Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Vid mixning och kanske mastring, finns det några frekvenser man skall särskilt kika på kring att få ett soft, för öronen angenämt ljud, men inte offra klarheten för totalen på de respektive eq banden?  

Annons
Postat

Jag kan absolut uppleva att man skär i vissa frekvensområden oftare än andra. Men jag vill inte gå så långt som att säga att man skulle kunna göra en lista över specifika frekvenser som alltid är bra att skära.

Rätt ofta tror jag att anledningen till att man vill skära vissa toner är att de distar på ett obehagligt sätt, det vill säga att de har fula och omusikaliska övertoner. Så då behöver man ju spåra upp övertonerna också för att bli av med det fula.

  • Gilla 1
Postat
20 timmar sedan sa Henrik Andersson Vogel:

Jag kan absolut uppleva att man skär i vissa frekvensområden oftare än andra. Men jag vill inte gå så långt som att säga att man skulle kunna göra en lista över specifika frekvenser som alltid är bra att skära.

Rätt ofta tror jag att anledningen till att man vill skära vissa toner är att de distar på ett obehagligt sätt, det vill säga att de har fula och omusikaliska övertoner. Så då behöver man ju spåra upp övertonerna också för att bli av med det fula.

Det hade varit intressant om du med din kunskap kunde kika på att förklara i lekmanna termer vad Menno menar med Universal mixing och vad COS och  Mix Monolith gör. Jag har sett video efter video om det och det är svårt ändå. Det seglar för förbi mig som en motorbåt stundvis...

Just det här med frekvenser som bara "noise" , vitt, rosa och brunt samt några fasta lufs regler etc..
Det skulle behöva ett par artiklar minst..jag tänkte du kanske är intresserad av något som definitivt bryter normen av metoder att mixa o "EQa". Bland annat sånt som att skära ljudet hit och dit. Känns lite som att lära sig ett helt nytt sätt att tänk om mixning. men kanske för att jag inte vet så mycket om det traditionella heller så känns detta intressant trots dess tekniska aspekter. 🙂
https://www.youtube.com/watch?v=bEVb4vaIJfY
https://www.youtube.com/watch?v=1Rfw-tXVDjQ
https://www.youtube.com/watch?v=ZlnYnLwbHKI

  • 1 månad senare...
Postat
On 2025-04-08 at 17:43 sa Håkan Ström:

Det hade varit intressant om du med din kunskap kunde kika på att förklara i lekmanna termer vad Menno menar med Universal mixing och vad COS och  Mix Monolith gör. Jag har sett video efter video om det och det är svårt ändå. Det seglar för förbi mig som en motorbåt stundvis...

Just det här med frekvenser som bara "noise" , vitt, rosa och brunt samt några fasta lufs regler etc..
Det skulle behöva ett par artiklar minst..jag tänkte du kanske är intresserad av något som definitivt bryter normen av metoder att mixa o "EQa". Bland annat sånt som att skära ljudet hit och dit. Känns lite som att lära sig ett helt nytt sätt att tänk om mixning. men kanske för att jag inte vet så mycket om det traditionella heller så känns detta intressant trots dess tekniska aspekter. 🙂

 

 

Johns Assistans gav oss ovärderlig hjälp med ansökan och förklarade allt om assistansersättning. Utan deras stöd hade vi aldrig klarat processen – de visste exakt vad som krävdes och gjorde allt mycket enklare.

Absolut, jag känner igen mig i det du beskriver – det är verkligen som ett helt nytt tankesätt! Det tog mig ett tag att greppa Universal Mixing och hur Mix Monolith och COS interagerar, men när man ser det som att man formar ett ljudlandskap där varje frekvens får sin plats, blir det tydligare.

Postat
On 2025-04-07 at 16:34 sa Håkan Ström:

Vid mixning och kanske mastring, finns det några frekvenser man skall särskilt kika på kring att få ett soft, för öronen angenämt ljud, men inte offra klarheten för totalen på de respektive eq banden?  

Jag ber om att få bjuda på ett extraordinärt tråkigt svar:

  • Se till att originalkällan (det du spelar in) låter så bra som möjligt i det avseendet att det inte tjuter i dina öron eller på annat sätt får dig att grimasera av förfäran. (Tänk exempelvis på att en kass sång – eller kasst inspelad sång – kommer att vara kisskass genom hela mixen, via "mastring", till leverans.) Om du har oturen att vara någon som tar över mixningen efter inspelningen, då behöver du postprocessa tills det låter som det ska.
     
  • Fundera på tidigt stadium i vilka respektive frekvensområden dina källor har sina mest aktiva stunder. Ju fler källor som slåss om samma frekvensområde, desto större helvete när det är dags att få det att låta balanserat, eftersom du kommer att bygga upp en enorm energi i dessa frekvensområden/partier. Jag tror många kallar det här steget för "arrangemang".
     
  • Våga skita i high-passing (low-cut).
     
  • EQ är inte alltid lösningen på ett frekvens-problem hos en enskild källa. Ibland är det så skitenkelt som att man bara behöver sänka/höja volymen.
     
  • Lägg inte så stor fokus på sub-bas eller "air", utan lägg prio på att midrange låter bra. Om man lyckas här, så är nästans hela ljudbilden klar.

Med ovan i beaktande kan jag garantera att justeringarna man behöver gör vid slutmix (eller "mastring" som mång väljer att kalla det) är löjligt minimala. Och man hör direkt var och om det behövs en justering.

Sedan är jag också av den uppfattningen att om man behöver göra för stora justeringar på helheten (master-EQ), då har det gått åt helvete långt innan någonstans i kedjan.

Som sagt, ett extraordinärt tråkigt svar.

 

 

 

  • Gilla 3
Postat
2 timmar sedan sa simka:

Absolut, jag känner igen mig i det du beskriver – det är verkligen som ett helt nytt tankesätt! Det tog mig ett tag att greppa Universal Mixing och hur Mix Monolith och COS interagerar, men när man ser det som att man formar ett ljudlandskap där varje frekvens får sin plats, blir det tydligare.

Så det finns en till! 🙂 

 

Jag har börjat med att bygga egna guider. Med olika val för punkterna. Det är magi när man får till det. Man hör dock inte sanningen med obehandlat rum eller hörlurar utan frekvens korrigering. Men när man har något av det, då blir det lättare att göra bättre guider med förtroende. Inte på tyst mixningsnivå än på ett tag.

Men använda det som kreativ ljud eq är hur kul som helst. Browsa guider från vad som helst på ett syntljud exempelvis o höra, spännande vad som kan komma fram.

Lägga upp en tråd för oss med COS o Monolith? Så kan vi lära av varandra?
 

Jag förbeställde den kommande pluggen.

Postat
2 timmar sedan sa Valle:

Jag ber om att få bjuda på ett extraordinärt tråkigt svar:

  • Se till att originalkällan (det du spelar in) låter så bra som möjligt i det avseendet att det inte tjuter i dina öron eller på annat sätt får dig att grimasera av förfäran. (Tänk exempelvis på att en kass sång – eller kasst inspelad sång – kommer att vara kisskass genom hela mixen, via "mastring", till leverans.) Om du har oturen att vara någon som tar över mixningen efter inspelningen, då behöver du postprocessa tills det låter som det ska.
     
  • Fundera på tidigt stadium i vilka respektive frekvensområden dina källor har sina mest aktiva stunder. Ju fler källor som slåss om samma frekvensområde, desto större helvete när det är dags att få det att låta balanserat, eftersom du kommer att bygga upp en enorm energi i dessa frekvensområden/partier. Jag tror många kallar det här steget för "arrangemang".
     
  • Våga skita i high-passing (low-cut).
     
  • EQ är inte alltid lösningen på ett frekvens-problem hos en enskild källa. Ibland är det så skitenkelt som att man bara behöver sänka/höja volymen.
     
  • Lägg inte så stor fokus på sub-bas eller "air", utan lägg prio på att midrange låter bra. Om man lyckas här, så är nästans hela ljudbilden klar.

Med ovan i beaktande kan jag garantera att justeringarna man behöver gör vid slutmix (eller "mastring" som mång väljer att kalla det) är löjligt minimala. Och man hör direkt var och om det behövs en justering.

Sedan är jag också av den uppfattningen att om man behöver göra för stora justeringar på helheten (master-EQ), då har det gått åt helvete långt innan någonstans i kedjan.

Som sagt, ett extraordinärt tråkigt svar.

 

 

 

”om man behöver göra för stora justeringar på helheten (master-EQ), då har det gått åt helvete långt innan någonstans i kedjan.”
 

Ord att leva efter! 

Postat (redigerat)

Mix Monolith är alltså automatisk gain staging? Har jag förstått det rätt?

Den sätter nivån rätt oxå? 

Vilket fusk! 😄

(Skojar bara) 

Redigerat av Neosus
Postat
2 minuter sedan sa Neosus:

Mix Monolith är alltså automatisk gain staging? Har jag förstått det rätt?

Den sätter nivån rätt oxå? 

Vilket fusk! 😄

(Skojar bara) 

Då måste man ju eq:a rätt då så att pluggen fattar vilken nivå den ska sätta?

Ja, ni får skapa en egen tråd för det här! 😄

Postat

Ljud är väldigt komplext och är mer onfattande än bara frekvenser, dynamik och nivåer. Om man har använt mindre lämpade mikrofoner och micpres för det enskilda ändamålet i kombination med fel mickplacering  går det inte att rädda med EQ i efterhand. 
 

Det finns inga pluggar som räddar för ändamålet felaktiga signalkedjor.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.