Jump to content
Annons

Hur komma in i musikbranschen ?


Ghorille (oregistrerad)

Recommended Posts

Ghorille (oregistrerad)

Jag har några funderingar kring hur musikbranschen fungerar. Jag har genom föreläsningar fått bra koll på de olika verksamheterna men undrar några saker.

Vi utgår från att jag spelar i ett helt band som är helt independent, med ca 900 följare. Vi har grunderna, hemsida, närvaro på sociala medier, EP på Spotify, videos på Youtube spelar ca en gång i månaden på lokala arra

Målbilden är inte att bli megastora, utan att marknadsföra oss inom genren, spela på några festivaler på sommaren, agera förband, kanske göra någon kortare turné.
Har förstått att detta inte är möjligt utan att samverka med musikbranschens olika element.

Hur ser den första kontakten ut ? Börjar man med kontakt med skivbolag/musikbolag, manager, bokningsbolag, pr-byrå ?? Om vi förutsätter att vi inte blir kontaktade, vilken part är bäst förutsättningar att själv kontakta ?


Behövs alla delarna eller har man någon som helst nytta av att endast använda sig av en eller ett par av funktionerna ?

Vilken ekonomisk insats förväntas vanligtvis från artisten själv ?

Hur stort engagemang förväntas från artisten/bandet för att bolagen ska vara intresserade av att jobba med ett projekt ? Brukar det formuleras i t ex antal gig årligen ? Förstår att artister idag är långt ifrån livegna då de ofta har vanliga jobb och familj att förhålla sig till. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har du sett den här ? - SVT Vetenskapens Värld om framgång ...

https://www.svtplay.se/video/36726219/vetenskapens-varld/vetenskapens-varld-sasong-35-avsnitt-6?id=8vyy2po

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att man börjar i fel ände om man fokuserar på "hur", istället för att göra det man tycker om och låta saker och ting falla sig naturligt.
Risken finns annars att man börjar anpassa sig efter vad man tror ger ett skivkontrakt och vad målgruppen vill ha. Men det som inte kommer från hjärtat brukar i längden bli skit.

Sen undrar jag om ni själva vet vad ni vill om ni inte vill bli "megastora, men gärna förband".
Vilket band har som mål att bli "förband"?

Att promota sin musik via sociala medier, hemsidor etc, är ju en självklarhet. Men att trycka upp det i ansiktet på folk gör inte att dom tycker bättre om musiken.
Den dagen ni gör DEN låten som fångar folks intresse så kommer ni inte behöva kämpa så mycket mer.
Men tills dess - gör er grej. Ha kul, följ hjärtat och anpassa er inte ett skit.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ghorille (oregistrerad)
On 2022-09-29 at 05:27 sa HomerJSimpsson:

 

Har du sett den här ? - SVT Vetenskapens Värld om framgång ...

https://www.svtplay.se/video/36726219/vetenskapens-varld/vetenskapens-varld-sasong-35-avsnitt-6?id=8vyy2po

 

Tack för tipset ! Den är nog rätt spot on ....

Redigerat av Ghorille
Link to comment
Dela på andra sajter

Ghorille (oregistrerad)
36 minuter sedan sa ninjaZkills:

Jag tror att man börjar i fel ände om man fokuserar på "hur", istället för att göra det man tycker om och låta saker och ting falla sig naturligt.
Risken finns annars att man börjar anpassa sig efter vad man tror ger ett skivkontrakt och vad målgruppen vill ha. Men det som inte kommer från hjärtat brukar i längden bli skit.

Sen undrar jag om ni själva vet vad ni vill om ni inte vill bli "megastora, men gärna förband".
Vilket band har som mål att bli "förband"?

Att promota sin musik via sociala medier, hemsidor etc, är ju en självklarhet. Men att trycka upp det i ansiktet på folk gör inte att dom tycker bättre om musiken.
Den dagen ni gör DEN låten som fångar folks intresse så kommer ni inte behöva kämpa så mycket mer.
Men tills dess - gör er grej. Ha kul, följ hjärtat och anpassa er inte ett skit.

Förstår hur du menar ..

Jag tror tyvärr att det är precis den här typen av resonemang som leder till orealistiska förväntningar och i förlängningen psykisk ohälsa bland musikutövare.

Jag har sett folk i min närhet "göra sin grej" i minst 10 års tid utan något som helst resultat, medan andra kommer från ingenstans och når ett visst mått av framgång ganska snabbt. Skillnaden är i samtliga fall att de senare haft hjälp från musikbranschens olika tjänster, medan de tidigare vart helt fristående och promotat sin musik själva.

Så jag tror det är bra att definiera vad man vill ska hända genom att "låta saker och ting falla sig naturligt".

Att tro att det ska hända av sig självt enbart för att man skapar "den låten" tror jag är naivt.

Jag är nästan helt säker på att det finns andra vägar än att "få ett skivkontrakt". Jag ser hela tiden akter som har PR-hjälp som garanterat inte spelar nog ofta för att ha den typen av deal.

Att vara förband är väl ett rätt så konkret och realistiskt mål. Som inte är ovanligt bland "up and coming" artister.

Jag tror ärligt talat myten om artister som "skiter i vad bolagen tycker" och "gör allt själva" är ett PR-trick eller en nisch, må så vara att de kanske har eller inte längre har ett kontrakt med ett majorbolag, men nog har de garanterat hjälp med PR, annars hade vi känt till dem överhuvudtaget ..

 

Redigerat av Ghorille
Link to comment
Dela på andra sajter

22 minuter sedan sa Ghorille:

Förstår hur du menar ..

Jag tror tyvärr att det är precis den här typen av resonemang som leder till orealistiska förväntningar och i förlängningen psykisk ohälsa bland musikutövare.

Jag har sett folk i min närhet "göra sin grej" i minst 10 års tid utan något som helst resultat, medan andra kommer från ingenstans och når ett visst mått av framgång ganska snabbt. Skillnaden är i samtliga fall att de senare haft hjälp från musikbranschens olika tjänster, medan de tidigare vart helt fristående och promotat sin musik själva.

Så jag tror det är bra att definiera vad man vill ska hända genom att "låta saker och ting falla sig naturligt".

Att tro att det ska hända av sig självt enbart för att man skapar "den låten" tror jag är naivt.

Jag är nästan helt säker på att det finns andra vägar än att "få ett skivkontrakt". Jag ser hela tiden akter som har PR-hjälp som garanterat inte spelar nog ofta för att ha den typen av deal.

Att vara förband är väl ett rätt så konkret och realistiskt mål. Som inte är ovanligt bland "up and coming" artister.

Jag tror ärligt talat myten om artister som "skiter i vad bolagen tycker" och "gör allt själva" är ett PR-trick eller en nisch, må så vara att de kanske har eller inte längre har ett kontrakt med ett majorbolag, men nog har de garanterat hjälp med PR, annars hade vi känt till dem överhuvudtaget ..

 

Jag menar inte att vara otrevlig eller nedlåtande, ber om ursäkt om det verkat så.

Gör man sin grej i 10 år utan att komma nånvart så är det förmodligen inte tillräckligt bra. Det är ingen garanti att komma nånvart bara för att man kan spela.
Å andra sidan känner jag dom som skulle kunna ta plats i vilket band som helst i världen, men nöjer sig gladeligen med att plinka hemma i vardagsrummet eller på nån form av festival ute i skogen med sina polare.
Idag går det väldigt fort med sociala medier och det krävs inte mycket för att över en natt få blickarna mot sig.
Nu var det några år sedan men jag har själv varit med om det.

Men att promota sig själv och ta hjälp av alla tjänster som finns idag är en självklarhet, där håller jag med dig.
Vad jag menar är att utan DEN låten (eller låtarna) så finns det inte mycket för skivbolag, PR-studios etc att gå på.
Självklart så löses inte saker och ting av sig självt bara för att man gjort en låt. Men ni måste börja där och sen ta det vidare. Jag menar, vad spelar PR för roll om om ni gör musik folk ändå inte lyssnar på? (Nu säger jag inte att det är så, ett exempel)
Att låta saker och ting falla sig naturligt är att göra sånt ni själva tycker om, sen kommer folket och ger feedback, sen kommer resten... Under tiden gör man såklart det man kan för att synas osv.

Ja, ni får såklart sträva vart ni vill. Bara jag som inte gillar tanken på att spela andrafiol. 😉

Jag tror att ni mår bäst av att göra det själva. Till en början.
Jag känner en del musiker som haft skivkontrakt och majoriteten avråder från det. Mest krav som ska uppfyllas och dom har som mest gått plus minus noll på det.

En snubbe som tatuerar mig spelar i ett band som i skrivande stund är på turné i USA och agerar förband åt självaste In Flames.
I somras var dom på turné i Europa och jag frågade om dom tjänade något. "Nää, men jag betalade inget iaf".
Och dom är förband åt In Flames. 🤷‍♂️
Men det är nog skillnad om skivbolag etc söker upp Er.

Hur som helst, jag önskar Er all lycka till i framtiden!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ghorille (oregistrerad)
1 timme sedan sa ninjaZkills:

Jag menar inte att vara otrevlig eller nedlåtande, ber om ursäkt om det verkat så.

Gör man sin grej i 10 år utan att komma nånvart så är det förmodligen inte tillräckligt bra. Det är ingen garanti att komma nånvart bara för att man kan spela.
Å andra sidan känner jag dom som skulle kunna ta plats i vilket band som helst i världen, men nöjer sig gladeligen med att plinka hemma i vardagsrummet eller på nån form av festival ute i skogen med sina polare.
Idag går det väldigt fort med sociala medier och det krävs inte mycket för att över en natt få blickarna mot sig.
Nu var det några år sedan men jag har själv varit med om det.

Men att promota sig själv och ta hjälp av alla tjänster som finns idag är en självklarhet, där håller jag med dig.
Vad jag menar är att utan DEN låten (eller låtarna) så finns det inte mycket för skivbolag, PR-studios etc att gå på.
Självklart så löses inte saker och ting av sig självt bara för att man gjort en låt. Men ni måste börja där och sen ta det vidare. Jag menar, vad spelar PR för roll om om ni gör musik folk ändå inte lyssnar på? (Nu säger jag inte att det är så, ett exempel)
Att låta saker och ting falla sig naturligt är att göra sånt ni själva tycker om, sen kommer folket och ger feedback, sen kommer resten... Under tiden gör man såklart det man kan för att synas osv.

Ja, ni får såklart sträva vart ni vill. Bara jag som inte gillar tanken på att spela andrafiol. 😉

Jag tror att ni mår bäst av att göra det själva. Till en början.
Jag känner en del musiker som haft skivkontrakt och majoriteten avråder från det. Mest krav som ska uppfyllas och dom har som mest gått plus minus noll på det.

En snubbe som tatuerar mig spelar i ett band som i skrivande stund är på turné i USA och agerar förband åt självaste In Flames.
I somras var dom på turné i Europa och jag frågade om dom tjänade något. "Nää, men jag betalade inget iaf".
Och dom är förband åt In Flames. 🤷‍♂️
Men det är nog skillnad om skivbolag etc söker upp Er.

Hur som helst, jag önskar Er all lycka till i framtiden!

Nejnej jag uppfattar dig inte alls som otrevlig.

Självklart går det att utöva musik med viss framgång som helt fristående, det brukar gå bra att bli bokad på kommunens arr, spelas på lokala radiostationen, bli recenserad i lokala tidningen osv. Vilket ger en känsla av att något är på gång och en viss omsättning av pengar, men det ena leder sällan till det andra på det sätt man kunde förvänta sig.

Men enligt min erfarenhet tar det tvärstopp om man försöker bli omnämnd i kvällspress eller musikblogg, eller vill bli bokad på en festival (då menar jag inte Studiefrämjandets Nemis-scen) och inte har något bokningsbolag eller PR-hjälp. Med enstaka undantag såklart.

Jag håller med dig om att ett tradionellt skivkontrakt förmodligen inte är något att önska sig.

Jag är helt säker på att jag vet ett flertal akter med stöd från musikbranschens olika funktioner som inte har kontrakt med majorbolag. 

Jag tror att det finns andra sätt att medverka i branschen och det är det jag vill lära mig genom den här tråden, genom att ställa ett antal konkreta frågor. Som du väljer att svepande avfärda som irrelevanta.

Jag har också hört historien många gånger om metalband som turnerar som förband utan förtjänst, det förvånar mig inte det minsta. Det är nog en fråga om tillgång och efterfrågan, det saknas knappast kandidater och helt ärligt är det inte en dålig deal för bandet heller, PR-värdet i ett sådant upplägg är nog rätt stort.

 

 

 

Redigerat av Ghorille
Link to comment
Dela på andra sajter

Ghorille (oregistrerad)
12 minuter sedan sa Spctro:

It's simple, you work hard, you collaborate with others, that creates a backlog of work, eventually you end up working with professionals who did the same thing. The music business is not special, its just a business like any other, you need to prove that you can do something, if you can and there's a demand for that, you get paid. So do something your good at, that's also in demand.

At that point, by whom will we get pain and when happens at that point which makes them pay you ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ghorille (oregistrerad)
11 minuter sedan sa Spctro:

I'll give you an example.

If you want to be a mix engineer you should get so good at mixing that people will pay you for it.

If you start a zero, then you need to start work on learning your trade, that means:'

1. You try to learn everything about that trade.
2. You find people to collaborate with, you will end up mixing stuff for free.
3. You keep doing that until the people around you say 'wow that's a great mix'.
4. You need to go to all the events that other aspiring mix engineers go to.
5. Never be shy, you must ask in order to get. If you meet a new band, say to them 'You guy's sound great', 'I wanna mix one of your songs'.
6. If your good at mixing you will eventually have a backlog of songs you are proud of, even if they are by the bottom 99.95% of artists, because only a tiniest fraction of those artist are famous.
7. You need to be patient, this could at take some years.

Finally you have your backlog, you have some reputation you know some people in the business,
now you can get paid.

I know that, I'm a full time sound engineer.

You generally don't need PR services for building any other business, so that's not a great comparison.

You need recognition from a larger public to get business as a band or an artist, which you don't need as a mix engineer, you basically just need skills and some relationships.

Redigerat av Ghorille
Link to comment
Dela på andra sajter

Ghorille (oregistrerad)
1 timme sedan sa Spctro:

The opposite is true, most of what is a business is, is marketing/perception and some PR, that's the story, you want people to buy into .

If your in a band or a solo musician, it's just a business. Throwing money at the problem won't work. You need to be creative and different. Find people who compliment your skills, you need to find channels that can get you out there.

Only work and chipping away at the problem will help.

The truth is, nobody will do this for you, you have to do it yourself, you have to be driven and have a plan, basically that's what business is.

Would you please give me some examples of artists who have achieved success without any external help, and also describe in what ways they're successful?

Besides, you only need to look at PR businesses websites and their portfolios to see that they play a crucial roll in artists achieving various levels 8f success.

Redigerat av Ghorille
Link to comment
Dela på andra sajter

Ghorille (oregistrerad)
11 minuter sedan sa Spctro:

I don't think you read my reply properly,  you said,

"You generally don't need PR services for building any other business, so that's not a great comparison."

and I said,

"The opposite is true, most of what is a business is, is marketing/perception and some PR, that's the story, you want people to buy into.", in other word all businesses need that.

Why would I give you "examples of artists who have achieved success without any external help.", when
that is clearly not what I'm saying.

Why ask for advice, when clearly don't want it, just a waste of energy.

 

 

 

I'm asking how to connect with the music business and get help with PR, and you're basically telling me to just do my thing and work hard ?

 

Still you admit that some PR is needed.

 

Are the connections just gonna magically appear while I'm working hard ? I'm sure they could, but it would more effecient if you know what your're looking for, that's why I'm asking. 

Redigerat av Ghorille
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...