insnöad i sin egen inbillade förträfflighet.

(Vill man för övrigt lära sig av någon som verkligen har höga skills vad gäller såväl metodik som pedagogik, så rekommenderar jag Dan Worrall alla dagar i veckan. Men det hör förstås inte till tråden.) 

Redigerat av Valle
  • Gilla 3
Postat

”Han kan vad den genomsnittserfarne kan.”

Den var ändå ett bra citat. För enligt hans sida.

https://www.andrewzelenocredits.com

Bra om det kan diskuteras från öppna spjäll.

”Ljud(mixnings)teknik är annars INTE särskilt svårt. Det är komplext, men inte svårt.”

Om det säger Andrew att med kunskap först och sen verktyg så är det kunskapen som är grunden att stå på. Han säger upprepade gånger att han utbildar från ett ljudingenjörs perspektiv.
Möjligen därav grafer o bilder , ritas / används frekvent?

Postat

Det där Worral, Jag satt och såg alla videos tänkte på just dialekten / rösten. Om den hade varit amerikansk eller brittisk? Hade gått att översätta med AI o videorna hade nog nått ut på ett annat sätt?

Postat
13 timmar sedan sa Håkan Ström:

”Ljud(mixnings)teknik är annars INTE särskilt svårt. Det är komplext, men inte svårt.”

Om det säger Andrew att med kunskap först och sen verktyg så är det kunskapen som är grunden att stå på. Han säger upprepade gånger att han utbildar från ett ljudingenjörs perspektiv.
Möjligen därav grafer o bilder , ritas / används frekvent?

Det är ungefär vad jag också säger och upprepar hela tiden. Det är vad alla borde säga och anamma. Vill du jobba oberoende och otvunget, så är det kunskap och fördjupning i första hand som gäller.

Som sagt ovan, Zeleno är OK, men bara ännu en fisk i havet av självutnämnda experter. Han övertygar i alla fall inte mig. Inte helt och hållet.

13 timmar sedan sa Håkan Ström:

Det där Worral, Jag satt och såg alla videos tänkte på just dialekten / rösten. Om den hade varit amerikansk eller brittisk? Hade gått att översätta med AI o videorna hade nog nått ut på ett annat sätt?

Worrall är britt. Eller vad menar du?

Jag tror dessutom inte att Worralls ambitioner är att bli världens främsta ljudteknikuniversitet på YouTube. Han är mer av en professionell ljudtekniker och testare/marknadsförare av inte helt okända pluggtillverkare som till exempel FabFilter. Han publicerar när han har tid och lust. Oavsett, hans publicerade material är inte bara utbildande, utan även en sorts "reality check". Det är fantastiskt hur ofta han lyckats sätta besserwissrar på plats genom att ta kål på branschmyter. För att inte tala om vilket inflytande han har på pluggtillverkare. Ett (roligt) exempel är REAPERs egen kompressor ReaComp. I över tio år hade pluggen ett antal tekniska designdefekter som inte direkt gjorde pluggen obrukbar, men den genererade inte helt det resultat som förväntades av den gängse inställningen/konfigurationen. INGEN hade noterat detta, inte ens "experterna" på allehanda forum och namnkunniga tidskrifter. Och så kom där en liten testvideo från Dan Worrall ... och vips, så blev ReaComp en kick-ass kompressor.

(Worrall är för övrigt en flitig REAPER-användare. Självklart, säger jag ... 🙂 )

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.