Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat
On 2025-11-17 at 07:06 sa Håkan Ström:

Den klipper / tonar ut för snabbt i de sista sekunderna, åtminstone i videon. I övrigt. Ser fram emot att ut och fiska i sommar! (Skit att det är vinter på väg..)

Tack för uppmärksamheten. Har inte tänkt på detta själv. Funderar på att kanske ha med den här på en kommande EP. Måste bara ha några fler låtar som ännu är ogjorda. 

Jag ser också fram emot fisket i sommar! 😊 

• Gilla 1
  • 4 veckor senare...
Annons
Postat (redigerat)

Fixat lite till i enlighet med vad ni tycker och jag håller med. Nu blev de mer luft. Vad tycker ni? Jag låter den gamla vara kvar ett tag som jämförelse.
Här är den nya!

Redigerat av slejnard
Ändrade version
Postat

Elgitarr solot skulle kanske temporärt rida uppåt och ersätta nivån man har vant sig vid från rösten? 

Låten är mycket skiva nu.

Har varit en otrolig resa att följa låten från första versionen.

• Tack! 1
Postat

Led Zeppelin-versionen av "Jag går och fiskar". Nivåerna är väl rätt bra, antar jag. Reagerar inte på något.  

• Tack! 1
Postat
16 timmar sedan sa slejnard:

Tack Discipuli! Menar du upp lite i volym? Eller sång ner?  Ska kolla det 👍️.

Roligt att du gillar resan. Har dämpat och skalat bort några gitarrer då de skapade mer gröt än tillförde. 😊

Ja, upp volym, var det jag menade.Som solo skulle det tillföra mer dynamik och energi i solot om det kliver fram där. Det kan nog göras på olika sätt. Dels volym, men även genom subtil automation på kompressor o eq.

• Tack! 1
Postat

Hm skumt men jag tycker att det låter olika här jämfört med på youtube faktiskt. När jag laddar hem en snutt av den och kör den genom Davinci Resolve med - 2,4 db vid ca 440 och 2200 så blir den lite mjukare på nåt sätt även om den då har gått genom några steg från originalet på youtube. Resolve har bra ljud och programmet  används ju på Hollywood proffs videos så det går att lita på. Kort sagt skitsvårt att säga men så här lång låter det bra. Personligen är jag ingen fan av "klickig" baskagge och där är nåt ooigt med basen men det kan lika gärna vara min lyssning som suger.

• Tack! 1
Postat
10 timmar sedan sa slejnard:

Tack för er input Erik, Discipuli och Dylfnert. Det känns lite som att sången måste ner nån dB och bäddas in i musiken bättre och kanske solot upp då ett snäpp.

En reflektion, Att bädda in just sångaren i musiken är ett genre val, klassiskt för genre som exempelvis rock. Men absolut inte ett krav. En kreativ valmöjlighet. Läser man om det så gjordes det en gång i tiden för att återspegla hur en lokalinspelning mixas / uppfattas i publikens öron. Ett aktivt kreativt mix val som man kan bryta eller följa.

• Gilla 1
Postat
18 minuter sedan sa slejnard:

Jo precis så Discipuli. Gjorde en mix och la på SC. Ljudet blir generellt sämre där om man inte har pro. Här har jag lite mer effekt på sången och har höjt volymen på solot. Blev det bättre?

I mina öron , ja, Solot tar mer sin plats.

• Tack! 1
Postat
11 timmar sedan sa slejnard:

Tack disci. Jag brukar faktiskt mastra/slutmixa direkt i projektet. Om det inte är en EP eller album och jag vill ha liknande sound på låtarna. Bra punkter du tar upp! 👍

jag tyckte också sidan var riktigt detaljerad faktiskt. Så den fick bokmärkas.

Det kan vara bra att besluta från efter mix bounce, ett nytt projekt, nya CPU krafter... om man skall göra en stem eller stereo master. Jag har börjar göra det för att det bryter tankebanorna från mixning till mastring för mig. Men med stem separationer och liknande verktyg håller det också på att förändra hela mastrings processen. 

För gjorde jag allt i ett, som du nämner,  men CPU börjar tryta i en lite äldre maskin, men i allt mer "sofistikerade" mix processer/instrument på Ultra kvalitet läge etc..,tuggar CPU något galet.. och då hjälper det med en två / tre delad process för mig i alla fall. Livet var lätt med min MacPro 12 core 96GB minne, inget till en början som en kom i närheten att få den att svettas. Men med tiden, peakade den också. I9 10 core iMac 64MB får klara sig ett tag till. Men den börjar bli akterseglad av M chippen. Gammal, precis som jag.

• Gilla 1

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.