Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag kom just hem ifrån ett judteknikerjobb på en musikal och det har nu slått mig med viss bestörtning att jag är lite förtappad på området inom el-lära och högtalarsystem.

Jag skulle behöva hjälp med att hitta material som bearbetar begrepp som "Ohm, impedans, jordfel, "nolla", säkringar, ampere volt och watt, skotersafari, slutsteg, fas fasfel och motfas, högtalarens anatomi, koppla rätt osv osv...

Så att jag kan läsa in mig på området!

böcker, forum, tidningar...?

MVH/Erik

Annons
Postat

Jag är själv lite sugen på att ge mig in på djupet där också. Min plånbok är lite tunn nu för tillfället så böcker har jag inte råd med. Finns någon bra information på nätet? Svenska helst?

Postat

Biblioteket brukar ju va en enkel och billig källa till böcker annars... 😄 Har upptäckt att de ofta har mer än man tror, även om jag inte kollat efter just böcker i ellära.

Postat

Biblioteket Rules...

Som sagt, finns oftaste otroligt mycket mer än vad man tror. Vissa ämnesområden har visserligen ett bäst-före-datum och vissa böcker på bibblan har passerat dessa datum för länge sedan men börja med att sondera terrängen där.

Lycka till

Postat

haha, nej jag har inte läst någon form av el-lära alls, så jag kan nog ingenting! man byggde väl några små teknik-el-spex-prylar i 9an, men nu går jag 2a året på musikgymnasiet och här får vi inte lära oss något inom imrådet ellära. Jag ska spana in boktipset och söka en sväng på bibblan så kanske jag hittar något intressant.

/U=RxI

Postat (redigerat)
Om du står ut med engelska så är Hyper Physics en bra sida. Bättre med svenska jag vet men detta är det enda alternativet jag vet som inte dykt upp. =]

Hehe, killen som har konstruerat den här sidan borde få något form av diplom för hans mindmapping...vilket jävla spindelnät 🙂

Tack för tips!

Redigerat av Dawnage
denton (oregistrerad)
Postat

Här är en sida som tar upp det mesta, på engelska dock

Colomar

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.