Jump to content
Annons
  • 0

Fråga

Postat

Jag undrar hur det finns så mycket talang som finns här på Studio, men inte kan höras? Istället får vi serverat bajsmackor från radions och public service redaktörsval eller låtar som det betalas för att spelas i radion... Ok, jag kanske skriver en gnutta i affekt nu, men det finns verkligen så många bra musiker och musik gömt här på studio. 

Känns som att något behöver göras åt detta , eller?

Tack för ordet.

6 svar på denna fråga

Recommended Posts

• 0
Postat (redigerat)
4 timmar sedan sa Håkan Ström:

Jag undrar hur det finns så mycket talang som finns här på Studio, men inte kan höras? Istället får vi serverat bajsmackor från radions och public service redaktörsval eller låtar som det betalas för att spelas i radion... Ok, jag kanske skriver en gnutta i affekt nu, men det finns verkligen så många bra musiker och musik gömt här på studio. 

Tack för ordet.

Det skickas nog in ganska många "bajsmackor" till Public Service också.

Man måste förstå att de inte kan publicera sånt som inte håller.

Redigerat av Analogfreak
Annons
  • 0
Postat
On 2025-04-28 at 00:39 sa Håkan Ström:

Tack för ordet.

Vet inte om jag riktigt delar din chock.

Du besvarar din egen frågeställning redan i andra meningen. Och nu är jag överhuvudtaget inget fan av Public Service, men det är snarare de som gör vad de kan för att rimligen jämna ut utbudet så att det tillfredsställer den större massan snarare än den lilla. Kommersiell radio spelar vad upphovsrättsinnehavarna anmodar dem att spela genom att – som du själv påpekar – betala allehanda radiostationer. Dessa stationer har inga genuina redaktörsval eller "våra favoriter", utan utbudet baseras på vad bolagens/artisternas "val". Det är därför som de är något så in i helvete repetitiva, för att inte tala om snäva.

Det handlar om att (som artist) marknadsföra sig. Det spelar ingen roll hur fantastisk du är som låtskrivare – något som alltid har varit fallet, men mer idag än någonsin. Om du inte jobbar även för/med marknadsföring av din talang och förmåga händer inget. Motsatsen är få förunnat. Och ytterligare några s.k. talanger är gåtor som kommer att dö med universums kollaps.

Om man vill bli "hörd", men inte orkar eller inte vet hur man ska marknadsföra sig, då får man vända sig till och fjäska för bolag/managers och hoppas på att de finner en intressant nog för att de ska slösa sin dyrbara tid på ens artisteri.

Och du har rätt: vi är en samling skitduktiga musiker/låtskrivare här på forumet. Men många av oss är lata. Jag är en av dem. Både skitduktig och lat då – och ödmjuk.

Visste du förresten att Tim Bergling var en medlem här på Studio Forum?

• Gilla 1
  • 0
Postat
On 2025-05-05 at 17:32 sa Valle:

Vet inte om jag riktigt delar din chock.

Du besvarar din egen frågeställning redan i andra meningen. Och nu är jag överhuvudtaget inget fan av Public Service, men det är snarare de som gör vad de kan för att rimligen jämna ut utbudet så att det tillfredsställer den större massan snarare än den lilla. Kommersiell radio spelar vad upphovsrättsinnehavarna anmodar dem att spela genom att – som du själv påpekar – betala allehanda radiostationer. Dessa stationer har inga genuina redaktörsval eller "våra favoriter", utan utbudet baseras på vad bolagens/artisternas "val". Det är därför som de är något så in i helvete repetitiva, för att inte tala om snäva.

Det handlar om att (som artist) marknadsföra sig. Det spelar ingen roll hur fantastisk du är som låtskrivare – något som alltid har varit fallet, men mer idag än någonsin. Om du inte jobbar även för/med marknadsföring av din talang och förmåga händer inget. Motsatsen är få förunnat. Och ytterligare några s.k. talanger är gåtor som kommer att dö med universums kollaps.

Om man vill bli "hörd", men inte orkar eller inte vet hur man ska marknadsföra sig, då får man vända sig till och fjäska för bolag/managers och hoppas på att de finner en intressant nog för att de ska slösa sin dyrbara tid på ens artisteri.

Och du har rätt: vi är en samling skitduktiga musiker/låtskrivare här på forumet. Men många av oss är lata. Jag är en av dem. Både skitduktig och lat då – och ödmjuk.

Visste du förresten att Tim Bergling var en medlem här på Studio Forum?

lat o ödmjuk. Det beskriver nog ganska många. Skitduktig blir man inte om man är lat. Faktum.

Ja det där med att marknadsföra sig, ännu lite mer komplicerat.
Men om marknadsplatsen inte är öppen för nytt att nå ut då blir det inte direkt lättare.

Nej visste inte om Tim o studio forum. 

• 0
Postat
2 timmar sedan sa Håkan Ström:

Skitduktig blir man inte om man är lat. Faktum.

Tänk om Valle har drängar så att han faktisk kan vara lat och skitduktig. Du ska inte vara för snabb att döma ut honom! 

Kaffe på det

smileys-coffee-810335.gif.gif.3b5ee2d0590ffcd1e21050a9aeb11719.gif

• 0
Postat
10 timmar sedan sa Håkan Ström:

Skitduktig blir man inte om man är lat. Faktum.

Jodå, man kan vara skitduktig och ändå lat. Däremot är det svårt att bli skitkänd om man är lat.

10 timmar sedan sa Håkan Ström:

Men om marknadsplatsen inte är öppen för nytt att nå ut då blir det inte direkt lättare.

Marknaden var inte öppen för Bruce Springsteen heller. Tills han bestämde sig för att den skulle vara det. Och det visar att om du verkligen vill, så kan du bli hur stor som helst, hur kasst du än sjunger ...

• 0
Postat
8 timmar sedan sa Analogfreak:

Tänk om Valle har drängar så att han faktisk kan vara lat och skitduktig. Du ska inte vara för snabb att döma ut honom! 

Kaffe på det

smileys-coffee-810335.gif.gif.3b5ee2d0590ffcd1e21050a9aeb11719.gif

Jag är min egen dräng. En skitduktig sådan. Och ödmjuk.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.