Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej! Jag har ett problem, har googlat runt och inser att dÀr inte finns nÄgon lÀtt lösning. Har gÄtt igenom nÄgra workstation, samt nÄgra analoga portastudios, och har sen ett antal Är en roland vs1680 digitalstudio som jag kunnat hantera ganska bra, men nu har den stÄtt i nÄgra Är och kÀnner mig mer sugen pÄ att flytta in i pc-miljö. 

Har FL studio installerad, men har inte riktigt lÀrt mig hantera det sÄ bra Àn, och gillar egentligen mest att arbeta i portastudion. Men - lÀttare att skicka filer nÀr man har det i FL.

HUR kan jag överföra lÄtar med sina spÄr frÄn 1680 till FL? Vill inte skicka kanal för kanal dÄ det tar en evighet. Har cdbrÀnnare i 1680, kan man spara ner i nÄt format som sedan lÀtt kan plockas in i FL?  Har testat med midisladdar och kopplingar kors och tvÀrs, men det Àr alltid nÄt som strular. 

NÄgon som hittat nÄn lösning pÄ detta?

Annons
Postat

Tittade pÄ utgÄngarna osv, dÀr verkar inte va nÄgot smidigt sÀtt att fÄ ut alla outputs. SÄvida du inte har ett interface med Ätta ingÄngar det vill sÀga. Mest intressant Àr vÀl CD brÀnnaren, brÀnner den ner det till en vanlig CD eller data-CD med Wav-filer? Oavsett borde det inte va nÄgra problem att bara dra de filerna rÀtt in i FL. (Du fÄr ju rippa först sÄklart om den brÀnner det som en vanlig ljud-CD)

• Gilla 1
Postat

ok, jag har bara anvÀnd brÀnnaren för att spara ner projekt, och för att brÀnna fÀrdiga lÄtar. DÄ ska jag testa och se vilka format det gÄr att fÄ ut. Som du sÀger, sÄ borde den ju kunna spara i wavefil, men hade velat hitta nÄt sÀtt sÄ jag kunde spara i ett komprimerat format som sedan kunde öppnas och importeras i FL. FÄr experimentera lite.
Det jobbiga Àr att man kvÀvs kreativt nÀr man ska lösa sÄnt trÄktekniskt.

Postat (redigerat)

Jag hade bÄde en VS-880 och en VS-1680 en gÄng i tiden - trevliga maskiner och kul att jobba med förutom  överföringen till dator (detta var pÄ Pentium III-tiden). Eftersom den skriver sitt eget filformat sÄ var jag tvungen att föra över allting via ljudutgÄngarna till datorn, men eftersom den synkade gördÄligt via S/Pdif:s digitalutgÄng blev alla spÄr osynkade i datorn. Vet ej om det berodde pÄ att VS:en hade dÄlig synk eller om det var i Cubase/RME-ljudkortet.

Det enklaste sÀtttet Àr som HowAboutSomeSnus sÀger att spela över allting frÄn ljudutgÄngarna via ett lÀmpligt ljudkort. Synka först VS:en med midi-kabel och spela in sÄ mÄnga spÄr som möjligt samtidigt. Har dock för mig att synken var rÀtt dÄlig via midi ocksÄ, kan ha varit skit bakom spakarna pÄ den tiden - och PC plus Cubase och Roland VS-1680 var ingen bra kombo.

Man skulle nog kunna brÀnna alla spÄr som fÀrdiga Wav-filer men det kommer att ta en enormt lÄng tid - Rolands CD-brÀnnare var inte jordens snabbaste om man jÀmför med dagens, men vÀldigt stabila nÀr man skrev lÄngsamt; har för mig att de bara skrev bra i 4x eller 6x hastigheten.

Redigerat av Peter Roos

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.