Jump to content
Annons

Question

Posted

Jag har sidechainat en kick med en syntbas från Nexus. Nexusbasen går plant nästan hela tiden. 
Utöver det har jag en mullrig 808 som slår in på vart fjärde kickslag. 

Kan jag sidechaina samma kick även med 808:an utan att det blir några problem?
Jag kör i FL Studio och använder Fruity Limiter för sidechaining.

2 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted (edited)

Förstår jag dig rätt, det är den första kicken du vill "sänka" volymen på?

Jag har typ aldrig sysslat med sidechain då det inte passar min musik. Men brukar det inte vara basen man vill sänka för att kicken skall bli tydligare och bettet tightare och mer "pumpande"

Om jag fattat fel och det är basarna som skall sänkas så ja det är klart att du kan skicka kicken som sidechain slutet till flera mottagare (dina limiters) Men om bas två bara kommer in vart fjärde taktslag är det inte bara sänka volymen på den basen?

Edited by frithiof
Annons
  • 0
Posted
On 2025-04-19 at 12:43 sa frithiof:

Förstår jag dig rätt, det är den första kicken du vill "sänka" volymen på?

Jag har typ aldrig sysslat med sidechain då det inte passar min musik. Men brukar det inte vara basen man vill sänka för att kicken skall bli tydligare och bettet tightare och mer "pumpande"

Om jag fattat fel och det är busarna som skall sänkas så ja det är klart att du kan skicka kicken som sidechain slutet till flera mottagare (dina limiters) Men om bas två bara kommer in vart fjärde taktslag är det inte bara sänka volymen på den basen?

Ja, det är nog bara jag som inte är van vid att uttrycka mig i nya termer. 🙂
Det är basen jag vill ska ducka för kicken.

Du hade rätt, det var bara att sänka 808:an. 
Tack för svar.