ErikP120 Postat 13 maj 2005 Postat 13 maj 2005 Jag kom just hem ifrån ett judteknikerjobb på en musikal och det har nu slått mig med viss bestörtning att jag är lite förtappad på området inom el-lära och högtalarsystem. Jag skulle behöva hjälp med att hitta material som bearbetar begrepp som "Ohm, impedans, jordfel, "nolla", säkringar, ampere volt och watt, skotersafari, slutsteg, fas fasfel och motfas, högtalarens anatomi, koppla rätt osv osv... Så att jag kan läsa in mig på området! böcker, forum, tidningar...? MVH/Erik
Ken Kängström Postat 13 maj 2005 Postat 13 maj 2005 Jag är själv lite sugen på att ge mig in på djupet där också. Min plånbok är lite tunn nu för tillfället så böcker har jag inte råd med. Finns någon bra information på nätet? Svenska helst?
Procedomani Postat 13 maj 2005 Postat 13 maj 2005 Hos Backes finns en del information. Mestadels relaterat till bilstereo. /H
android Postat 13 maj 2005 Postat 13 maj 2005 Biblioteket brukar ju va en enkel och billig källa till böcker annars... 😄 Har upptäckt att de ofta har mer än man tror, även om jag inte kollat efter just böcker i ellära.
Smart Cat Postat 13 maj 2005 Postat 13 maj 2005 Biblioteket Rules... Som sagt, finns oftaste otroligt mycket mer än vad man tror. Vissa ämnesområden har visserligen ett bäst-före-datum och vissa böcker på bibblan har passerat dessa datum för länge sedan men börja med att sondera terrängen där. Lycka till
kirtaphus Postat 13 maj 2005 Postat 13 maj 2005 hittade en billig bok om ellära för 195:- http://hem.brfsodrahamn.se/jerry_grahn/bocker.htm Vet inte hur dina förkunskaper är?? kanske till och med boken ovan blir för svår? om man inte ens vet hur man räknar ut volt och ampere!! En allmän formel är U=RxI U=spänning volt R=resistans ohm I=ström Ampere
ErikP120 Postat 18 maj 2005 Trådstartare Postat 18 maj 2005 haha, nej jag har inte läst någon form av el-lära alls, så jag kan nog ingenting! man byggde väl några små teknik-el-spex-prylar i 9an, men nu går jag 2a året på musikgymnasiet och här får vi inte lära oss något inom imrådet ellära. Jag ska spana in boktipset och söka en sväng på bibblan så kanske jag hittar något intressant. /U=RxI
Per_a_55 Postat 18 maj 2005 Postat 18 maj 2005 (redigerat) Några små länkar som kan ge en del baskunskaper kanske? Ohms lag Lite mer Ohms lag Lite ellära Mer ellära Ellära igen Inget uttömmande, men några korn kan man ju snappa upp. edit: som vanligt var det min stavning Redigerat 18 maj 2005 av Per_a_55
Murdock Postat 19 maj 2005 Postat 19 maj 2005 Om du står ut med engelska så är Hyper Physics en bra sida. Bättre med svenska jag vet men detta är det enda alternativet jag vet som inte dykt upp. =]
ErikP120 Postat 21 maj 2005 Trådstartare Postat 21 maj 2005 (redigerat) Murdock sa: Om du står ut med engelska så är Hyper Physics en bra sida. Bättre med svenska jag vet men detta är det enda alternativet jag vet som inte dykt upp. =] Hehe, killen som har konstruerat den här sidan borde få något form av diplom för hans mindmapping...vilket jävla spindelnät 🙂 Tack för tips! Redigerat 21 maj 2005 av Dawnage
denton (oregistrerad) Postat 21 maj 2005 Postat 21 maj 2005 Här är en sida som tar upp det mesta, på engelska dock Colomar
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.