Jump to content
Annons

Firewirestrul


Brynolf

Recommended Posts

Jag har alltid haft ett litet brus i min ljudkedja, och jag har antagit att det har varit grafikkortet som spökar. Detta eftersom bruset förändras en smula så fort något händer på skärmen, exempelvis när jag öppnar nya fönster.

Idag upptäckte jag dock att bruset blir mycket svagare när jag drar ut firewire-anslutningen till min externa hårddisk. Det finns kvar, och beter sig som förut, men det blir bra mycket mindre hörbart. Jag har kikat runt på IRQ-adresser (ljudkortet har 16, firewirekoret har 11), och provat hit och dit med andra sladdar och liknande. Om hårddisken sitter i firewire-ingången, men strömkabeln inte sitter i, så tillför disken inget brus. Det måste med andra ord vara nån liten elektron som kommer och skriker...

Vad göra? Meka med jorden? Sätta disken på en annan propp? Byta PCI-plats på nåt? Vad tror ni?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det klassiska är väl att du kollar in att du har dom senaste drivisarna för

FW-kortet. Om du har fler än en port, har du testat på den andra ?

En annan variant är (beroende på vad du har för burk) att uppgradera BIOS,

eller kollar igenom inställnigarna för PCI, eller annat man kan disejbla och som

inte behövs.

Betr grafiken, har du testat 256 färger eller mindre upplösning på skärmen ?

Hur mår FW kabeln ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...