Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag började med en ATARI 1040 och en MC-500 en gång i tiden 😉 , men jag har varit borta ifrån aktivt spelande ett antal år… Nu undrar jag så här…

Jag sitter och jobbar med Cubase SX och MI4 som ljudkort på PC, en ganska klassisk uppsättning skulle jag tro.

Jag skulle gärna vilja få ut, låt säja 16-24 kanaler tillbaka i mixerbordet för att kunna lägga effekter jobba mer fritt etc.

Jag jobbar mest med syntar men också mycket med analoga instrument.

Vad är en bra lösning på att få ur audiospåren till en mixer, och ev kostnad? 😉

Hälsningar, Lasse

Annons
Postat

Ett ljudkort med 24 in/ut är vad du behöver och då rekommenderar jag Motus 24 i/o Länk

priset ligger runt 18 000 kr nytt men du kan säkert hitta det beggat för lite mindre

har själv använt det tillsammans med ett Soundtracs-bord och det har fungerat klanderfritt och med mycket bra ljudkvalitet

Postat

Ok, Tack för ett himla snabbt svar...

Jag tyckte även om svaret, för att jag tänker så här: (Vet inte om jag tänker rätt)

Jag vill kunna editera allt i samma program på samma ställe, till exempel Cubase, därför köper jag inte en extern hd/digital bandare... Nu tänker jag närmast på arr, klippa & klistra osv, slutmix blir på mixerbordet förutom ev soft-syntar och andra plugins som man kanske vill ändra...

Så tänker jag... Jag tycker det är logiskt men jag vet inte om det är "rätt" 😏

Tack igen...

PS: Jag var ute och kikade lite efter Motus 24 i/o och hittade några för 8-11 000

Det verkar verkligen helrätt...

Postat

Du tänker helt rätt!

eftersom Motu-kortet inte har några egna preamps så är ett inlinebord av bra kvalitet en perfekt lösning. Sen är det bara att börja löda och sen har man sig en väldigt trevlig inspelningstation där man blandar det bästa mellan digital och analog teknik 😲

lycka till med allt!

/Micke

Postat

Ok, Kanon...

Nu fick jag äntligen lite vatten på min kvarn att skaffa mixer oxå... Man har ju liksom missat att sitta bakom rattarna... 😄😛

Puno Hvala Merci

Postat

Om man inte har väldigt gott om pengar, men gillar att jobba analogt, så är ett tips att skaffa sig någon typ av digital kontrollyta, som påminner mycket i utseende och hantering om ett analogt mixerbord, men all ljudhantering sker fortfarande inne i datorn.

Ex:

http://www.mackie.com/products/mcu/index.html

http://www.tascam.com/Products/FW-1884.html

http://www.behringer.com/BCF2000/index.cfm?lang=ENG

http://www.behringer.com/DDX3216/index.cfm?lang=ENG

http://www.cmlabs.net/motormate.html

Finns tonvis med liknande produkter, detta är bara några exempel.

Postat

Den verkliga anledningen till att jag undrar är att jag vill ha möjlighet att välja, en slags ”konstnärlig frihet” skulle man nog kunna säja.

Att inte behöva låsa sej vid 2 audiospår åt gången, man vill ha fördelarna med all den nya tekniken men inte låta den styra vad jag vill skapa och hur.

Jag vill att grunden i låtidén måste få styra och utvecklas

Man har ofta lite gamla burkar och instrument man jobbat med länge och blir en del av ens "sound" som man vill få in i sitt ”inspelningssystem”.

Samtidigt så vill man ha ett smidigt sätt att redigera/editera allt ifrån samma burk.

Det är därför det är himla intressant att höra vad ni tycker på forumet.

JJRockford – Jag har kikat lite på det där… Men kan inte säja att bara en kontroll yta kan lösa det, däremot så vore nog det och en analog mixer tillsammans med ett avancerat ljudkort en bra lösning för att kunna arbeta effektivt i studion…

Hälsningar, Lilleman

Postat (redigerat)
JJRockford – Jag har kikat lite på det där… Men kan inte säja att bara en kontroll yta kan lösa det, däremot så vore nog det och en analog mixer tillsammans med ett avancerat ljudkort en bra lösning för att kunna arbeta effektivt i studion…

Jag menar givetvis i mitt fall... Det såg ut som om jag sågade JJRockford, det var inte alls min mening. Jag ber om ursäkt...

Jag tror att det kan vara en kanonlösning för många, men inte bara en sån i mitt fall...

Ha D

Redigerat av Lilleman
Postat

Hmm.

Det finns fördelar och nackdelar med olika lösningar.

Jag tror att idag finns det en hel del personer som arbetar helt och hållet "i burken". Om du ändå skall investera i ljudkort och mixerbord, kanske det kan vara värt att ta en titt på att arbeta med en professionell kontrollyta (några är nämnda ovan). Kostnaden kan mycket väl bli i samma storleksordning. På en sådan så rör sig reglarna efter de inspelade volymkurvorna mm. Vill man ändra något är det bara att "fånga" regeln och ändra. Ändringen finns sedan inspelad (som en volymkurva) och kan ändras tills man är helt nöjd.

En finess är att det är enkelt att lägga en mix åt sidan och jobba med en annan ett tag. Eller att efter några veckor gå tillbaka och fixa till det där som tar lite tid att lyssna in sig på. Att ställa tillbaka en analog uppsättning till där man var kan ju annars ta ett bra tag. En digitalkamera och fota allting är en bra ide.

Ljudmässigt finns det vissa som hävdar att det låter bättre med ett externt bord, men det finns andra som lika fast hävdar att det låter lika bra i burken. Du får välja själv.

Trombonisten.

Postat

Ingen fara! Jag är inte så vass på det här, så kritik är säkert befogat! 😆

Men tänk på att flera av kontrollytorna innehåller både ljudkort, insert-jack och aux-bussar plus en massa annat. Så just det analoga mixerbordet blir överflödigt. Om det nu inte är så att man som Trombonisten hävdar att det låter mycket bättre. Själv misstänker jag nog mest att sånt beror på fördomar, alternativt vem som sitter och rattar, men har å andra sidan inte undersökt det så jättenoga.

Postat

Min egen åsikt är att kontrollytor i ren allmänhet suger. Jag verkligen avskyr att jobba med dom. Genomgående är att jag hela tiden sitter och längtar efter hur ett analogt mixerbord är uppbyggt med ett ordentligt antal rattar för tappningar och EQ. Ska jag rangordna jobbar jag helst med ett bra analogbord och efter det helre med mus och skärm än kontrollyta. Detta kan ha att göra att jag är bortskämd med bra analogbord och aldrig jobbat någon längre tid med kontrollytor men så känns det just nu i alla fall.

En fråga om smak kan man också säga.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.