Jump to content
Annons

En liten pop/rock låt som handlar om ett mycket allvarligt ämne för mig...


Recommended Posts

Hej, ny här och hoppas att jag kan börja lägga ner mer tid och lära mig saker här och skriva mer låtar, än och slösa bort tiden på den skiten jag kämpat länge emot. Ni förstår vad det handlar om, när ni får reda på vad låten heter. Eftersom jag är helt självlärd så vet jag inte riktigt vad man skall göra för och få det och låta proffsigare, det jag vet är att min sångröst inte är den bästa och jag har inte lärt mig autotune och jag kan inte riktigt ta i när jag sjunger för jag bor i en lyhörd lägenhet.

Sen låter "gitarrsolot" skit också men jag gjorde låten under en riktigt mörk tid och jag ville verkligen göra den då.

Vad skulle man kunnat gjort mer för och få det och låta bättre? Jag har bara någon dålig mic, visserligen en bra gitarr, ett klaviatur och Logic, hade varit kul och få feedback från folk som kan det här, för det kan inte jag... Låten heter Fuck Heroin, i regret every day, my first date with you...

https://www.youtube.com/watch?v=OTJHojoWsU4

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

jag gillade låten, solot var inte illa alls. Tycker rösten låter lite Iggy ibland, så man kan ju lyssna hur hans röst mixas. Är inget pro precis, men jag tänkte på det där fredagstipset att ändra eq.n i reverbet till att hålla sig över 700hz skulle hjälpa till att hålla basen nere och få rösten att sitta bättre i mixen. Och så kompression, som jag själv aldrig förstått mig på..tack för lyssningen!

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan sa DLEMusic:

jag gillade låten, solot var inte illa alls. Tycker rösten låter lite Iggy ibland, så man kan ju lyssna hur hans röst mixas. Är inget pro precis, men jag tänkte på det där fredagstipset att ändra eq.n i reverbet till att hålla sig över 700hz skulle hjälpa till att hålla basen nere och få rösten att sitta bättre i mixen. Och så kompression, som jag själv aldrig förstått mig på..tack för lyssningen!

Det är jag som skall tacka!=) Jag skall tänka på det du skrev, men jag vet egentligen inte vad jag gör när jag håller på och "rattar" med reverbet och kompression och sånt, jag  brukar mest använda något som redan är förinställt och sen bara ändra lite för och känna att det är lite mer "mitt" ljud än det som finns i logic. 

Jag behöver läsa på mycket mer, hade varit kul och veta vad man gör, just nu spelar jag bara in och sen lägger på något av dom förinställda pluginsen.  Så teori är nog något jag behöver satsa på. Tack för svar!

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Hej! Jag har med hört låten ,dock bara i mobilen, men kom fort fram till att reverb är det alldeles för mycket av.

Tänk lite så här! Reverb tar plats i en mix. Den lägger sig liksom på allt inspelat material när man fläskar på så, vilket i sin tur gör att det inte låter så proffsigt utan bara grötigt. Så bort med det!

och börja om med att lyssna, behöver allt dränkas i reverb eller kanske lite på gitarren i början och sen när sången börjar så sänker man reverbet på gitarren, just bara för det inte ska ta plats i en mix utan ge plats till andra instrument mm. Och man kanske inte behöver reverb på rösten utan ett kort delay eller kanske inget alls, för att  rummet du sjunger i stort och inte dämpat, det finns många möjligheter bara man lyssnar på hur låten låter innan man lägger på effekter och tror att låten blir fetare av detta.

Lyssna tex på AC/DC , inte mycket reverb eller effekter där inte ,förutom dist och EQ / compresson , men det låter fett, mao. less is more.

Och det primära du vill är ju förmedla sången och melodin eller hur, och alla  har vi varit där i reverbträsket så du är inte ensam om det. Så det är bara till att prova dig fram tills det låter bra.🙂

Lycka till!

 

Link to comment
Dela på andra sajter

19 minuter sedan sa kardo:

Hej! Jag har med hört låten ,dock bara i mobilen, men kom fort fram till att reverb är det alldeles för mycket av.

Tänk lite så här! Reverb tar plats i en mix. Den lägger sig liksom på allt inspelat material när man fläskar på så, vilket i sin tur gör att det inte låter så proffsigt utan bara grötigt. Så bort med det!

och börja om med att lyssna, behöver allt dränkas i reverb eller kanske lite på gitarren i början och sen när sången börjar så sänker man reverbet på gitarren, just bara för det inte ska ta plats i en mix utan ge plats till andra instrument mm. Och man kanske inte behöver reverb på rösten utan ett kort delay eller kanske inget alls, för att  rummet du sjunger i stort och inte dämpat, det finns många möjligheter bara man lyssnar på hur låten låter innan man lägger på effekter och tror att låten blir fetare av detta.

Lyssna tex på AC/DC , inte mycket reverb eller effekter där inte ,förutom dist och EQ / compresson , men det låter fett, mao. less is more.

Och det primära du vill är ju förmedla sången och melodin eller hur, och alla  har vi varit där i reverbträsket så du är inte ensam om det. Så det är bara till att prova dig fram tills det låter bra.🙂

Lycka till!

 

Hej, tack för input, jo jag kan hålla med att det är mycket reverb, men använder det för och typ dölja saker så på något sett få det och låta bättre än vad det är. Men för personer som kan det här så går det inte och lura 😃 

Jag kommer ha lite tid över om några dagar och skall då nog göra om hela låten och verkligen tänka efter vad jag lägger på för effekter.

Jag har fruktansvärt svårt och verkligen göra färdigt låtar, så efter ett tag börjar jag slarva bara för att bli färdig och så börjar jag på något nytt projekt, så jag har mängder av låtar som bara är halvfärdiga. 

Tack igen, alltid kul och höra vad andra säger och kritik är bara välkommet för då man lär sig grejer.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...