Jump to content
Annons
  • 0

Problem med Garageband


Nicklas Rahmner

Fråga

Hej!

Jag har fått lite problem med mitt Garageband. Använder ljudkort Focusrite Scarlett. För några dagar sedan hördes ett märkligt ljud (i Garageband) när jag pluggade in såväl gitarrer som mikrofonen. Fick även upp ett felmeddelande som sa att det uppstått ett fel mellan Garageband och ljudkortet. Startade om datorn och då försvann det märkliga ljudet. Men – därefter kom istället ett knastrande ljud i Garageband, både när jag skulle spela in nya spår och när jag lyssnade på inspelningar sedan tidigare (dvs. som gjorts innan det där felmeddelandet dök upp).

Funderade på om ljudkortet gått sönder, men verkar inte så. Använder ibland Studio One också, och där har det inte varit några problem. I Garageband räcker det nu att jag bara går in i programmet och spelar upp ett projekt (utan att ens ha ljudkortet insatt), för att knastrandet ska komma.

Har en gammal Macbook Air från 2012. Inte senaste versionen av varken macOS eller Garageband, och kan heller inte uppdatera mer. Vet inte om detta kan vara problemet? Eller – har ni några andra tankar? 😊

Redigerat av Nicklas Rahmner
Link to comment
Dela på andra sajter

2 svar på denna fråga

Recommended Posts

  • 0

Kommer knastret på samma ställe när du spelar upp låten och låter det typ exakt lika varje gång?

Kommer knastret med om du gör om filen till en aiff?

Är det nåt speciell plugg eller ton/not som triggar det?

Har inget förslag till orsak/lösning, utan det är bara lösa undringar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • 0

Alla fel, problem, buggar etc. som uppstår (eller levereras) med Appleprodukter (jag har tre) löste ju Apple för gott för länge sen.

KÖP EN NY APPLEPRODUKT! 

Det finns ingen som vet hur produkter äldre än två år interagerar med nyare produkter

OCH APPLE BRYR SIG INTE!

men du får väl göra som jag sen inköpet av en MacbookPro 13" 2017

FÖRLITA DIG PÅ FANBOYS på YouTube. Ibland har de förslag som inte inbegriper nya produkter.

2012 års MB är det flera som har ett gott öga till har jag noterat. Men inga av dem har varit musikproducenter... För tre år sen köpte jag en MacMini M1. Överlägsen MBP:n fr 2017.

GOOD LUCK WITH THAT som Tim Apple ev. sa

 

 

Screenshot 2023-04-09 at 17.22.01.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...